W ramach prezentów na święta 46% Polaków najczęściej kupuje online kosmetyki i perfumy, 33% książki, a 32% – zabawki, wynika z badania Santander Consumer Banku.
Według badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: E-commerce od święta” najwięcej Polaków (po 36%) przyznaje, iż pyta swoich bliskich wprost, co chcieliby dostać jako prezent. Tyle samo przy wyborze kieruje się praktycznością. Są też zwolennicy przemyślanych upominków – 26% skrupulatnie planuje zakup z wyprzedzeniem i stopniowo je kompletuje, a 13% przez cały rok zbiera inspiracje i pomysły i zapisuje je podczas rozmów z bliskimi. Przeciwne podejście ma 23% ankietowanych, którzy decydują się na rodzaj prezentu spontanicznie, często tuż przed świętami. Kolejne 4% deklaruje, iż w ogóle ich nie kupuje z tej okazji.
„Wyniki naszego badania wskazują, iż to najmłodsi respondenci, w wieku od 18-29 lat, najchętniej pytają bliskich wprost o ich oczekiwania (47%), podczas gdy trzydziestolatkowie wiodą prym w kwestii planowania zakupów z wyprzedzeniem (39%) i zbieraniu inspiracji przez cały rok (18%). Czterdziestolatkowie częściej niż inni podejmują prezentowe decyzje spontanicznie (29%), zaś osoby w wieku 50-59 lat najczęściej ze wszystkich grup wybierają upominki praktyczne (46%). Seniorzy z kolei najliczniej ze wszystkich przedziałów wiekowych całkowicie rezygnują z ich kupowania (7%). Te różnice świadczą o tym, iż sposób przygotowania do świąt i zakupu prezentów ewoluuje wraz z doświadczeniem i codziennym stylem życia” – powiedział dyrektor sprzedaży i relacji z klientami biznesowymi w Santander Consumer Banku Patryk Perliński, cytowany w komunikacie.
Autorzy badania ocenili, iż zakup świątecznych prezentów częściowo przeniósł się do sklepów e-commerce, a najpopularniejszą wśród badanych kategorią są kosmetyki i perfumy – ich zakup w sklepach e-commerce preferuje 46% badanych. To jednocześnie kategoria, którą najliczniej wskazują pięćdziesięciolatkowie (58%) oraz mieszkańcy małych miast, do 50 tys. mieszkańców – 55% Tuż za produktami drogeryjnymi znalazły się książki (33%) oraz zabawki (32%). Co czwarty ankietowany (25%) sięga z kolei po odzież i obuwie, a co piąty wybiera elektronikę, artykuły związane z hobby (po 20%) lub biżuterię (19%). Zainteresowanie zakupem voucherów i usług cyfrowych (np. biletów, ebooków, kursów) dotyczy 14% i jest najwyższe wśród młodych dorosłych (18-29 lat) – 21% kilka mniejszą popularnością cieszą się produkty z kategorii żywność i słodycze. W ramach prezentu kupuje je w sieci 13% ankietowanych. Najrzadsze wybory to: sprzęt AGD (9%), elementy wyposażenia wnętrz (8%) oraz leki i suplementy (5%).
Nie tylko prezenty, ale także odpowiedni wystrój wnętrz odgrywa istotną rolę w świątecznych przygotowaniach – 59% deklaruje, iż kupuje ozdoby okazjonalnie, najczęściej wtedy, gdy coś im się szczególnie spodoba lub posiadane elementy wystroju ulegną zniszczeniu. Jedna czwarta respondentów (24%) pozostaje wierna sprawdzonym rozwiązaniom i przyznaje, iż korzysta z tego samego zestawu dekoracji od lat. Nowe świąteczne dodatki co roku kupuje jedynie 6% ankietowanych, natomiast 4% preferuje ich własnoręczne tworzenie świątecznych, często w gronie rodziny. Tyle samo osób (4%) wskazało, iż nie obchodzi świąt lub w ogóle nie dekoruje domu z okazji Bożego Narodzenia.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 27 września – 6 października 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków robiących zakupy online. Próba n = 1005.
Źródło: ISBnews

2 godzin temu











