Informacje

Amazon / autor: Fratria
Amazon / autor: Fratria

AKTUALIZACJA

Amazon. Kara 31 mln zł za nieuczciwe praktyki

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 27 marca 2024, 10:36

    Aktualizacja: 27 marca 2024, 11:38

  • Powiększ tekst

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Tomasz Chróstny, nałożył karę na spółkę Amazon EU SARL za wprowadzanie konsumentów w błąd oraz naruszenie ich zbiorowych interesów. Decyzja ta wynika z licznych skarg konsumentów, którzy nie otrzymali zamówionych produktów pomimo ich opłacenia.

Jednym z głównych zarzutów było stosowanie praktyk określanych jako „dark patterns”, czyli taktyk mających na celu wprowadzenie konsumentów w błąd poprzez manipulację informacjami o dostępności produktów, terminach dostaw oraz prawach konsumentów.

Korzystanie z platform sprzedażowych cieszy się coraz większym zainteresowaniem konsumentów. Wybierają oni zakupy na platformie, gdyż z jednej strony umożliwia to dostęp do wielu różnych ofert w jednym miejscu, z drugiej - darzą dostawców rozpoznawalnych platform zaufaniem. Przeciętny konsument ma prawo przypuszczać, że oferowane przez przedsiębiorców opcje zakupu, dostępność i czas dostawy nie wprowadzają w błąd” - poinformował cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Prezes UOKiK stwierdził, że Amazon wykorzystywał m.in. presję czasu, prezentując konsumentom liczby dostępnych sztuk oraz liczniki wskazujące na terminy, w których należy złożyć zamówienie, aby zagwarantować sobie jego dostawę. Jednakże, jak wykazało postępowanie, część zamówień nie była realizowana w wyznaczonych terminach, co stanowiło naruszenie praw konsumentów

W wydanej wobec Amazona decyzji zakwestionowaliśmy wprowadzanie konsumentów w błąd, w tym praktyki zaliczane do tzw. dark patterns, czyli nakładanie presji na konsumentów przez wyświetlanie licznika czasu, w którym powinno być złożone zamówienie, pomimo braku gwarancji dostawy w tym terminie – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Do Urzędu wpływały sygnały wskazujące na nieprawidłowości w świadczeniu usług w ramach serwisu.

Wysyłka produktu to zawarcie umowy?

Klienci Amazona skarżyli się na problemy z otrzymywaniem zamówionych produktów, potwierdzając, że wiele z nich nie zostało dostarczonych pomimo opłacenia. Przeszkody napotykane przez klientów zostały potwierdzone przez skargi oraz reklamacje.

Informacja o dostępności produktu i jego szybkiej wysyłce jest bardzo cenna dla konsumentów i dla wielu osób może być głównym powodem, dla którego podejmują decyzję o zakupie. Takie informacje nie mogą być jednak wabikiem. Jeśli przedsiębiorca podaje konkretny termin dostawy, to musi się z niego wywiązać. Ta praktyka Amazona jest zaliczana do tzw. dark patterns, ponieważ wykorzystuje presję, aby konsument jak najszybciej zamówił produkt – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Kwestie dostępności produktów i terminów dostaw są niejasne, co może prowadzić do dezinformacji klientów.

Prezes UOKiK nałożył na Amazon karę w wysokości ponad 31 milionów złotych za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, nakazując również opublikowanie decyzji na stronie internetowej i w mediach społecznościowych. Decyzja nie jest ostateczna, pozostawiając spółce możliwość odwołania się do sądu

Oświadczenie firmy Amazon

Szybka i niezawodna dostawa szerokiej gamy produktów jest jednym z naszych priorytetów. Jednocześnie klienci Amazon.pl mają dostęp do milionów produktów z bezpłatną wysyłką Prime.

Od czasu uruchomienia Amazon.pl w 2021 r., nieustannie inwestujemy i pracujemy, by zapewnić naszym klientom precyzyjną oraz wiarygodną informację o dostawie na etapie finalizacji zamówienia i zdecydowana większość zamówień dociera zgodnie z przewidywanym terminem. Klienci zawsze mogą się z nami skontaktować i otrzymają od nas wsparcie, także w sporadycznych przypadkach wystąpienia opóźnienia lub anulowania zamówienia.

W ciągu ostatniego roku współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zaproponowaliśmy szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów podczas zakupów na Amazon.pl. Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji.”

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Zarząd NBP: to próba rozbijania podstaw państwa

Ćwierć biliona euro na „elektryki” poszło w piach

Tragedia w USA: Zawalił się historyczny most

Ranking lokat! Powiew wiosny w ofercie depozytów

jb

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych