Kurs 11 bit studios zmaga się z przeciwnościami

Kamil ZatońskiKamil Zatoński
opublikowano: 2024-03-20 20:00

Im bliżej do premier długo wyczekiwanych gier, tym niższy jest kurs 11 bit studios. Rozbieżności w ocenach analityków są coraz większe.

Przeczytaj i dowiedz się:

  • jakie są główne założenia ostatniej, negatywnej rekomendacji dla akcji 11 bit studios,
  • jak czas zweryfikował założenia wcześniejszych, pozytywnych rekomendacji,
  • jakiej sprzedaży “Frostpunka 2” i “The Alters” spodziewają się analitycy,
  • jakie są powody słabości notowań spółki,
  • jaki jest konsens prognoz wyników spółki i czy można liczyć na wypłatę dywidendy.
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Poziom zaskoczenia w tytułach wydawniczych musiałby być naprawdę wysoki, żeby istotnie wpłynąć na wycenę - mówił w październiku 2023 r. Kacper Koproń, wówczas analityk z Trigon Domu Maklerskiego, krótko po wydaniu negatywnej rekomendacji dla akcji warszawskiego studia. Cena akcji już wówczas spadła poniżej 700 zł, a docelowa wyznaczona przez analityka (625 zł) została rychło osiągnięta. Po aktualizacji rekomendacji cena docelowa spadła do 505 zł - osiągnęła go w cenach zamknięcia w ostatnich dniach.

Miesiąc temu notowania były jeszcze powyżej 600 zł, ale konsternację wzbudziła sprzedaż akcji przez insiderów, w tym prezesa Przemysława Marszała, który zszedł poniżej progu 5 proc. Jak podkreślono, wpływy ze sprzedaży akcji przez prezesa poszły na spłatę pożyczki udzielonej przez spółkę, a dwaj pozostali insiderzy mieli “racjonalne powody”.

Cios za ciosem

To był jednak pierwszy w krótkim odstępie czasu cios. Drugim była rozczarowująca premiera “The Thaumaturge”, kolejnego tytułu z segmentu wydawniczego. Trzecim - zmiana nastawienia z pozytywnego na negatywne przez kolejnego z analityków. W raporcie z 7 marca Emil Popławski z Biura Maklerskiego Pekao obniżył zalecenie z “kupuj” do “sprzedaj”, a cenę docelową z 828,1 do 525 zł.

W rozmowie z PB autor rekomendacji nie chciał ujawnić uzasadnienia, ale dotarliśmy do raportu, z którego wynika, że głównymi powodami zmiany rekomendacji i prognoz wyników są: gorsza od oczekiwań premiera “The Invincible”, fakt, że “Indika” nie będzie grą o co najmniej solidnym potencjale komercyjnym i niższa od oczekiwań sprzedaż gier innych studiów, które w ocenie Emila Popławskiego miały nawet wyższy potencjał wolumenowy niż “Frostpunk 2”. “Cities: Skylines II” mimo 200 tys. obserwujących na Steamie sprzedała się w 1,1 mln egzemplarzy w ciągu pięciu miesięcy od premiery, co implikuje sprzedaż w przedziale 1,5-1,7 mln sztuk w ciągu roku. A to wyraźnie poniżej 2,1 mln, szacowanych dla “Frostpunka 2”, który ma obecnie 113 tys. obserwujących.

Analityk BM Pekao zaznacza, że słabsza premiera “Cities” jest skutkiem niskich ocen (obecnie to 56 proc. pozytywów, w ostatnich 30 dniach zaledwie 28 proc.), ale tak czy owak powinno to tonować optymizm wobec produkcji 11 bit studios (choć spółka znana jest z wysokiej jakości wydawanych tytułów).

Również gra “Starfield” nie rozchodzi się tak, jak wskazywałoby liczne grono obserwujących (ponad 400 tys.), a sequele - a takim jest druga część “Frostpunka” - sprzedają się ostatnio tylko nieznacznie lepiej niż “jedynki”. Emil Popławski tłumaczy to rosnącymi problemami z przebiciem się gier do masowego odbiorcy - od początku 2023 r. z około 15 tys. tytułów debiutujących na Steamie tylko 31 przekroczyło sprzedaż na poziomie 1 mln sztuk, z czego 16 osiągnęło próg 2 mln. Każe to zachować rezerwę względem premiery drugiej części “Frostpunka”, choć analityk podkreśla, że na liście życzeń grę ma ponad 2 mln osób (to obecnie szósty wynik na najpopularniejszej platformie).

