46% firm z branży usługowej jest w trakcie wdrażania AI, dla 53% to wysoki priorytet

22 godzin temu

Prawie połowa (46%) firm z obszaru usługowego jest w tej chwili w trakcie wdrożenia AI, a dla 53% stanowi to wysoki lub bardzo wysoki priorytet, wynika z badania EY Polska. W tym sektorze rynku sztuczną inteligencję znajdziemy najczęściej w obszarze obsługi klienta (48%), marketingu (39%) i finansach (34%). Wysokie koszty wdrożenia są wyzwaniem dla coraz mniejszej liczby firm (spadek z 39% na 29% r/r). Jednocześnie mniej niż co trzecie (29%) przedsiębiorstwo w ramach procesu implementacji tej technologii zainwestowało w obszar cyberbezpieczeństwa.

Wyniki badania EY „Jak polskie firmy wdrażają AI” wskazują, iż branża usługowa nie stroni od sztucznej inteligencji. 24% podmiotów z tego obszaru zakończyło proces pierwszych implementacji tej technologii wobec 18% rok temu. Choć nie jest to najwyższa wartość w badaniu – wynik o 6 pkt proc. więcej osiągnął sektor produkcyjny – EY zwraca uwagę, iż to właśnie przedstawiciele branży usługowej częściej niż inni zaznaczali, iż są w trakcie wdrożenia (46%). 36% firm wskazało także, iż jest „zdecydowanie gotowe” na implementację rozwiązań AI, co stanowi wzrost o 10 pkt proc. r/r. Dla 53% badanych podmiotów priorytet dla rozwiązań AI jest wysoki, w tym dla 16% – bardzo wysoki.

„Co szczególnie warte podkreślenia, branża nie widzi też już tylu barier przed wdrożeniem AI. Coraz mniej firm wskazuje wysokie koszty (spadek z 39% na 29% r/r), trudności technologiczne (z 31% do 19% r/r) oraz obawy o bezpieczeństwo (z 39% do zaledwie 4% r/r) jako przeszkody w implementacji. Usługi (16%), znacznie częściej niż handel (4%) i produkcja (6%), zaznaczyły natomiast niepewność regulacyjną jako poważny problem” – czytamy w komunikacie.

„Badanie wskazuje na zauważalną zmianę podejścia do technologii AI w ciągu ostatniego roku, czego skutki widzimy w rozpoczętych procesach wdrożeniowych. Dostrzegalne korzyści uzasadniają koszty inwestycji, co widać przede wszystkim w budżetach, gdzie 27% firm z sektora usług chce znacznie zwiększyć swoje wydatki na AI. Efekty akceleracji w tych obszarach będą widoczne za przynajmniej kilkanaście miesięcy, kiedy obecne procesy wdrożeniowe się zakończą. Możemy więc spodziewać się, iż poziom adopcji w najbliższym czasie w tym sektorze mocno wzrośnie” – powiedziała partnerka, liderka zespołu AI Data Science & AI Lab Ewa Nowakowska, cytowana w materiale.

Firmy sektora usługowego najchętniej (48%) wdrażają sztuczną inteligencję w obszarze obsługi klienta. Na dalszych lokatach znajdują się marketing i analiza rynku (39%), finanse oraz sprzedaż (po 34%). Celem wdrażania AI jest najczęściej poprawa jakości usług (46%), zwiększenie skali działania (34%), a dopiero na trzecim miejscu zmniejszenie kosztów (31%, dla porównania w sektorze handlu było to 47% odpowiedzi). Dodatkowo 74% firm odnotowało korzyści z przeprowadzonego wdrożenia, a 36% podmiotów może pochwalić się wzrostem efektywności na poziomie 21-40% wynikającym z wprowadzenia rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji.

Duży spadek obaw o bezpieczeństwo rodzi pytanie o poziom zabezpieczeń podczas implementacji technologii AI – zwłaszcza iż w ciągu roku obawy o bezpieczeństwo spadły z 39% do zaledwie 4% jako przeszkody w implementacji, podkreślono.

„Z jednej strony aż 92% podmiotów zaznaczyło, iż analizowało kwestie związane z cyberbezpieczeństwem przynajmniej w ograniczonym aspekcie podczas wdrożenia, ale tylko mniej niż co trzeci (29%) zainwestował w ten obszar. Jednocześnie tylko 24% przeprowadza przed implementacją analizę ryzyka dla konkretnego systemu. W kwestii samych zabezpieczeń branża najczęściej polega wyłącznie na rozwiązaniach narzędziowych (40%) oraz proceduralnych, jak szkolenia (30%), a tylko 20% łączy je, aby uzyskać wyższy poziom ochrony” – czytamy w zakończeniu.

Druga edycja badania „Jak polskie firmy wdrażają AI” została opracowana na zlecenie EY Polska przez Cube Research w ostatnim kwartale 2024 roku na próbie 501 dużych i średnich przedsiębiorstw działające w branżach produkcyjnej, usługowej i handlowej.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału