2 mld zł za budowę odcinka Szczyrzyc – Tymbark – PKP PLK wybierają Budimex i Gülermak

2 dni temu

W przetargu na budowę odcinka nowej linii kolejowej nr 622 między Szczyrzycem a Tymbarkiem PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały ofertę konsorcjum firm Budimex (lider), Gülermak (partner) i Budimex Kolejnictwo (partner) jako najkorzystniejszą. Wartość oferty wynosi 2,08 mld zł brutto, co oznacza oszczędność blisko 560 mln zł względem budżetu zamawiającego. Inwestycja ma zostać zrealizowana w 54 miesiące od momentu zawarcia kontraktu.

W postępowaniu przetargowym wzięły udział 3 konsorcja, składając oferty znacznie poniżej budżetu krajowego zarządcy infrastruktury kolejowej, wynoszącego ponad 2,64 mld zł. Oferta polsko-tureckiego konsorcjum pod przywództwem Budimeksu została uznana za najkorzystniejszą, mimo iż pod względem kosztowym znalazła się w środkowej części rankingu. Należy przypomnieć, iż jedynym kryterium wyboru była cena (100%). Najtańszą propozycję przedstawiło konsorcjum Intercor z tureckim partnerem DOGUS (1,91 mld zł). Z kolei prace najdrożej wycenił polsko-austriacki zespół PORR i Trakcja System (2,17 mld zł).

Zakres prac i efekty inwestycji PKP PLK

Projekt obejmuje budowę 8,2-kilometrowego odcinka linii kolejowej 622 między Szczyrzycem a Tymbarkiem oraz łącznicy kolejowej nr 628. Zakres prac koncentruje się również na budowie nowoczesnej infrastruktury sterowania ruchem kolejowym (srk) oraz elektrotechnicznej.

Wykonawca zaprojektuje i wybuduje nawierzchnię kolejową z podtorzem, sieć trakcyjną z systemem zasilania, urządzenia telekomunikacyjne oraz obiekty inżynieryjne. Szczególnie istotna będzie wykonanie dwóch tuneli kolejowych o długości 1 km i 3,8 km – przy użyciu metody zmechanizowanej tj. z użyciem tarczy TBM. Warto przypomnieć, iż Budimex (także we współpracy z Gülermak) realizuje już inwestycję w ramach projektu Podłęże-Piekiełko. Chodzi o kompleksowe wykonanie prac budowlanych na ‎‎odcinku Limanowa – bocznica Klęczany (linia kolejowa nr 104) za 2,37 mld zł brutto. To właśnie w tym rejonie – Jadwiga, tzw. tunelownica rozpoczęła drążenie jednego z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce, zatem doświadczenie zdobyte podczas prowadzenia tych robót w niedalekiej przyszłości najprawdopodobniej zaprocentuje.

Pociągi pasażerskie pojadą do 160 km/h

Budowa dwutorowej linii zelektryfikowanej umożliwi osiąganie prędkości do 160 km/h przez pociągi pasażerskie i do 120 km/h w przypadku składów towarowych. Bardzo ważnym elementem inwestycji będą skrzyżowania dróg z torami – wszystkie zostaną zrealizowane w formule bezkolizyjnej, co pozwoli znacząco zredukować ryzyko wypadków i ograniczyć zakłócenia ruchu drogowego.

Nowy przystanek Stróża koło Dobrej wzbogaci sieć połączeń regionalnych, a jego wyposażenie w perony dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności odzwierciedla współczesne standardy dostępności transportu publicznego, zapewniając równy dostęp do usług kolejowych dla wszystkich grup pasażerów.

Nowa infrastruktura umożliwi znaczne skrócenie czasu podróży między aglomeracją krakowską a Nowym Sączem, jednocześnie odciążając ruch na drogach krajowych. Projekt wpisuje się w szerszą strategię PKP PLK dotyczącą modernizacji sieci kolejowej w południowej Polsce, gdzie górzysta topografia stanowi znaczące wyzwanie techniczne.

Autor: Damian Malesza

Zobacz również:

Budimex z tytułem „Generalny Wykonawca Przyjazny ‎Firmom Budowlanym”‎
Projekt „Podłęże–Piekiełko” nabiera tempa: PLK SA podpisują umowy na zasilanie sieci trakcyjnej
Idź do oryginalnego materiału