Konsens prognoz zysku netto 11 bit studios na 2024 r. to 173,7 mln zł, a na 2025 r. 144 mln zł. Prognozy Emila Popławskiego są o 8-17 proc. niższe.

1,2mld zł

Taka jest kapitalizacja 11 bit studios. W szczytowym momencie przekraczała 1,7 mld zł.

Specjalista uważa, że gra “The Alters” (miała mieć premierę w II kwartale, ale to już nierealne; spółka nie podała, kiedy ją wyda) będzie raczej niszowa, natomiast “Project 8“, o którym praktycznie nic nie wiadomo, będzie wolumenowo czymś między ”Frostpunkiem 2“ a ”The Alters“. Premiery spodziewa się w 2025 r. Jeśli chodzi o segment wydawniczy, ostatnie wyniki podają w wątpliwość sens jego istnienia w obecnej formie, napisał w raporcie analityk BM Pekao.

Optymistycznie, ale z zastrzeżeniami

Do akcji spółki negatywnie nastawiony od grudnia 2023 r. jest analityk PKO BP, ale zdecydowana większość rekomendacji pozostaje pozytywna, z cenami docelowymi w przedziale 700-840 zł.

W większości pozytywnie

Rekomendacje dla akcji 11 bit studios

autorrekomendacjacena docelowa w zł
Wood&Co.trzymaj628
DM BOŚkupuj800
BM Pekaosprzedaj525
Santander BMlepiej od rynku700
DM BDMkupuj808
Erstekupuj725
Raiffeisenkupuj720
PKO BPsprzedaj540
mBankkupuj738
Ipopemakupuj840
Źródło: Bloomberg

Tomasz Rodak z DM BOŚ spadek notowań uważa za dobrą okazję do kupna, bo spółka jest tuż przed dynamicznym wzrostem biznes i pomnożeniem wyników - zysk netto w 2024 r. specjalista szacuje na 206,7 mln zł.

W raporcie z początku lutego Piotr Zielonka z BM Santandera zwrócił uwagę na zaskakującą, ale potencjalnie interesującą zapowiedź zarządu o możliwym trybie multiplayer w jednej z kolejnych gier. Jego zdaniem najlepiej pasowałby do tego “Frostpunk 2”, ale spodziewa się, że stanie się to w formie dodatku (DLC). Specjalista pozytywnie ocenia dołączenie gry do usługi Game Pass, bo potencjalny wpływ 120-170 mln zł płatności z Microsoftu skutkuje mniejszym niż w przypadku porównywalnych spółek ryzykiem dla prognoz na 2024 r. (specjalista zakłada 182,8 mln zł zysku netto).

Krzysztof Tkocz z DM BDM spodziewa się w tym roku dokładnie takiego samego zysku, jak analityk z Santandera. W raporcie ze stycznia przewidywał jednak premierę “Frostpunka 2” w marcu-kwietniu i sprzedaż w pierwszym roku na poziomie 1,4 mln kopii (plus wpływy z Microsoftu, co odpowiadałoby około 0,7 mln kopii). Również oczekuje, że gra będzie zawierać pewne elementy trybu multiplayer.

“Taki atut najnowszej produkcji 11 bit powinien okazać się istotnym bodźcem wspierającym jego sprzedaż na Steamie” - uważa analityk, który czarnego konia widzi w drugim z tytułów - “Tha Alters”, do czego podstawą jest optymistyczny odbiór przez recenzentów.

Analityk pomylił się jednak w ocenie potencjału “Tha Thaumaturge”, podobnie jak Piotr Bogusz z Erste. W raporcie z grudnia 2023 r. założył on 195 mln zł zysku netto spółki w tym i 231 mln zł w przyszłym roku oraz sprzedaż 2 mln kopii “Frostpunka 2” w tym i 1,7 mln w przyszłym roku. Zwrócił też uwagę na rosnące koszty produkcji gier - całkowity budżet własnych tytułów do momentu premier “Frostpunka 2” i “The Alters” podliczył na 170 mln zł.

Ile jest w cenie

Konsens prognoz dla 11 bit studios

20242025
przychody (w mln zł)325,4302,7
zysk netto (w mln zł)173,7144,0
C/Z7,39,0
stopa dywidendy (w proc.)08,4
Źródło: Bloomnerg