Generatywna AI staje się w Polsce coraz bardziej obecna w codziennym życiu, a 41% Polaków deklaruje korzystanie z narzędzi generatywnej AI, wynika z globalnego badania przeprowadzonego przez Ipsos dla Google.
„Globalnie 57% respondentów wyraża pozytywne nastawienie do AI, podczas gdy 43% ma pewne wątpliwości. W Polsce technologia ta staje się coraz bardziej obecna w codziennym życiu – 41% Polaków deklaruje korzystanie z narzędzi generatywnej AI. Polacy coraz częściej sięgają po AI nie tylko dla rozrywki, ale również w pracy, edukacji i przy realizacji projektów osobistych. Aż 67% badanych chce wykorzystywać AI do szybszego wyszukiwania informacji online, 59% widzi potencjał w osobistych asystentach wspierających zakupy, planowanie podróży i organizację harmonogramów, a 51% chciałoby korzystać z AI jako korepetytora. Wysoko oceniane są także bardziej specjalistyczne zastosowania, takie jak ulepszanie tłumaczeń (87%) czy pomoc w pisaniu i streszczaniu tekstów (81%)” – czytamy w komunikacie poświęconym badaniu „Our Life with AI: from innovation to application” .
W pracy sztuczna inteligencja znajduje coraz szersze zastosowanie. 60% polskich użytkowników AI wykorzystuje ją w pracy, zwłaszcza do pisania tekstów (74%), burzy mózgów (67%), analizy danych oraz rozwiązywania złożonych problemów (80%). Co więcej, dzięki AI 70% użytkowników łatwiej przyswaja długie dokumenty, a 77% deklaruje lepsze zrozumienie złożonych informacji, podano także.
„Entuzjazm wobec AI przejawia się również w szerszym spojrzeniu na potencjał tej technologii. 57% Polaków wierzy, iż sztuczna inteligencja przyczyni się do rozwoju nauki, medycyny i poprawy codziennego życia. Jednocześnie 68% respondentów wskazuje na konieczność wspierania innowacji w tych obszarach, uznając je za ważniejsze niż ograniczanie AI regulacjami. Chociaż optymizm Polaków wobec wpływu AI na gospodarkę jest umiarkowany – 40% uważa, iż technologia ta pozytywnie wpłynie na ekonomię – badani dostrzegają potrzebę wspólnych działań rządu i sektora technologicznego. najważniejsze są inwestycje w infrastrukturę, takie jak szybki internet czy odpowiednie źródła energii, które popiera 67% ankietowanych” – czytamy dalej.
Badanie pokazuje, iż choć Polacy są nieco bardziej ostrożni w swoich oczekiwaniach wobec AI niż mieszkańcy innych krajów, to jednocześnie dostrzegają jej ogromny potencjał. W miarę jak technologia ta będzie stawać się coraz bardziej dostępna, jej zastosowania mogą przynieść realne korzyści zarówno w życiu codziennym, jak i zawodowym. Badani/Polacy oczekują współpracy między rządem a sektorem technologicznym, prowadzącej do pełnego wykorzystania możliwości AI w Polsce, dodano także.
Kluczowe globalne wnioski z porównania wyników edycji badania w 2023 i 2024 r. wskazują, iż optymizm związany z AI rośnie: W porównaniu z ubiegłym rokiem więcej osób korzystało z AI (zwłaszcza na rynkach wschodzących i w Azji i Pacyfiku) i więcej osób uważa, iż AI pozytywnie wpłynie na gospodarkę i miejsca pracy, chociaż obawy pozostają. Przełomowe odkrycia naukowe i medyczne wyznaczają kierunek: Respondenci są najbardziej entuzjastycznie nastawieni do potencjału AI w zakresie napędzania postępu w opiece zdrowotnej i badaniach naukowych. AI jest postrzegana jako narzędzie do rozwoju osobistego i zawodowego: Dwie trzecie globalnych respondentów jest chętna do korzystania z AI do zastosowań osobistych, a większość uważa, iż AI zwiększy produktywność w miejscu pracy i pozwoli im skupić się na bardziej strategicznych zadaniach. Przeważa nastawienie proinnowacyjne: Globalnie ankietowani opowiadają się za stworzeniem środowiska wspierającego rozwój AI zamiast restrykcyjnych regulacji, choćby na rynkach, które mają tendencję do ostrożniejszego niż optymistycznego podejścia do AI, takich jak USA i Europa, wymieniono w informacji.
Badanie: „Our Life with AI: From innovation to application” przeprowadzone zostało przez Ipsos na zlecenie Google w dniach od 17 września do 8 października 2024 roku. W ramach badania przeprowadzono wywiady online z próbą 21 043 dorosłych. Próba obejmowała około 1 000 dorosłych w wieku 18+ w każdym kraju, reprezentatywnych dla ogólnej populacji w Australii, Belgii, Kanadzie, Francji, Niemczech, Włoszech, Japonii, Niderlandach, Polsce, Singapurze, Korei Południowej, Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii. Próby w Brazylii, Chile, Indiach, Meksyku, Nigerii, Republice Południowej Afryki oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich liczyły około 1 000 dorosłych w wieku 18+, reprezentatywnych dla populacji korzystającej z internetu w tych krajach.
Źródło: ISBnews