informacje z kolei i rynku kolejowego
Dofinansowany ze środków z Unii Europejskiej projekt “Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu -BiT-City II” zbliża się do końca budowy.
Cały projekt wart jest ponad 461 mln zł i ma zmienić komunikacyjne oblicze Torunia, dzięki nowym, zmodernizowanym torowiskom, z których znaczna część wykonana jest w “zielonej” technologii.
Cała inwestycja „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” składa się z ośmiu zadań, które usprawnią transport publiczny w mieście. Najważniejszą częścią projektu jest budowa nowej linii tramwajowej na północy Torunia. Przebiega ona z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego aż do nowej pętli przy ul. Heweliusza. Koszt budowy samej linii to ok. 212 mln zł brutto.
Inne założenia inwestycji to:
- modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu ul. Bydgoskiej (od Reja do Chopina);
- modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną wzdłuż Szosy Lubickiej od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego;
- modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną od pl. Niepodległości do ul. Reja;
- modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym w ciągu ul. Warneńczyka, Gogi i Kościuszki od pl. Chrapka do ul. Kościuszki;
- zakup taboru tramwajowego;
- zakup ekologicznych autobusów;
- zakup pojazdów technicznych.
Całkowita wartość projektu wyniosła 461 533 791,95 zł. 26 909 352,65 zł, czyli 71,33 % udało pozyskać się ze środków Unii Europejskiej. Prace trwały 697 dni.
Dokładne dane projektu prezentują się następująco:
- ok. 12,9 tys. metrów toru pojedynczego torowiska, w tym ok. 5,2 tys. metrów toru pojedynczego (ok. 40%) zielonych torowisk (nowa linia)
- prawie 26 kilometrów szyn wykorzystano do budowy nowej linii
- ok. 9561 tys. metrów toru pojedynczego zmodernizowanych torowisk, w tym ok. 6100 metrów toru pojedynczego zielonych torowisk
- ok. 1100 metrów toru pojedynczego zielonych torowisk łącznie (nowych i zmodernizowanych)
- 307 nowych słupów trakcyjnych wzdłuż nowej linii tramwajowej
- 172 nowe słupy trakcyjne wzdłuż zmodernizowanych odcinków torowisk
- 27 nowych wiat przystankowych wzdłuż nowej linii tramwajowej, w tym 14 zielonych przystanków
- 1 przejazd kolejowo-tramwajowo-drogowy – jedyny taki w Polsce
- 29 nowych pojazdów, w tym:
– 14 niskoemisyjnych autobusów hybrydowych
– 6 autobusów elektrycznych
– 5 pięcioczłonowych, 30-metrowych, niskopodłogowych tramwajów
– 4 pojazdy techniczne
- 6 ładowarek do autobusów elektrycznych
- 847 nowych drzew (w rejonie nowej linii i poza obrębem inwestycji) oraz prawie 36 tysięcy nowych krzewów (w rejonie przebiegu nowej linii)
- 13 kompletów smarownic na zmodernizowanych odcinkach torowisk
- 32 komplety smarownic na nowej linii tramwajowej
- 7,5 tysiąca m2 łąk kwietnych.