Pogłoski o możliwości przejęcia hiszpańskiego producenta pojazdów szynowych przez dużych graczy z europejskiego rynku kolejowego pojawiają się od dłuższego czasu. Temat zrobił się gorący w okresie wakacyjnym br. Wtedy to dowiedzieliśmy się o propozycji fuzji złożonej przez Škoda Transportation Group z Czech oraz ofercie kupna przez węgierski Ganz-MÁVAG. Zgodnie z zapewnieniami wiceministra infrastruktury odpowiedzialnego za kolej – Piotra Malepszaka, przejęciem Talgo jest zainteresowana Pesa.
Hiszpański producent taboru kolejowego dużych prędkości odrzucił propozycję Škody. Z kolei oferta złożona przez Ganz-MÁVAG została zablokowana przez rząd z Madrytu (Węgrzy byli skłonni zapłacić 619 mln euro). Powodem miały być rzekome powiązania z Rosją.
Pesa w grze o Talgo
Talgo jest stosunkowo niewielkim producentem pociągów dużych prędkości – znacznie mniejszym niż np. Siemens Mobility czy Alstom. W hiszpańskiej firmie drzemie spory potencjał – w 2023 r. osiągnęła przychody na poziomie 652 mln euro i zakończyła go z portfelem zamówień o wartości 4,2 mld euro. Zakup przedsiębiorstwa znacząco zwiększyłby możliwości Polski i uzupełniłby lukę w segmencie produkcji szybkiego taboru (KDP), chociażby w kontekście budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
Sprawa jest na naszym radarze – podkreślał w lipcu br. Piotr Malepszak.
Zakup Talgo przez największego polskiego producenta pojazdów szynowych, kontrolowanego przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR) jest w zasięgu finansowym Pesy.
Warto przypomnieć, iż podczas tegorocznej edycji Międzynarodowych Targów Techniki Transportowej InnoTrans spółki Pesa i Talgo podpisały w Berlinie porozumienie o współpracy dotyczące rozwoju nowej sieci kolei dużych i bardzo dużych prędkości w Polsce. Dotyczy ono 3 kluczowych obszarów:
- przygotowanie oferty w zakresie zamówień na tabor dużych prędkości
- przygotowanie oferty dla innych projektów dużych prędkości realizowanych w przyszłości na rynkach ościennych
- określenie możliwości współpracy przy realizacji innych projektów kolejowych
Pesa pracuje nad rozwojem projektu HS od kilku lat. Od początku zakładaliśmy, iż zrealizujemy ten projekt z partnerem technologicznym. Potencjały Talgo i Pesy uzupełniają się wzajemnie i jestem przekonany, iż wspólnie zaoferujemy pojazd, który idealnie wpasuje się w potrzeby przewoźników na rynku polskim i w całym regionie Trójmorza – podkreślał po podpisaniu porozumienia prezes Pesy – Krzysztof Zdziarski.
Rozmowy o współpracy na linii Pesa – Talgo trwały ponad 2 lata.
Polski rząd zaangażowany w rozmowy o kupnie Talgo
Według doniesień Business Insider Polska polscy przedstawiciele rządu wykazali się aktywną postawą w poszukiwaniu wsparcia dla realizacji transakcji u hiszpańskich władz. Rzekomo Donald Tusk miał rozmawiać w tej sprawie z premierem Hiszpanii – Pedro Sánchezem.
Hiszpańskie Talgo z powodzeniem produkuje tabor kolejowy dużych prędkości m.in. dla Niemiec, Danii, Hiszpanii, Egiptu oraz Stanów Zjednoczonych.
Autor: Damian Malesza
Sprawdź także:
- Koniec sporów prawnych. Pesa dostarczy nowoczesne pociągi do Rumunii
- Wodorowe lokomotywy Pesa mają wjechać do Szwecji
- Talgo i PESA będą współpracować przy projektach Kolei Dużych Prędkości
- Pesa dostarczy 10 nowych pociągów dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej