1/3 młodych Polaków pozwoliłaby AI obsługiwać ich wniosek o kredyt hipoteczny

2 tygodni temu

Ponad 1/3 polskich konsumentów twierdzi, iż ufa sztucznej inteligencji (AI) w większym stopniu niż rok temu. Najnowsze badanie konsumenckie Visa[1] ujawnia stopniową zmianę nastrojów i akceptacji Polaków wobec tej technologii. Ponad 2/5 z nich twierdzi, iż może ona mieć pozytywny wpływ na ich dom i życie osobiste. Młodsze pokolenia są ponadto otwarte na nowe rozwiązania technologiczne – 30% osób w wieku 18-34 lat jest skłonnych powierzyć AI obsługę wniosku o kredyt hipoteczny.

Postrzeganie AI jako narzędzia zwiększającego bezpieczeństwo online zyskuje w naszym kraju na popularności. Ponad 2/5 Polaków zgadza się, iż może ono poprawić bezpieczeństwo procesów stosowanych w bankowości i płatnościach internetowych.

  • – Sztuczna inteligencja nie tyle zmienia całe sektory gospodarki na świecie, co wręcz je rewolucjonizuje. Sektor płatności jest na czele tych zmian. Jak wynika z naszego badania, polscy konsumenci są coraz bardziej otwarci na wykorzystanie tej technologii. Co więcej, ponad 50%. Polaków wskazało, iż alerty wykrywające oszustwa są najbardziej pomocną funkcją AI w obszarze zarządzania finansami osobistymi – mówi Adrian Kurowski, dyrektor generalny Visa w Polsce. – Szacujemy, iż Europejczycy mogliby zaoszczędzić choćby 250 miliardów euro każdego roku, gdyby do zarządzania swoimi finansami wykorzystywali cyfrowe narzędzia, takie jak AI[2]
  • W 1993 r. Visa stała się pierwszą siecią, która wdrożyła technologię opartą na sztucznej inteligencji do zarządzania ryzykiem i przeciwdziałaniu oszustwom, przez co została pionierem wykorzystania modeli AI w płatnościach[3]. Tylko w ciągu ostatnich 5 lat firma zainwestowała ponad 10 miliardów dolarów w technologie i innowacje, by ograniczać oszustwa i zwiększyć bezpieczeństwo sieci[4]. Widoczne są też efekty tych działań. Tylko w roku finansowym 2023 Visa pomogła zapobiec nieuczciwym transakcjom o wartości 40 miliardów dolarów[5]. Kwota ta była prawie dwa razy większa niż w roku poprzednim. W rezultacie, wiele osób nigdy nie dowiedziało się nawet, iż zostały uchronione przed oszustwem.
  • Sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał w usługach finansowych. w tej chwili Visa wykorzystuje rozwiązania oparte o tę technologię nie tylko w celu wykrywania i zapobiegania przestępstwom finansowym, czy po to, by wspierać organizacje w podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji kredytowych, ale także w innych obszarach, celem przyniesienia korzyści konsumentom, firmom i społeczeństwu. Kilkaset modeli AI zasilających ponad 100 produktów, a także wykorzystanie przez Visa możliwości sztucznej inteligencji i algorytmów głębokiego uczenia (deep learning) pomagają rozwiązywać wyzwania i usprawniać te obszary, które sprawiały trudności kupującym, sprzedającym i instytucjom finansowym[6] .

Zarówno firmy, jak i konsumenci oczekują spersonalizowanego, intuicyjnego i płynnego doświadczenia płatniczego – takiego, które umożliwia im zarządzanie finansami w sposób najlepiej odpowiadający ich potrzebom. Narzędzia bazujące na AI mogą w tym pomóc. W kontekście automatyzowania procedur związanych z finansami, 30% Polaków pozwoliłoby na to, żeby sztuczna inteligencja składała w ich imieniu wnioski kredytowe, o ile zapewnione byłoby bezpieczeństwo tego procesu. Młodsze pokolenie wykazuje się w tym względzie większą otwartością niż osoby z grupy 65+. Co więcej, ponad 1/4 Polaków zaufałaby sztucznej inteligencji w kwestii opłacania comiesięcznych rachunków.

[1] jeżeli nie wskazano inaczej, dane wskazane w powyższym materiale pochodzą z badania Visa przeprowadzonego w marcu i kwietniu 2024 r. wśród 8 000 konsumentów we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Polsce, Niemczech, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Ponadto, przeprowadzono ankietę wśród 516 brytyjskich decydentów biznesowych. Danym zostały nadane wagi w celu przybliżenia populacji dorosłych w oparciu o płeć, poziom wykształcenia, wiek, rasę i region.

[2] Analiza i prognoza ekonomiczna opracowana przez Morning Consult dla Visa w maju i czerwcu 2024 r. Więcej informacji o metodologii każdego zestawienia znajduje się tutaj (z odpowiednimi danymi na str. 5).

[3] 30 years of AI and counting, Rajat Taneja, President of Technology, Visa, wrzesień 2023, https://usa.visa.com/visa-everywhere/blog/bdp/2023/09/13/30-years-of-1694624229357.html

[4] Visa’s Growing Services Business Infused with New AI-Powered Products, Visa, marzec 2024, https://www.visa.pl/o-korporacji-visa/newsroom/press-releases.3313565.html

[5] Dane Visa (1 października 2022-30 września 2023); Visa’s Growing Services Business Infused with New AI-Powered Products, Visa, marzec 2024, https://www.visa.pl/o-korporacji-visa/newsroom/press-releases.3313557.html

[6] 30 years of AI and counting, Rajat Taneja, President of Technology, Visa, wrzesień 2023, https://usa.visa.com/visa-everywhere/blog/bdp/2023/09/13/30-years-of-1694624229357.html

Źródło: Visa

Idź do oryginalnego materiału