Budimex z sukcesem zakończył prace na kontrakcie pod nazwą „Poprawa dostępu kolejowego do Portu Morskiego w Gdyni”. Projekt o wartości 1,9 miliarda złotych netto, współfinansowany ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”, znacząco poprawi dostęp do nabrzeży portowych oraz usprawni transport kolejowy w jednym z najważniejszych portów morskich w kraju.
W ramach umowy Budimex był odpowiedzialny za kompleksową przebudowę stacji kolejowej Gdynia Port wraz z rejonami przedportowymi i infrastrukturą towarzyszącą oraz usprawnienie powiązanych linii kolejowych. Dzięki tym modernizacjom już niedługo do portu będą mogły dojeżdżać dłuższe, bo aż 750-metrowe pociągi transportujące towary, co znacznie zwiększy przepustowość i efektywność obsługi logistycznej.
Działania obejmowały kompleksową przebudowę stacji kolejowej Port Gdynia, w tym rejonów przedportowych oraz infrastruktury towarzyszącej. Prace modernizacyjne, w które codziennie zaangażowane było blisko 600 osób oraz 200 jednostek sprzętowych, obejmowały unowocześnienie 115 km torów, montaż 359 rozjazdów oraz elektryfikację dojazdów do portu.
– Obecnie jesteśmy na etapie odbiorów końcowych, wszystkie prace zasadnicze zostały zakończone. Powstał piękny układ liczący aż 39 torów. Jest to niewątpliwie największy w historii kontakt infrastruktury kolejowej realizowany przez Budimex – mówi Piotr Czupryn, Dyrektor Kontaktu Budimex SA.
Dzięki zakończeniu budowy zwiększyła się liczba obsługiwanych pociągów, jednocześnie skróceniu uległ czas trwania obsługi ładunków. Inwestycja wpłynęła na znaczną poprawę możliwości transportowych w tej części Polski, co niebawem przełoży się nie tylko na rozwój miasta i regionu, ale również całego krajowego transportu. Dodatkowo przebudowano 13 km dróg, most kolejowy oraz 25 przejazdów kolejowo-drogowych. Powstały także dwa nowe wiadukty kolejowe, budynek Lokalnego Centrum Sterowania, dwie nastawnie kolejowe oraz nowy budynek biurowy PKP Cargo.
– Zakończenie prac na kontrakcie w Gdyni jest nie tylko dowodem naszej determinacji i kompetencji, ale także istotnym wkładem w rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce. Poprzez modernizację węzła kolejowego prawie pięciokrotnie zwiększyliśmy przepustowość pociągów. Otwiera to nowe możliwości dla inwestorów i firm transportowych. Dzięki tej inwestycji wzmacniamy również strategiczne połączenia transportowe, co przyczyni się do zwiększenia efektywności i konkurencyjności polskich portów na arenie międzynarodowej – mówi Dariusz Taraszkiewicz – Dyrektor Rejonu 1 Budownictwa Kolejowego Budimeksu SA.
Realizacja prac przy budowie infrastruktury kolejowej w Porcie Gdynia to nie jedyna inwestycja Budimeksu w tym obszarze. Jako lider konsorcjum wybuduje on falochrony osłonowe dla Portu Zewnętrznego. W ramach zamówienia powstać ma prawie 2,5 km falochronów. Jego realizacja została wsparta dotacją ze Skarbu Państwa. Inwestycja będzie realizowana w trybie zaprojektuj i wybuduj. Prace projektowe wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę mają zająć do 490 dni od podpisania umowy, a roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie do 819 dni od uzyskania pozwolenia na budowę. Powstanie Portu Zewnętrznego ma pozwolić na obsługę większych jednostek morskich oraz większej liczby statków.
Zobacz również: