ZZR KORONA przeciwne opodatkowaniu transakcji słonecznika.

4 dni temu

W związku z ogłoszeniem konsultacji publicznych projektu ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji rolno-spożywczych (UD 98) polegające na rozszerzenie obciążenia wpłatami na rzecz funduszu od przedsiębiorstw zajmujących się przetwórstwem słonecznika, podtrzymujemy stanowisko wyrażone 23 stycznia 2023 r. w związku z projektem UD 476, wyrażamy negatywne stanowisko wobec tego projektu i zwracamy się o jego wycofanie - stwierdza ZZR KORONA w stanowisko nadesłanym do resortu.

Celem rządowego projektu jest jak stwierdza się w uzasadnieniu: Zaproponowane w projekcie ustawy przepisy wprowadzają zmiany w Funduszu Promocji Roślin Oleistych, które mają na celu rozszerzanie katalogu roślin oleistych o słonecznik i doprecyzowanie podmiotów od których są naliczane i pobierane wpłaty na ten fundusz. Projekt niniejszej ustawy powiela zatem propozycję zawartą w projekcie UD 476 z 2023 roku przedstawiony przez poprzedni rząd.

Wpłaty na ten fundusz promocji, są naliczane w wysokości 0,2% wartości netto od roślin oleistych będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Innymi słowy celem ustawy jest opodatkowanie (zwane teraz wpłatami) transakcji handlowych słonecznika, czyli ustanowienie obciążenia daninowego dopiero co rozwijającego się rynku. Jak stwierdza OSR – W Polsce coraz większą popularność zdobywa uprawa słonecznika, która ze względu na niższe koszty uprawy, jest alternatywą dla uprawy rzepaku. Słonecznik jest rośliną tolerancyjną na niedobory wody oraz cechuje się niewielkim zapotrzebowaniem na nawozy. Uprawa słonecznika przyczynia się do poprawy bioróżnorodności, a także przerywa cykle różnych chorób w toku zmianowania. Powierzchnia uprawy słonecznika w Polsce od 2020 roku sukcesywnie rośnie, w 2020 r. areał upraw wyniósł 9 647,03 ha, w 2021 - 19 511,66 ha, w 2022 - 64 754,74 ha, a w 2023 r. - 54 002,28 ha. Biorąc pod uwagę powyższe zasadnym jest wprowadzenie słonecznika do grupy roślin oleistych od wartości, których naliczana jest wpłata na Fundusz Promocji Roślin Oleistych. Dla porównania o ile w 2022 roku zebrano blisko 56 tys. ton krajowego słonecznika, równocześnie rzepaku - 3,6 mln ton.

Zatem projekt ustawy wpłynie na podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa słonecznika poprzez bezpośrednie naliczenie wpłat, a pośrednio wpłynie na producentów. Dodajmy, iż jest to wpływ negatywny, zmniejsza rentowność słonecznika.

Nie widzimy żadnych powodów, by obciążać kolejną branżę dla pseudo-promocji w wydaniu funduszy. Rolnicy nie mają żadnych korzyści z tych funduszy promocji.

Zamiast rozszerzać katalog produktów rolnych opłatami na rzecz fundusz, uważamy iż należy uchylić art.3 ustawy z dnia 22 maja 2009 roku o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych ustanawiający wpłaty od przedsiębiorców na rzecz funduszy promocji - stwierdza Związek

Idź do oryginalnego materiału