37% Polaków doświadczyło wyłudzenia danych za pośrednictwem telefonu

1 dzień temu

Wyłudzenia danych osobowych lub jego próby za pośrednictwem telefonu doświadczyło 37% Polaków, wynika z najnowszego badania ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów. Blisko połowa (47%) osób doświadczyła tego za pośrednictwem e-maila, 40% poprzez SMS-a, 37% przez rozmowę telefoniczną, a przez fałszywe strony internetowe lub wiadomości wysyłane na komunikatorach – po 34%.

Jak pokazują wyniki badania „Cyberbezpieczeństwo i ochrona danych osobowych w Internecie”, 54% respondentów z grupy wiekowej 18-24 lata bezpośrednio doświadczyło wyłudzenia danych osobowych lub jego próby za pośrednictwem SMS-a, a 48% e-maila oraz 27% rozmowy telefonicznej.

„To tym bardziej niepokojące, iż 41% młodych osób w wieku 18-24 lata ocenia poziom swojej wiedzy na temat bezpieczeństwa danych osobowych jako wysoki lub bardzo wysoki. To najwyższy odsetek spośród wszystkich grup wiekowych. Ale równocześnie 16% respondentów z pokolenia Z przyznało, iż osobiście doświadczyło kradzieży danych. W rezultacie ich wiedza okazała się niewystarczająca. Oznacza to, iż zagrożenie ze strony hakerów jest dla zetek bardzo poważne, gdyż urządzenia mobilne, z których codziennie korzystają, są źródłem bezcennej wiedzy o konsumentach. jeżeli cyberprzestępcy wykradną przechowywane na nich dane osobowe, jak imię, nazwisko, numer PESEL czy loginy do bankowości internetowej, mogą w prosty sposób wyczyścić nasze konto bankowe z pieniędzy czy wyłudzić kredyt bądź pożyczkę. Szczególnie iż do skutecznej kradzieży wielokrotnie wystarczy tylko jedno kliknięcie posiadacza telefonu w podejrzany link” – powiedział ekspert serwisu ChronPESEL.pl Bartłomiej Drozd, cytowany w komunikacie.

Z danych CERT Polska, na które powołuje się komunikat, wynika zaś, iż w 2023 r. zarejestrowano 41,4 tys. zgłoszeń związanych z phishingiem, co stanowi 51,6% wszystkich incydentów. To od lat najpopularniejsza i najprostsza metoda oszustwa stosowana przez cyberprzestępców. Polega na podszywaniu się pod znane i zaufane osoby lub instytucje. Hakerzy wysyłają fałszywe maile lub SMS-y zawierające podejrzany link, po którego kliknięciu przez użytkownika mogą przejąć zdalnie kontrolę nad telefonem lub zainfekować urządzenie złośliwym oprogramowaniem.

Badanie na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów zostało przeprowadzone w październiku 2024 roku metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 1500 dorosłych Polaków przez IMAS International.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału