Zakup biletów kolejowych przez aplikacje i internetowe systemy sprzedaży zrealizowało 46,5% pasażerów w 2024 roku, o 5,9 pkt proc. więcej niż rok wcześniej, a jedynie 26,3% pasażerów skorzystało z tradycyjnych kas biletowych, podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK).
W porównaniu rok do roku zmniejszyły się również udziały sprzedaży biletów u pracowników obsługi pociągu i w biletomatach.
„Nasze życie staje się coraz bardziej cyfrowe. Widać to także w sektorze kolejowym. Pasażerowie po bilet coraz rzadziej ustawiają się w kolejce do kasy. Niemal połowę biletów kupujemy przez Internet – na stronach www czy w aplikacjach mobilnych. Rok 2018 był ostatnim, w którym udział sprzedaży biletów w kasach przekroczył 50%, a najpewniej w tym roku większość biletów zostanie kupiona online” – powiedział prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w komunikacie.
W 2024 r. w stacjonarnych kasach biletowych pasażerowie kupili 26,3% biletów. Oznacza to spadek o 3,9 pkt proc. r/r. Bilety u drużyn konduktorskich kupiło 14,7% podróżnych, o 1,4 pkt proc. mniej niż w 2023 r. Niewielkie spadki odnotowały też automaty stacjonarne (o 1,1 pkt proc.) i automaty mobilne na pokładzie pociągów (o 0,2 pkt proc.). Sprzedaż poprzez pozostałe systemy sprzedaży wzrosła o 0,5 pkt proc., wymieniono.
Największy udział w przychodach z tytułu sprzedaży biletów w 2024 r. ma sprzedaż online – przez Internet i aplikacje mobilne. W ubiegłym roku ten kanał sprzedaży wygenerował 47,5% przychodów ze sprzedaży biletów. Sprzedaż w kasach stacjonarnych odpowiada za 27% przychodów i w porównaniu z 2023 r. spadła o 4,5 pkt proc. Udział przychodów ze sprzedaży biletów przez drużyny konduktorskie w 2024 r. wyniósł 13,7% i spadł o 1,3 pkt proc. względem danych z 2023 r. Udział przychodów z pozostałych kanałów dystrybucji, w tym z biletów sprzedanych w automatach na dworcach i w pojazdach, utrzymywał się w tym czasie na stabilnym poziomie, podsumowano.
Źródło: ISBnews