Połowa firm (50%) weryfikuje i modyfikuje swoje strategie redukcji kosztów co kwartał, 21% czyni to wyłącznie „w razie potrzeby”, a 12% przedsiębiorstw decyduje się na przegląd takich działań raz na pół roku, wynika z badania firmy doradczo-technologicznej Future Mind. Mimo rosnącej świadomości ekologicznej, tylko 15% firm deklaruje wysoki priorytet dla zrównoważonego rozwoju w ramach strategii redukcji kosztów, przy czym często uzależniają go od zgodności z celami finansowymi.
Wyraźnym trendem jest natomiast inwestowanie w poprawę efektywności energetycznej – w 2024 roku tę metodę wdrożyło 26% podmiotów. Firmy widzą tu szansę zarówno na oszczędności, jak i budowanie wizerunku odpowiedzialnych społecznie, podkreślono.
„Pomimo rosnącej świadomości ekologicznej, tylko 15% firm deklaruje wysoki priorytet dla zrównoważonego rozwoju w ramach strategii redukcji kosztów, przy czym często uzależniają go od zgodności z celami finansowymi. Kolejne 26% badanych przyznaje, iż kwestie środowiskowe uwzględnia w umiarkowanym stopniu – zrównoważony rozwój jest brany pod uwagę, ale wpływ finansowy ma pierwszeństwo w podejmowaniu decyzji. Taki sam odsetek twierdzi, iż zrównoważony rozwój jest rozważany incydentalnie. Niemal co ósme przedsiębiorstwo (12%) przyznaje, iż nie bierze pod uwagę aspektów środowiskowych w strategiach oszczędnościowych” – czytamy w komunikacie.
Według badania Barometr Retail, w 2025 roku poprawa efektywności energetycznej przez cały czas pozostanie w planach firm. Obejmuje ona wdrażanie inteligentnych systemów zarządzania oświetleniem, klimatyzacją i wentylacją, a także wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii oraz wymianę urządzeń na energooszczędne. Jednak, zgodnie z danymi z raportu, znaczenie tej strategii dla obniżenia kosztów operacyjnych spadło – w 2024 roku wynosiło 26%, podczas gdy w tym roku planuje ją stosować 15% firm. Jednocześnie 12% respondentów dostrzega w rosnącej świadomości ekologicznej klientów szansę rozwoju. Co drugi badany skupia się natomiast na wykorzystaniu analizy danych w prognozowaniu trendów dla branży retail. Te dane wskazują na dynamiczną ewolucję priorytetów. Firmy coraz częściej postrzegają redukcję kosztów i zrównoważony rozwój jako obszary wymagające równoległego doskonalenia, wymieniono w materiale.
„Dane z naszego Barometru Retail pokazują, iż polskie przedsiębiorstwa z branży handlowej przywiązują wciąż stosunkowo małą wagę do inicjatyw ekologicznych. Zyskiwać będą ci retailerzy, którzy obserwują trendy konsumenckie w tym obszarze i dostosowują swoje strategie. Integracja odpowiedzialnych praktyk środowiskowych z efektywnością operacyjną może przynieść firmom długofalowe korzyści – od oszczędności finansowych po wzmocnienie wizerunku” – podsumował head of strategy, Future Mind Emil Waszkowski, cytowany w komunikacie.
Barometr Retail powstał na podstawie badania zrealizowanego na grupie 34 ekspertów, osób decyzyjnych związanych z sektorem handlu detalicznego, przy użyciu metody CAWI. Pokazuje on przewidywania dotyczące kierunku rozwoju branży detalicznej w najbliższych miesiącach. Projekt realizowany przy współpracy z redakcją „Wiadomości Handlowe”.
Źródło: ISBnews