Bank Pocztowy z nową strategią do 2029: aktywa urosną do 28 mld zł, a zysk netto do niemal 350 mln zł w 2029 r.

1 godzina temu

Zarząd i Rada Nadzorcza Banku Pocztowego przyjęły nową strategię działalności operacyjnej na lata 2026-2029 pod nazwą: „Bank blisko Ciebie – załatwisz to na poczcie”. Zakłada ona istotny wzrost skali biznesu i poprawę efektywności przy jednoczesnym zachowaniu bezpiecznego profilu ryzyka.

Wśród celów strategicznych znalazły się między innymi obsługa ponad 1 mln klientów, ponad dwukrotny wzrost aktywów Banku do 28 mld zł, poziom zwrotu z kapitału (ROE netto) powyżej 15% oraz niższy niż 5% udział złych kredytów (NPL) w portfelu Banku. Nowa strategia ma zapewnić dynamiczny rozwój instytucji i stać się kluczowym filarem transformacji usług finansowych w Grupie Poczta Polska.

Strategia wzrostu skali działania i finansowej stabilności

Bank po okresie odbudowy kapitałowej jest gotowy do wejścia w fazę intensywnego rozwoju. Nowa strategia zakłada 2,6-krotny wzrost sumy bilansowej, głównie dzięki dynamicznemu przyrostowi depozytów, które umożliwią również zwiększenie akcji kredytowej. W kolejnych latach przewidywany jest wzrost wyniku na działalności bankowej (WNDB), napędzany rosnącymi wolumenami depozytów i kredytów w segmencie detalicznym oraz masową akwizycją nowych klientów. Swoją Strategię Bank opiera na prostej bankowości, zintegrowanej sieci dystrybucji usług finansowych Poczty Polskiej i transformacji technologicznej.

– Bank Pocztowy wchodzi w kolejny etap rozwoju. Mamy solidne fundamenty kapitałowe oraz jasno określone cele finansowe – do 2029 roku chcemy zwiększyć aktywa do 28 mld zł i osiągnąć 343 mln zł zysku netto. Będzie to efekt konsekwentnej budowy skali działania oraz pełnego wykorzystania potencjału, jaki daje kooperacja z Pocztą Polską. Przykłady sukcesów operatorów zagranicznych – z Austrii, Francji czy Włoch wskazują na zasadność integracji sprzedaży usług finansowych z działalnością pocztową i postawienie na usługi finansowe jako istotny filar nowego modelu biznesowego. Wszędzie tam posiadana sieć placówek pocztowych stanowi istotną przewagę w dotarciu do klientów, szczególnie w miejscach, gdzie dostęp do usług finansowych innych banków jest utrudniony – podkreśla Agnieszka Kosowska, wiceprezes Zarządu kierująca pracami Zarządu Banku Pocztowego.

Integracja usług finansowych w jednej z największych sieci usług finansowych w Polsce

Strategia Banku wpisuje się w sposób fundamentalny w koncepcję rozwoju usług finansowych w ramach Grupy Kapitałowej Poczta Polska. Sieć naziemna, w której realizowana będzie sprzedaż produktów Banku Pocztowego ma być sprofesjonalizowana i liczyć będzie 4700 placówek. Wyodrębnione z nich zostanie 900 eksperckich Stref Usług Finansowych, które przejmą dotychczasowe funkcje sprzedażowe 131 placówek Banku Pocztowego. Jednym z kluczowych elementów tej strategii jest szeroki program rozwojowy dla pracowników Poczty Polskiej. Obejmie on szkolenia z zakresu sprzedaży i obsługi produktów finansowych, a także wdrożenie listonoszy w rolę mobilnych ambasadorów usług finansowych – generujących leady, wspierających klientów i umożliwiających podstawowe operacje gotówkowe.

Sprzedaż produktów Banku Pocztowego w rozbudowywanej, jednej z najrozleglejszych sieci placówek w Polsce oznacza dostęp do bazy blisko 30 milionów klientów.

– Bank Pocztowy ma pełnić rolę głównego dostawcy prostych, dostępnych produktów finansowych, takich jak rachunki ROR, konta oszczędnościowe, lokaty oraz kredyty konsumpcyjne. Klienci Banku będą mogli korzystać z jego oferty zarówno w ponad 4700 placówek Poczty Polskiej, jak i poprzez nowoczesne kanały zdalne – aplikację mobilną i bankowość internetową. Naszym celem jest, aby każdy mieszkaniec Polski – niezależnie od miejsca zamieszkania – miał dostęp do podstawowych produktów bankowych. Dzięki połączeniu doświadczenia Poczty Polskiej, mobilności listonoszy oraz kompetencji Banku Pocztowego możemy zapewnić prawdziwie powszechny dostęp do usług finansowych, łączący tradycyjny model obsługi stacjonarnej z nowoczesnością – dodaje Agnieszka Kosowska.

Nowoczesna technologia i efekt skali

Strategia zakłada konsekwentną modernizację infrastruktury IT, inwestycje w rozwiązania chmurowe, AI, nowoczesną analitykę danych oraz łączenie usług bankowych z produktami pocztowymi, w tym umożliwienie Klientom prostego korzystania z nich przez aplikację mobilną. Realizacja strategii ma doprowadzić do silnego efektu skali: wzrostu przychodów przy przewidywanym niższym poziomie stóp procentowych i tym samym, spadającej marży odsetkowej. Jednocześnie model działania oparty na szerokiej sieci Poczty Polskiej pozwoli znacząco obniżyć koszty działania.

Bank Pocztowy, zgodnie z nową Strategią, będzie konsekwentnie zwiększał skalę działalności i rentowność i jednocześnie wzmacniał Grupę Poczta Polska w obszarze nowoczesnych usług finansowych.

Idź do oryginalnego materiału