Budimex zakończył prace na węźle kolejowym Port ‎Gdynia

1 miesiąc temu

Budimex z sukcesem zakończył prace na kontrakcie pod nazwą „Poprawa dostępu kolejowego do Portu ‎Morskiego w Gdyni”. Projekt o wartości 1,9 miliarda złotych netto, współfinansowany ze środków ‎unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”, znacząco poprawi dostęp do nabrzeży portowych oraz ‎usprawni transport kolejowy w jednym z najważniejszych portów morskich w kraju.‎

W ramach umowy Budimex był odpowiedzialny za kompleksową przebudowę stacji kolejowej Gdynia Port wraz z rejonami przedportowymi i infrastrukturą towarzyszącą oraz usprawnienie powiązanych linii kolejowych. Dzięki tym modernizacjom już niedługo do portu będą mogły dojeżdżać dłuższe, bo aż 750-metrowe pociągi transportujące towary, co znacznie zwiększy przepustowość i efektywność obsługi logistycznej.

Działania obejmowały kompleksową przebudowę stacji kolejowej Port Gdynia, w tym rejonów przedportowych oraz infrastruktury towarzyszącej. Prace modernizacyjne, w które codziennie zaangażowane było blisko 600 osób oraz 200 jednostek sprzętowych, obejmowały unowocześnienie 115 km torów, montaż 359 rozjazdów oraz elektryfikację dojazdów do portu.

Obecnie jesteśmy na etapie odbiorów końcowych, wszystkie prace zasadnicze zostały zakończone. Powstał piękny układ liczący aż 39 torów. Jest to niewątpliwie największy w historii kontakt infrastruktury kolejowej realizowany przez Budimex – mówi Piotr Czupryn, Dyrektor Kontaktu Budimex SA.

Dzięki zakończeniu budowy zwiększyła się liczba obsługiwanych pociągów, jednocześnie skróceniu uległ czas trwania obsługi ładunków. Inwestycja wpłynęła na znaczną poprawę możliwości transportowych w tej części Polski, co niebawem przełoży się nie tylko na rozwój miasta i regionu, ale również całego krajowego transportu. Dodatkowo przebudowano 13 km dróg, most kolejowy oraz 25 przejazdów kolejowo-drogowych. Powstały także dwa nowe wiadukty kolejowe, budynek Lokalnego Centrum Sterowania, dwie nastawnie kolejowe oraz nowy budynek biurowy PKP Cargo.

Zakończenie prac na kontrakcie w Gdyni jest nie tylko dowodem naszej determinacji i kompetencji, ale także istotnym wkładem w rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce. Poprzez modernizację węzła kolejowego prawie pięciokrotnie zwiększyliśmy przepustowość pociągów. Otwiera to nowe możliwości dla inwestorów i firm transportowych. Dzięki tej inwestycji wzmacniamy również strategiczne połączenia transportowe, co przyczyni się do zwiększenia efektywności i konkurencyjności polskich portów na arenie międzynarodowej – mówi Dariusz Taraszkiewicz – Dyrektor Rejonu 1 Budownictwa Kolejowego Budimeksu SA.

Realizacja prac przy budowie infrastruktury kolejowej w Porcie Gdynia to nie jedyna inwestycja Budimeksu w tym obszarze. Jako lider konsorcjum wybuduje on falochrony osłonowe dla Portu Zewnętrznego. W ramach zamówienia powstać ma prawie 2,5 km falochronów. Jego realizacja została wsparta dotacją ze Skarbu Państwa. Inwestycja będzie realizowana w trybie zaprojektuj i wybuduj. Prace projektowe wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę mają zająć do 490 dni od podpisania umowy, a roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie do 819 dni od uzyskania pozwolenia na budowę. Powstanie Portu Zewnętrznego ma pozwolić na obsługę większych jednostek morskich oraz większej liczby statków.

Zobacz również:

PKP PLK wybrały ofertę Budimeksu za ok. 1,3 mld zł netto jako najkorzystniejszą
Idź do oryginalnego materiału