Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego (IGHP) opublikowała wyniki ankiety przeprowadzonej na początku września, dotyczącej oceny sezonu wakacyjnego przez hotelarzy. Z badania wynika, iż 3/4 ankietowanych hotelarzy oceniło sezon pozytywnie. Sierpień przyniósł lepsze wyniki niż lipiec zarówno w obiektach wypoczynkowych, jak i biznesowych.
Według danych, 85% hoteli osiągnęło obłożenie powyżej 50% (wzrost o 8 punktów procentowych w porównaniu z lipcem), a 60% z nich miało frekwencję przekraczającą 70% (13 punktów procentowych więcej niż w lipcu). W grupie hoteli biznesowych, blisko 3/4 obiektów miało obłożenie powyżej 50%, z czego 38% zanotowało frekwencję powyżej 70%. W obiektach wypoczynkowych wyniki były jeszcze wyższe – aż 94% hoteli miało frekwencję powyżej 50%, a 78% przekroczyło próg 70%.
W porównaniu z ubiegłym rokiem, połowa hoteli poprawiła swoje obłożenie, w tym 22% odnotowało wzrost do 5 punktów procentowych. Dla 1/3 hoteli frekwencja w sierpniu była niższa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku, ale największa grupa (72%) obiektów wypoczynkowych poprawiła swoje wyniki w stosunku do sierpnia 2023 roku.
Ceny w sierpniu również wzrosły rok do roku. 70% hoteli podniosło ceny w porównaniu z sierpniem 2023 r., przy czym niemal połowa (49%) odnotowała wzrost cen do 10%. Pomimo zakończenia sezonu wakacyjnego, prognozy na wrzesień są optymistyczne – szczególnie w obiektach biznesowych.
W ankiecie wzięło udział 159 hoteli z całego kraju, z czego 70% zlokalizowanych jest w miastach. Większość hoteli to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, z przewagą obiektów liczących do 150 pokoi.