41% respondentów woli przekazać firmę spadkobiercom niż ją sprzedać

22 godzin temu

Przekazać firmę spadkobiercom niż sprzedać woli 41% respondentów, a jedna trzecia nie ma jeszcze opracowanej strategii sukcesji, wynika z Barometru przedsiębiorczości 2025 EY. Respondenci nie wykluczali sprzedaży funduszowi inwestycyjnemu, innej firmie lub wejścia na giełdę papierów wartościowych. 32% respondentów z firm rodzinnych wskazało godzenie interesów rodzinnych i biznesowych jako najważniejsze wyzwanie w porównaniu z pozostałymi przedsiębiorstwami.

Badanie pokazało, iż większość polskich przedsiębiorców (67%) nie planowała pozbywać się swoich firm w ciągu najbliższych 12 miesięcy, ponieważ przekonani co do perspektyw dalszego rozwoju chcieli utrzymać własność i kontrolę. Jedna trzecia (32%) deklarowała, iż nie ma w ogóle planu wychodzenia z firmy, a 20% deklarowało, iż może sprzedać udziały w perspektywie 5 lat lub mniej. Dalsze 27% dopuszcza możliwość sprzedaży w ciągu 5-10 lat, a 21% rozważa odejście z firmy za ponad 10 lat, podano.

„Pokazuje to zaangażowanie polskich przedsiębiorców w utrzymanie stabilności i ciągłości organizacji, co jest ważniejsze od potencjalnych zysków wynikających z przeniesienia własności. Z punktu widzenia rozwoju biznesu, fuzje i przejęcia mogą stanowić najważniejszy sposób na zwiększenie skali działalności. W niektórych przypadkach są niezbędne do osiągnięcia wyznaczonych celów. Przyszłościowo myślący nabywcy o silnej pozycji finansowej mogą wykorzystać cykliczne spadki wycen” – powiedział partner zarządzający EY-Parthenon Paweł Bukowiński, cytowany w komunikacie.

„Tworzenie wartości wynika z synergii, która zwiększa przewagę konkurencyjną – czy to poprzez efektywność kosztową, uzupełniające się kompetencje i produkty, poszerzenie dostępu do rynku, czy przyspieszenie innowacji. Transakcje oparte na jasnych, strategicznych przesłankach zwykle osiągają lepsze wyniki niż czysta konsolidacja” – dodał.

Jednym z powodów powstrzymywania się przed akwizycjami było przekonanie, iż wiele transakcji nie przynosi wartości dla akcjonariuszy. Badania EY pokazują jednak, iż w przypadku ponad połowy fuzji i przejęć firmy osiągnęły lub wręcz przekroczyły zakładane cele dotyczące wartości. W przypadku dezinwestycji prawie połowa transakcji miała podobny wynik.

Badani przedsiębiorcy podkreślali, iż przeszkodą w rozwoju organizacji była niepewna sytuacja gospodarcza oraz niestabilność geopolityczna. Takie otoczenie biznesu często prowadzi do zaniżenia wyceny aktywów, więc firmy są sprzedawane ze znacznymi dyskontami w stosunku do ich długoterminowego potencjału.

Badanie „Perspektywy M&A” pokazało natomiast, iż głównym motorem transakcji było przyspieszenie rozwoju (56%) i ekspansja rynkowa (40%), podczas gdy 30% sprzedających chciało się dostosować do nowych warunków rynkowych. Tylko 5% badanych polskich firm zdecydowało się na przejęcie zagranicznego podmiotu w celu wejścia na nowy, trudno dostępny rynek.

Zgodnie z Barometrem przedsiębiorczości 2025, większość respondentów planuje przekazać swoje firmy spadkobiercom, ale nie zmierzyła się jeszcze z wyzwaniem, jakim jest strategia sukcesji. 20% miało przygotowany plan przekazania zarządzania, zaś 28% w ogóle się tym nie zajęło. Największa grupa planowała nieformalnie, rozmawiając w zamkniętym, rodzinnym gronie.

Chcąc przekazać firmę następcom niemal połowa przedsiębiorców w Polsce (42%) reinwestowała zyski. To zdecydowanie mniej niż w regionie, gdzie robiła to ponad połowa (57%). Także mniej polskich firm dywersyfikowało inwestycje (odpowiednio 31% i 40%).

Barometr przedsiębiorczości 2025 został przeprowadzony w lutym i marcu 2025 roku wśród 1031 przedsiębiorców z 16 państw regionu: Bułgarii, Chorwacji, na Cyprze, w Czechach, Estonii, Grecji, na Węgrzech, Łotwie, Litwie, Malcie, w Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i Turcji. Wśród 179 polskich respondentów największą grupą były firmy przemysłowe i z sektorów: energetycznego, konsumenckiego oraz ochrony zdrowia. Polskie firmy wciąż są stosunkowo młode – tylko 30% istnieje ponad 20 lat. Zdecydowana większość ankietowanych przedsiębiorców albo samodzielnie stworzyła firmę, albo z partnerami. Tylko 11% respondentów odziedziczyło biznes. Ponad jedna trzecia organizacji to firmy rodzinne i większość z nich (75%) nie jest notowana na żadnej giełdzie papierów wartościowych. Prawie jedna trzecia badanych organizacji osiągała przychody poniżej 10 mln USD rocznie. Drugie tyle miało przychody sięgające 49 mln USD. Średnie zatrudnienie w 42% badanych firm wynosiło między 50 a 250 pracowników.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału