Pojęcie finansowania ratalnego zna 90% Polaków, a ponad 25% to byli lub obecni użytkownicy tego produktu, wynika z raportu przygotowanego przez Raiffeisen Digital Bank we współpracy z firmą badawczą Ipsos. Najchętniej kupują na raty elektronikę (60%) i sprzęt AGD (60%), meble (47%) oraz samochody (43%).
„Koncepcja RSF [Retail Sales Finanse] nie jest wśród Polaków niczym nowym, skoro 9 na 10 zna tę usługę. Co więcej, ponad jedna czwarta Polaków korzystała z tej usługi w przeszłości. 16% to obecni użytkownicy z zaległymi spłatami, a tylko 10% nie wie o RSF. Co ważne, 63% jest świadomych istnienia tej usługi, posiada wiedzę na temat zakupu na raty lub przynajmniej jest z nią zaznajomionych, ale do tej pory z niej nie korzystało” – czytamy w raporcie „Jak Polacy korzystają z finansowania ratalnego”.
„Dla Polaków najodpowiedniejsze na zakup na raty są zakupy: sprzętu elektronicznego (60%), AGD (60%), mebli (47%) czy samochodu (43%). Najczęściej przekonują się o tym użytkownicy. 73% użytkowników uważa elektronikę za najbardziej odpowiedni towar do zakupu na raty” – czytamy dalej.
Ponad 66% zakupów ratalnych miało wartość od 1 001 do 5 000 zł. W ponad trzech czwartych tych transakcji nie zostały naliczone żadne odsetki. Oznacza to, iż oprocentowanie na poziomie 0% jest standardem rynkowym. 15% wartości zakupów na raty wyniosło ponad 5 000 zł, a od 100 do 1 000 zł – 17%, wskazano w materiale.
Polacy za najbardziej odpowiednie na zakup na raty uważają kwoty powyżej 1 000 zł. Przedział cenowy od 2 501 do 5 000 zł jest najbardziej odpowiedni dla 40% wszystkich Polaków i 51% użytkowników RSF, podano także.
„Jedną z głównych zalet finansowania ratalnego produktów sprzedaży detalicznej jest jego szeroka dostępność, oczywiście pod warunkiem, iż posiadamy zdolność kredytową. Umożliwia ono klientom dokonywanie zakupów o większej wartości bez natychmiastowego obciążenia domowego budżetu, co czyni je atrakcyjną alternatywą dla zakupów gotówkowych. Firmom – sprzedawcom oferowanie finansowania może zwiększyć współczynnik konwersji, podnieść wartość koszyka zakupowego oraz wzmocnić lojalność ich klientów” – skomentował country manager na Polskę w Raiffeisen Digital Banku Kamil Niewiatowski, cytowany w komunikacie poświęconym raportowi.
Badanie przeprowadzono od 11 do 15 marca br. Liczba respondentów wyniosła 1 103, przy czym 301 to użytkownicy, a 934 – potencjalni użytkownicy; świadomi usługi bez zamiaru korzystania – 97.
Raiffeisen Digital Bank AG to pełni cyfrowy bank, oferujący produkty bankowe nowej generacji wyłącznie za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Działa na polskim rynku od 2021 roku, zapewniając pakiet wyłącznie cyfrowych produktów bankowych: pożyczek, lokat terminowych, kont osobistych i oszczędnościowych.
Źródło: ISBnews