Przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego dyskutowali z samorządami o przebiegu nowej linii kolejowej nr 170 Katowice – granica państwa – Ostrawa. Samorządy te optują za rezygnacją przez CPK z budowy linii Kolei Dużych Prędkości przez ich tereny. Twierdzą, że lepszym wyjściem jest modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 140.
Ale CPK stoi na stanowisku, że proponowany wariant przebiegu linii nr 170 jest optymalny pod względem technicznym i środowiskowym. I jeśli spółka zrezygnuje z tej koncepcji, w praktyce pogrzebie projekt KDP w tej części województwa śląskiego.
Ewentualne znaczące w proponowanym wariancie nowej linii kolejowej oznaczają zmarnowanie pięciu lat pracy planistycznej i środków finansowych, które CPK wydał na prace przy projekcie. Cała procedura musiałaby ruszyć od nowa, co oznacza kolejne lata prac nad nowym projektem.
Spółka zaznacza, że dokonała pełnej analizy środowiskowej wszystkich rozważanych wariantów KDP na Śląsku. Specjaliści: ornitolodzy, chiropterolodzy, entomolodzy, teriolodzy, herpetolodzy, ichtiolodzy i botanicy analizowali, czy przebieg linii nie ma wpływu na gatunki i siedliska cennych przyrodniczo okazów fauny i flory. Na podstawie ich badań CPK opracował raport środowiskowy, który złożył do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Katowicach w listopadzie 2024 r. I teraz spółka czeka na uzyskanie dla linii KFDP decyzji środowiskowej. Ponadto CPK starał się, aby linia nr 170 biegła w taki sposób, żeby ograniczyć liczbę wywłaszczeń czy wycinkę lasów.
W trakcie spotkania z samorządami spółka wskazywała na korzyści z budowy nowej linii kolejowej. Tą trasą pojadą bowiem nie tylko szybkie pociągi, ale również składy regionalne. Poza tym, wzdłuż jej przebiegu w największych miastach powstaną nowe stacje, a w mniejszych ośrodkach przystanki kolejowe. Przykładem jest Mszana oraz wieś Palowice, gdzie około 1,5 km od centrum wsi powstanie przystanek kolejowy.
Strony ustaliły, że samorządowcy z Orzesza, Łazisk Górnych i Czerwionki – Leszczyn prześlą do CPK propozycje korekt przebiegu linii kolejowej. Chodzi o odcinek między Mikołowem a Palowicami oraz o proponowane rozwiązania na terenie samej wsi Palowice. Dokumenty przeanalizują specjaliści z CPK, PKP Polskich Linii Kolejowych oraz Ministerstwa Infrastruktury.