Polski sektor kolejowych przewozów pasażerskich odnotował w trzecim kwartale br. znaczące wzrosty kluczowych wskaźników przewozowych. Kompleksowa analiza danych operacyjnych ujawnia systematyczny rozwój wszystkich głównych segmentów tego rynku transportowego.
W okresie od lipca do września 2024 r. przewoźnicy kolejowi obsłużyli łącznie ponad 103,1 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 9,2% względem analogicznego okresu roku poprzedniego. Istotnym wskaźnikiem rozwoju sektora jest praca przewozowa, która w trzecim kwartale br. po raz pierwszy przekroczyła próg 8 mld pasażerokilometrów (8,3 mld), z czego 7,5 mld przypadło na przewozy realizowane w ramach służby publicznej (PSC), a 0,8 mld na segment komercyjny.
W strukturze przewozów dominującą pozycję utrzymały usługi publiczne (PSC), którymi podróżowało 97,1% wszystkich pasażerów. Segment ten zanotował wzrost o 9,9%, przekraczając próg 100 mln obsłużonych podróżnych. Z przewozów komercyjnych (z udziałem rynkowym na poziomie 2,9%) skorzystało niemal 3 mln pasażerów, czyli o 0,4 mln osób więcej r/r (+17,1%). W tym segmencie odnotowano również wzrost pracy przewozowej o 16,3%. Przewozy okazjonalne utrzymały marginalny udział w rynku na poziomie 0,04% (ok. 45 tys. osób) – jako jedyne odnotowały spadek.
Szczegółowa analiza struktury przewozów potwierdza dominację połączeń wojewódzkich i aglomeracyjnych (77,2% rynku), którymi podróżowało 79,7 mln osób – o 9,4% więcej niż w ub. r. Z kolei połączenia międzywojewódzkie stanowiły 19,9% wszystkich przewozów. W segmencie połączeń międzynarodowych (2,9% rynku) odnotowano znaczące wahania:
- ruch w kategorii EuroCity wzrósł o 57,3% (do 0,2 mln podróżnych)
- połączenia międzynarodowe osobowe zanotowały wzrost o 43,8% (do 0,3 mln pasażerów)
- w kategorii EuroNight nastąpił spadek o 27,5% (do 0,1 mln podróżnych).
Najwięcej osób podróżuje drugą klasa
Z analizy preferencji dotyczących klasy podróży wynika, iż 98% pasażerów wybierało drugą klasę (101,1 mln osób – wzrost o 9,3%), podczas gdy z pierwszej klasy skorzystało 1,8% podróżnych (1,9 mln – wzrost o 6,6%). Wagony sypialne i z miejscami do leżenia wybrało 0,1% pasażerów (143,7 tys. osób – spadek o 15,6% r/r.).
Bilety jednorazowe na pierwszym planie
W strukturze sprzedaży dominowały bilety jednorazowe nabyte przez 58,4 mln pasażerów, z czego 46,5% (27,1 mln) stanowiły bilety ulgowe.
Z biletów okresowych skorzystało 35,5 mln podróżnych (34,4% ogółu), przy czym 53,9% (19,1 mln) w ramach ofert ulgowych, a pozostałe formy biletów objęły 9% całości sprzedaży (9,3 mln).
W porównaniu z drugim kwartałem 2024 r. odnotowano nieznaczny spadek liczby pasażerów o 0,7%, co jest charakterystyczne dla okresu wakacyjnego. W przewozach realizowanych w ramach PSC spadek wyniósł 1,2% (-1,2 mln osób), a w przewozach okazjonalnych 37% (-44,9 tys. osób). Jednocześnie segment przewozów komercyjnych zanotował wzrost o 19,4%. Całkowita praca przewozowa zwiększyła się o 14%, co wskazuje na zdecydowanie większe zainteresowanie połączeniami dalekobieżnymi w okresie urlopowym.
Przedstawione wskaźniki dokumentują systematyczny rozwój kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem połączeń regionalnych i aglomeracyjnych. Wzrosty w większości segmentów rynku potwierdzają skuteczność prowadzonych inwestycji infrastrukturalnych oraz rosnące znaczenie kolei w krajowym systemie transportu pasażerskiego. Świadczą również o konieczności finalizacji kolejnych inwestycji taborowych.
Autor: Damian Malesza
Fot. JBCrew
Sprawdź także:
- UTK: Przewozy pasażerskie w Polsce w I półroczu 2024 r. na tle innych państw Europy
- UTK: Przewozy intermodalne w III kwartale 2024 roku
- UTK: Przewozy pasażerskie w województwach w I kwartale 2024 r.
- Przewozy grup ładunków w I kwartale 2024 r. Spowolnienie na rynku
- UTK: Przewozy intermodalne w I kwartale 2024 r.