Strategia Banku Pocztowego na 2026-2029 zakłada ponad 1 mln klientów, 28 mld zł aktywów

11 godzin temu

Warszawa, 02.12.2025 (ISBnews) – Bank Pocztowy przyjął nową “Strategię Banku Pocztowego na lata 2026-2029” pt. “Bank Pocztowy. Bank blisko Ciebie – załatwisz to na poczcie”, podał bank. Strategia jest aktualizacją dokumentu na lata 2023-2026 z czerwca 2023 r. i zakłada m.in. zwiększenie portfela klientów do ponad 1 mln i poziomu aktywów do ponad 28 mld zł w horyzoncie strategii. Wskaźnik ROE w ujęciu bilansowym ma ponownie wynieść w 2029 r. powyżej 15%.

“Podstawowym celem strategicznym banku jest wzrost skali biznesu i poprawa efektywności przy jednoczesnym zachowaniu bezpiecznego profilu ryzyka. Dlatego też bank definiuje swoje cele strategiczne w kontekście wzrostu skali biznesu, rentowności i efektywności oraz bezpiecznego profilu ryzyka. Ambicją banku jest, aby w horyzoncie strategii zwiększyć portfel obsługiwanych aktywnych klientów do ponad 1 mln, a skala działalności banku wyrażała się poziomem aktywów ponad 28 mld zł” – czytamy w komunikacie.

Ponadto wskaźnik ROE w ujęciu bilansowym, po przejściowym spadku w latach 2026-2027 na skutek spadku stóp procentowych oraz wzrostu stawek CIT, ma ponownie wynieść w 2029 powyżej 15%. Przy czym w samym 2026 r. efekt wzrostu stawek CIT będzie oznaczał spadek wyniku netto o ok. 17 mln zł. Bank planuje też docelowo obniżyć wskaźnik C/I poniżej 50%.

Dzięki odpowiedzialnej polityce kredytowej koszty rezerw powinny przez cały czas utrzymywać się na niskich poziomach poniżej 1%, a jakość portfela kredytowego wyrażona wskaźnikiem NPL poniżej 5% w całym horyzoncie strategii, podano także.

Bank podkreśla, iż po okresie odbudowy kapitałowej jest gotowy do wejścia w fazę intensywnego rozwoju. Nowa strategia zakłada 2,6-krotny wzrost sumy bilansowej, głównie dzięki dynamicznemu przyrostowi depozytów, które umożliwią również zwiększenie akcji kredytowej. W kolejnych latach przewidywany jest wzrost wyniku na działalności bankowej (WNDB), napędzany rosnącymi wolumenami depozytów i kredytów w segmencie detalicznym oraz masową akwizycją nowych klientów. Swoją Strategię bank opiera na prostej bankowości, zintegrowanej sieci dystrybucji usług finansowych Poczty Polskiej i transformacji technologicznej.

“Bank Pocztowy wchodzi w kolejny etap rozwoju. Mamy solidne fundamenty kapitałowe oraz jasno określone cele finansowe – do 2029 roku chcemy zwiększyć aktywa do 28 mld zł i osiągnąć 343 mln zł zysku netto. Będzie to efekt konsekwentnej budowy skali działania oraz pełnego wykorzystania potencjału, jaki daje kooperacja z Pocztą Polską. Przykłady sukcesów operatorów zagranicznych – z Austrii, Francji czy Włoch wskazują na zasadność integracji sprzedaży usług finansowych z działalnością pocztową i postawienie na usługi finansowe jako istotny filar nowego modelu biznesowego. Wszędzie tam posiadana sieć placówek pocztowych stanowi istotną przewagę w dotarciu do klientów, szczególnie w miejscach, gdzie dostęp do usług finansowych innych banków jest utrudniony” – powiedziała wiceprezes kierująca pracami zarządu Agnieszka Kosowska, cytowana w komunikacie.

Strategia banku wpisuje się w sposób fundamentalny w koncepcję rozwoju usług finansowych w ramach grupy kapitałowej Poczta Polska. Sieć naziemna, w której realizowana będzie sprzedaż produktów Banku Pocztowego, ma być sprofesjonalizowana i liczyć będzie 4700 placówek. Wyodrębnione z nich zostanie 900 eksperckich Stref Usług Finansowych, które przejmą dotychczasowe funkcje sprzedażowe 131 placówek Banku Pocztowego. Jednym z kluczowych elementów tej strategii jest szeroki program rozwojowy dla pracowników Poczty Polskiej. Obejmie on szkolenia z zakresu sprzedaży i obsługi produktów finansowych, a także wdrożenie listonoszy w rolę mobilnych ambasadorów usług finansowych – generujących leady, wspierających klientów i umożliwiających podstawowe operacje gotówkowe, czytamy dalej.

Sprzedaż produktów Banku Pocztowego w rozbudowywanej, jednej z najrozleglejszych sieci placówek w Polsce oznacza dostęp do bazy blisko 30 mln klientów, podkreślono.

“Bank Pocztowy ma pełnić rolę głównego dostawcy prostych, dostępnych produktów finansowych, takich jak rachunki ROR, konta oszczędnościowe, lokaty oraz kredyty konsumpcyjne. Klienci banku będą mogli korzystać z jego oferty zarówno w ponad 4700 placówek Poczty Polskiej, jak i poprzez nowoczesne kanały zdalne – aplikację mobilną i bankowość internetową. Naszym celem jest, aby każdy mieszkaniec Polski – niezależnie od miejsca zamieszkania – miał dostęp do podstawowych produktów bankowych. Dzięki połączeniu doświadczenia Poczty Polskiej, mobilności listonoszy oraz kompetencji Banku Pocztowego możemy zapewnić prawdziwie powszechny dostęp do usług finansowych, łączący tradycyjny model obsługi stacjonarnej z nowoczesnością” – dodała Kosowska.

Strategia zakłada konsekwentną modernizację infrastruktury IT, inwestycje w rozwiązania chmurowe, AI, nowoczesną analitykę danych oraz łączenie usług bankowych z produktami pocztowymi, w tym umożliwienie klientom prostego korzystania z nich przez aplikację mobilną. Realizacja strategii ma doprowadzić do silnego efektu skali: wzrostu przychodów przy przewidywanym niższym poziomie stóp procentowych i tym samym, spadającej marży odsetkowej. Jednocześnie model działania oparty na szerokiej sieci Poczty Polskiej pozwoli znacząco obniżyć koszty działania, wymieniono także.

Bank Pocztowy świadczy usługi finansowe w urzędach pocztowych i własnych oddziałach w całym kraju. Powstał w 1990 roku w Bydgoszczy.

(ISBnews)

Idź do oryginalnego materiału