13,5% Polaków kupuje podczas Black Friday ze strachu, iż okazja się nie powtórzy

4 tygodni temu

Co dziesiąty respondent Polsce (13,5%) kupuje w trakcie Czarnego Piątku ze strachu, iż okazja już się nie powtórzy, wynika z danych Revolut. Jest to najwyższy odsetek wskazań w Europie, gdzie średnia wyniosła 2,4%.

Dwóch na pięciu respondentów korzysta z obniżek na artykuły, które i tak regularnie kupuje (39,8%), lub dzięki obniżkom sięga po droższe produkty (39,6%). Wielu badanych Polaków kupuje okazyjnie prezenty dla bliskich (37,5%) lub dla własnej przyjemności (28,2%). Jednocześnie dziesiąty respondent Polsce (13,5%) kupuje ze strachu, iż okazja już się nie powtórzy (tzw. efekt FOMO). Jest to najwyższy odsetek wskazań w Europie, gdzie średnia wyniosła 2,4%, podano w komunikacie towarzyszącym badaniu Revolut Money Report (Q4 2024).

„Większość badanych w Polsce (63%) i w Europie (72%) przyznała, iż koszty życia i finansowa niepewność wpłyną w tym roku na ich przedświąteczne zakupy (np. Black Friday, Boże Narodzenie). Sentyment w Polsce wydaje się być jednak nieco lepszy niż w Europie. Podczas gdy 33% badanych Polaków planuje ciąć wydatki, bo na skutek wyższych kosztów życia ma mniej pieniędzy, w Europie takich wskazań było aż 42%. Zarówno w Polsce, jak i w Europie 30% badanych przyznało, iż choć ich siła nabywcza nie zmieniła się, to podchodzą do wydatków bardziej selektywnie. Koniunktura najmniej wpływa na Holendrów, 39% planuje wydać tyle co zawsze (26% w Polsce, 24% w Europie). Zwiększyć wydatki przed Świętami planuje 8% Polaków (to najwyższy odsetek wskazań w Europie, gdzie średnia to 2%)” – czytamy w komunikacie.

Czarny Piątek dla 77% badanych w Polsce jest szansą na zrobienie oszczędności (72% w Europie). Co dziesiąty badany Europejczyk przyznaje, iż robi wtedy zapasy produktów pierwszej potrzeby np. toaletowe i detergenty (w Polsce 7,7%). Black Friday może więc być istotny dla osób mniej zamożnych. 8% pytanych Polaków jest gotowych użyć karty kredytowej lub pożyczki, by skorzystać z wyjątkowej okazji (najwyższy odsetek wskazań w Europie, obok Bułgarii i Rumunii). Czy Black Friday wciąż daje szansę na świetne okazje? „Tak” odpowiada 33,4% badanych Polaków. Dla 23,6% to kwestia wiedzy i umiejętności (wiara w znaczenie umiejętności jest też duża wśród Włochów – 25,9%). Zdaniem 8% sceptyków nie ma takich okazji jak kiedyś, jest zbyt dużo oszukańczych ofert (5,8%).

29,1% respondentów w Polsce woli kupować online z uwagi na większy wybór, a 22,1% – bo nie lubi kolejek i tłumów. 16,6% uważa, iż zakupy online są wygodniejsze, a 14,2% – iż to w internecie są najlepsze okazje (podobnie uważają Włosi 15,1% i Niemcy 16,4%). Wciąż wiele osób stawia jednak na zakupy offline. Wolą mieć produkt od ręki, bez czekania na przesyłkę (24,1%) i unikać oszustw i scamów online (7,9%). W Europie najmniej zwrotów towaru boją się Polacy (11,3%), Austriacy (11%) i Niemcy (7,1%). Może to wynikać z rozwiniętej dystrybucji i paczkomatów. Najbardziej w Europie Polacy boją się za to tłumów i kolejek (22,1%), obok Hiszpanów (25%), wymieniono w materiale.

„By wykorzystać w pełni okazje zakupowe (np. Black Friday, Cyber Monday), 20% badanych Polaków gotowa jest użyć karty kredytowej, a 12% kredytu gotówkowego (w Europie odpowiednio 20% i 8%). By kupić prezenty dla siebie, rodziny, przyjaciół i dobrze obchodzić Święta i Nowy Rok, 22% badanych Polaków gotowych jest użyć karty kredytowej, a 13% kredytu gotówkowego (w Europie odpowiednio 16% i 8%). Badani Polacy są też skłonni użyć kredytu gotówkowego, by pokryć koszty podróży np. wyjazdu na narty (13%), i karty kredytowej przy rezerwacjach hoteli, przelotów i by korzystać z bonusów w podróży (16%)” – zakończono.

Badanie Revolut Money Report zlecone firmie badawczej Dynata objęło 21 000 osób w 21 krajach (Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Grecji, Chorwacji, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Belgii, Holandii, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Polsce, Litwie, Łotwie, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Rumunii i Bułgarii), w tym 1000 respondentów w Polsce (18 października 2024 r.).

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału