167-letni dworzec kolejowy Rzeszów Główny odzyskał dawny blask

2 dni temu

Dworzec Rzeszów Główny przeszedł kompleksową modernizację. Inwestycja PKP SA o wartości 48,5 mln zł brutto przywróciła zabytkowej budowli z 1858 r. jej modernistyczny charakter z lat 60. XX w., tworząc jednocześnie nowoczesny węzeł przesiadkowy obsługujący średnio 15,4 tys. pasażerów dziennie. Przedsięwzięcie zostało zrealizowane przez Budimex.

Bardzo się cieszę, iż wspólnie możemy uczestniczyć w uroczystym otwarciu zmodernizowanego dworca Rzeszów Główny. Wiem, iż pasażerowie czekali na tę chwilę długo. Nie rozpoczynałem tego remontu, ale udało nam się go skończyć. Co ważne, zmodernizowany dworzec, to nie tylko budowla, to prawdziwe serce komunikacyjne Rzeszowa i regionu, niezwykle ważne miejsce z punktu widzenia transportu. Ten piękny i nowoczesny budynek, odzyskał swój charakter i piękne otoczenie – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Powrót do modernistycznych korzeni z lat 60.

Przebudowa koncentrowała się na przywróceniu budynkowi wyglądu sprzed sześciu dekad. Wykonawca prac usunął wtórne łuki nad głównym wejściem oraz uproszczoną attykę z elektronicznym zegarem, które dobudowano na początku XXI w. Elewację wykonaną z granitu i piaskowca poddano gruntownej renowacji, a stolarkę okienną i drzwiową stylizowano na tę charakterystyczną dla lat 60. Fasadę zwieńczył wielkoformatowy zegar elektroniczny z dwoma wyświetlaczami.

Dworzec, wybudowany pierwotnie przez C.K. Uprzywilejowaną Kolej Galicyjską Karola Ludwika, miał burzliwą historię. Mimo dwukrotnego zniszczenia zachował zasadniczą bryłę ukształtowaną podczas rozbudowy w 1908 r., kiedy to dobudowano restaurację i wiatę peronową w stylu secesji wiedeńskiej.

Podkarpacie od zawsze było ważnym miejscem na kolejowej mapie Polski. To tu krzyżują się szlaki komunikacyjne, łączące południe z północą oraz wschód z zachodem kraju. Rzeszów zaś – dynamicznie rozwijająca się stolica regionu – w ostatnich latach zyskał jeszcze większe znaczenie. Dlatego tak istotne było, aby mieszkańcy Rzeszowa, Podkarpacia, a także wszyscy podróżni korzystający z tutejszych pociągów mieli do dyspozycji dworzec nowoczesny, funkcjonalny i przyjazny. Dzisiejsze otwarcie jest dowodem, iż kolej w Polsce zmienia się dla ludzi – iż inwestujemy w jakość, wygodę i bezpieczeństwo pasażerów – podkreślał Alan Beroud, prezes zarządu PKP SA.

Odkrycia wzbogacają wnętrze dworca

Podczas prac remontowych odkryto zabytkowe elementy z lat 60. XX w., które zostały wyeksponowane. W holu głównym o powierzchni 350 m2 odnowiono dwie mozaiki ścienne oraz odkryto fragmenty zabytkowego malowidła.

Przejście na poziom -1, łączące infrastrukturę miejską i kolejową, eksponuje najstarsze elementy konstrukcyjne dworca – sklepienia kolebkowe oraz kamienne fundamenty. Na parterze powstała nowoczesna poczekalnia z elektronicznymi tablicami rozkładów jazdy pociągów, ławkami z portami do ładowania urządzeń elektronicznych oraz kasami biletowymi. Piętro zajęły biura PKP Intercity oraz posterunek Straży Ochrony Kolei (SOK).

Funkcjonalność dla wszystkich pasażerów

Dworzec został w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wprowadzono ścieżki naprowadzające, oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe oraz urządzenia wspomagające aparaty słuchowe przy kasach. Miasto Rzeszów zagospodarowało część powierzchni pod wypożyczalnię książek, przestrzeń eventową oraz kącik zabaw dla dzieci.

Modernizacja objęła także systemy bezpieczeństwa i inteligentne zarządzanie budynkiem. Inwestycja zrealizowana w formule „projektuj i buduj” otrzymała dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej.

Zmodernizowany dworzec jest częścią Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego (RCK), które powstało w wyniku współpracy PKP SA i miasta Rzeszów.

Stacja Rzeszów Główny, położona na międzynarodowej linii E30 Zgorzelec – Medyka, obsługuje pociągi PKP Intercity, RegioJet oraz POLREGIO. Zatrzymuje się niej niemal 230 składów dziennie.

Fot. PKP SA

Zobacz również:

Cyfrowy rozkład jazdy pociągów – PKP PLK testuje kody QR na 530 stacjach i przystankach
Mogilno z odnowionym dworcem kolejowym. Inwestycja za 13,5 mln zł ukończona
Idź do oryginalnego materiału