125 lat temu z Zakopanego do Chabówki wyruszył pierwszy pociąg z pasażerami

3 tygodni temu

W XIX w. w Europie postępował rozwój kolei. Polska nie istniała wtedy oficjalnie na mapach – była podzielona między trzema sąsiednimi państwami Austrią, Prusami i Rosją. Na terenach trzech zaborów z udziałem polskich inżynierów powstawały pierwsze linie kolejowe. Już w 1847 r. Kolej Krakowsko-Górnośląska połączyła stolicę Małopolski z Mysłowicami, a rok później została skomunikowana z Koleją Warszawsko-Wiedeńską (pierwsze bezpośrednie połączenie z Krakowa do Wiednia zostało zainaugurowane w marcu 1856 r. – po ukończeniu trasy tzw. Kolei Północnej). Na dalsze rozszerzanie sieci trzeba było poczekać.

Sukcesywny rozwój kolei na terenach zaboru austriackiego był możliwy dzięki przyjęciu ustawy o kolejach lokalnych w 1880 r. W następnych latach pociągi docierały do kolejnych miast. W 1884 r. oficjalnie oddano do eksploatacji odcinek Galicyjskiej Kolei Transwersalnej Żywiec – Sucha – Chabówka – Nowy Sącz.

Kolej dociera do Zakopanego

Zanim pociągi dotarły pod Zakopanego, podróżni kończyli swoją kolejową podróż w Chabówce, położonej przy głównej linii kolejowej Wiedeń – Lwów. Stamtąd góralskie furmanki i sanie wiozły ich do górskiego kurortu. Przyjazdy znaczących gości były prawdziwymi uroczystościami – witano ich w wyjątkowej atmosferze uświetnianej przez góralską muzykę.

Jednym z głównych bohaterów włączenia Zakopanego do systemu kolejowego był hrabia Władysław Zamoyski – właściciel dóbr zakopiańskich. Pod koniec XIX w. złożył on podanie o koncesję na budowę nowej trasy łączącej Chabówkę i górski kurort zlokalizowany u podnóża Tatr, który cieszył się rosnącym zainteresowaniem wśród turystów. Nowe przedsięwzięcie nie cieszyło się aprobatą okolicznych mieszkańców, jednak po wielu staraniach udało się przeforsować realizację projektu.

Oficjalne otwarcie nowej linii kolejowej nastąpiło 25 października 1899 r. Wtedy to z Zakopanego wyruszył pierwszy regularny pociąg do Chabówki. Połączenie stało się prawdziwym przełomem w historii górskiego kurortu – nie tylko znacząco skróciło czas podróży pod Tatry, ale też zapoczątkowało okres jego dynamicznego rozwoju. Choć początkowo część mieszkańców wyrażała dezaprobatę wobec tej „nowoczesności”, to historia pokazała, iż była to jedna z najważniejszych inwestycji w dziejach małopolskiego regionu.

Zdjęcie NAC
Zdjęcie NAC
Zdjęcie NAC
Zdjęcie NAC
Widokówki ze strony Żegiestów
fotografia z Galerii Adama Gryczyńskiego

Autor: Damian Malesza

Idź do oryginalnego materiału