45,8% Polaków zamierza zmniejszyć swoje wielkanocne wydatki

1 tydzień temu

Swoje wielkanocne wydatki względem zeszłorocznych zamierza zmniejszyć 45,8% Polaków, wynika z raportu UCE Research i Shopfully. Rok temu blisko 53% osób zakładało pomniejszenie świątecznych kosztów w stosunku do 2022 roku. w tej chwili 34,9% respondentów zajmuje przeciwne stanowisko. 9,8% konsumentów jeszcze nie wie, jak zarządzi swoim budżetem, a 9,5% badanych nie potrafi się określić.

Nastawieni na oszczędzanie Polacy głównie chcą ciąć wydatki na alkohol – 38,8%, na wszystko po trochu – 38,4%, a także na ozdoby lub gadżety wielkanocne – 34,1%. Artykuły spożywcze mają 33,6% wskazań, a świąteczne wyjścia (m.in. do restauracji, kawiarni, kina czy teatru) – 17,4%, podano.

„Fakt, iż blisko połowa społeczeństwa planuje zmniejszyć swoje świąteczne wydatki w porównaniu do zeszłorocznych, świadczy o tym, iż wśród konsumentów wciąż panuje niepewność. Polacy widzą, iż ceny, szczególnie żywności, cały czas rosną. Potwierdzają to też dane z rynku, np. publikowane przez GUS czy UCE Research i Uniwersytet WSB Merito. I to w zasadzie skłania rodaków do zachowania ostrożności. Liczyłem na to, iż w tym roku takich osób będzie nieco mniej, tj. w granicach 35%. Jednak jest nieco inaczej” – skomentował ekspert rynku retailowego i współautor badania z Shopfully Robert Biegaj, cytowany w komunikacie.

W opinii eksperta z Shopfully, Polacy oszczędzają nie tylko z przyzwyczajenia nabytego w czasie pandemii oraz wysokiej inflacji, ale także w dużej mierze z powodu aktualnej sytuacji finansowej.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 2-3 kwietnia 2025 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE Research i Shopfully w ramach raportu pt. „Świąteczne wydatki Polaków. Wielkanoc 2025” na próbie 1008 konsumentów w wieku 18-80 lat.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału