20 lat SKM-ki na torach Warszawy i metropolii

2 godzin temu

3 października 2005 r. z Warszawy Zachodniej do Falenicy wyjechał pierwszy pociąg Szybkiej Kolei Miejskiej. Stołeczny przewoźnik zaczynał od zaledwie 14 przystanków i 2 pojazdów, w tym jednego wypożyczonego. Dziś, czyli 20 lat później aż 47 nowoczesnych pociągów zabiera podróżnych z 60 przystanków, przyczyniając się do walki z wykluczeniem komunikacyjnym w stołecznej metropolii.

Jeden bilet, wiele korzyści

Każdy, kto korzysta z Warszawskiego Transportu Publicznego – niezależnie od tego, czy mieszka w stolicy, czy w miejscowościach rozsianych po aglomeracji – z pewnością kojarzy pomalowane w miejskie, żółto-czerwone barwy pociągi SKM. Pojazdy doskonale uzupełniają siatkę miejskich i metropolitarnych połączeń z autobusami, tramwajami i metrem.

W ciągu ostatnich dwóch dekad pociągi SKM przewiozły aż 324 miliony osób. A to wszystko w ramach jednego, wspólnego biletu na wszystkie środki transportu publicznego. Dzięki temu pasażer miejskiego pociągu może na tym samym bilecie skorzystać z metra, tramwaju czy autobusu w drodze do pracy, szkoły czy na uczelnię.

Coraz więcej pociągów, coraz więcej przystanków

SKM-ka zaczynała od jednej linii, 14 przystanków, 26 pracowników (dziś zatrudnia ponad 120 samych maszynistów) i dosłownie dwóch pociągów, z których jeden był wypożyczony z Trójmiasta.

W czasie mojej prezydentury liczba przystanków Szybkiej Kolei Miejskiej powiększyła się o 20 kolejnych – dziś jest ich już 60. Kupiliśmy również 21 nowoczesnych pociągów Impuls – teraz tabor SKM liczy 47 pojazdów. Ale inwestycje w warszawską kolej miejską to również remonty starszych składów – z myślą o bezpieczeństwie i komforcie podróżnych – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Jednym z kamieni milowych w rozwoju SKM było z pewnością wyznaczenie w 2007 r. Polski i Ukrainy na gospodarzy EURO 2012. W konsekwencji rok później Warszawa wskazała, iż przyszłe połączenie kolejowe do Lotniska Chopina (kluczowe dla ruchu kibiców i turystów) obsłuży właśnie Szybka Kolej Miejska.

Istotna dla rozwoju sieci SKM była i będzie również przepustowość – spółka korzysta z infrastruktury (torów) PKP Polskich Linii Kolejowych. To na podstawie dostępnej przepustowości zapadają w Zarządzie Transportu Miejskiego decyzje o dalszym rozwoju siatki połączeń SKM.

Nowe połączenia

Pociągi SKM-ki jeżdżą dziś na pięciu liniach i dla wielu warszawianek i warszawiaków są podstawowym środkiem transportu po stolicy, ale jednocześnie przyczyniają się do walki z wykluczeniem komunikacyjnym dla mieszkanek i mieszkańców metropolii.

W ostatnich dwóch latach udało się zrealizować obietnice uruchomienia połączeń z i do Piaseczna oraz do Zegrza. Linie te biegną przez wiele warszawskich osiedli i są świetnie skorelowane choćby ze stacjami metra – zaznaczył prezydent Trzaskowski.

Obecnie SKM-ka dojeżdża do: Piaseczna, Pruszkowa, Otwocka, Sulejówka Miłosny, Legionowa, Radzymina i Zegrza Południowego.

Kiedy spojrzymy na mapę, widzimy, iż linie SKM są niczym „sięgacz”, bo docierają do obszarów peryferyjnych i słabiej zagospodarowanych. Bliskość przystanków SKM to atut, którym mieszkańcy kierują się również przy wyborze miejsca zamieszkania – podkreślała Maria Wasiak, prezes zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej.

Z okazji 20. rocznicy pierwszego pociągu spółki w piątek, 3 października, pasażerów i pasażerki porannych kursów SKM-ek przywitały słodkie upominki oraz pamiątkowe, jubileuszowe niespodzianki.

Źródło: SKM Warszawa
Fot. SKM Warszawa

Zobacz również:

276 mln zł z KPO na modernizację pociągów SKM
SKM na torach metropolii warszawskiej przez kolejne 15 lat
Idź do oryginalnego materiału