46% polskich e-sklepów prowadzi sprzedaż za granicą, a co piąty chce ją zacząć

4 dni temu

Co piąty polski e-sklep planuje rozpocząć ekspansję zagraniczną w ciągu najbliższego roku, a 46% e-sklepów prowadzi sprzedaż za granicą, wynika z raportu Fulfilio. Najczęściej wybieranymi kierunkami są Niemcy i Czechy (po 56% wskazań), a także Słowacja (42%), Wielka Brytania (35%) i Francja (31%). Sklepy motoryzacyjne skupiają się na Czechach, sprzedawcy książek i zabawek na Słowacji, a odzieży i kosmetyków na Niemczech.

Według raportu „Polski e-commerce za granicą”, choć dominują rynki europejskie, silną reprezentację e-sklepów mamy także w Stanach Zjednoczonych (15%). Co więcej, USA i Chiny zostały uznane za jeden z pięciu najbardziej przyjaznych państw dla prowadzenia e-biznesu.

„Wybór kierunków ekspansji zagranicznej nie jest już wyłącznie pochodną bliskości geograficznej. Z naszego doświadczenia wynika, iż polskie e-sklepy coraz bardziej profesjonalnie podchodzą do analizy rynków. Szukają miejsc, w których łatwiej zorganizować logistykę, wdrożyć lokalne wersje językowe sklepu i zintegrować systemy sprzedażowe z marketplace’ami czy kurierami. Oczywiście nasi sąsiedzi, Niemcy, Czechy i Słowacja, wypadają tu najlepiej, ale firmy coraz śmielej spoglądają na kraje anglosaskie” – powiedział dyrektor sprzedaży Fulfilio Rafał Kuczmarski, cytowany w komunikacie.

„Coraz intensywniejsza wymiana handlowa z Chinami również skłania coraz większą grupę przedsiębiorców do wejścia do Państwa Środka. Tym bardziej, iż to ogromny rynek oraz hub dla innych rynków Azji Wschodniej. W tym momencie nie przeraża już tak bardzo odległość, gdyż online można przeprowadzić większość procesów sprzedażowo-biznesowych, ani nieznajomość rynków, gdyż polskie firmy korzystają ze wsparcia lokalnych firm lub polskich z doświadczeniem na tych rynkach. Firmy szukają rynków nie tyle bliskich, co przede wszystkim perspektywicznych i dopasowanych do ich modeli sprzedażowych” – dodał.

Z badania Fulfilio wynika, iż niemal połowa polskich e-sklepów sprzedaje swoje produkty za granicą (46%), a ekspansję prowadzą głównie największe polskie e-sklepy. W grupie zatrudniających co najmniej 250 pracowników 66% prowadzi sprzedaż poza Polską oraza 39% mikrosklepów internetowych (do 9 pracowników), ale już kolejne 28% ma taki plan na przyszłość.

Im wyższe przychody firmy, tym większy udział w nich ma sprzedaż zagraniczna – wśród firm o przychodach przekraczających 10 mln zł rocznie sprzedaż zagraniczna ma 62% udział w całkowitych przychodach, a dla firm poniżej 1 mln zł przychodów ten odsetek oscyluje wokół 20%, podano.

Najczęściej wybieranymi rynkami są Niemcy i Czechy (po 56% wskazań), Słowacja (42%), Wielka Brytania (35%) i Francja (32%). TOP10 krajów, gdzie rozwija się polski e-biznes, uzupełniają Litwa (27%), Hiszpania (26%), Austria (23%), Belgia (23%) i Holandia (22%). Krajem pozaeuropejskim, w którym najczęściej sprzedają polskie sklepy internetowe, są Stany Zjednoczone (15% wskazań). W Chinach jest obecnych 4% firm, wskazano także.

„W Niemczech polski e-commerce chętnie korzysta z najpopularniejszych platform sprzedażowych jak Amazon, Ebay i Kaufland, które codziennie przyciągają miliony klientów. Natomiast zainteresowanie czeskim rynkiem wzrosło wśród naszych sprzedawców wyraźnie w poprzednim roku między innymi za sprawą uruchomienia serwisu przez Allegro. Co czwarty Czech miał tam konto w 2024 roku i liczba użytkowników wciąż rośnie. I co ciekawe, w przypadku tego rynku warto pamiętać o możliwości płacenia przy odbiorze, bo to bardzo popularna forma wśród Czechów” – skomentował dyrektor sprzedaży Fulfilio.

Wśród firm, które jeszcze nie rozpoczęły sprzedaży poza Polską, ale mają ją w planach (20% wskazań), ponownie dominują Niemcy (44% wskazań) i Czechy (37% wskazań). W planach ekspansyjnych wysoko plasują się również Słowacja (27%), Francja (22%) i Hiszpania (20%). Chiny pojawiają się jako cel dla 7% respondentów, a USA dla 5%, podano.

Respondenci zapytani o najbardziej przyjazne kraje dla prowadzenia e-biznesu, nie wskazywali już jednoznacznie tylko najbliższych Polsce sąsiadów. Choć Niemcy (23%) i Czechy (17%) otwierają tę stawkę, to już na trzecim miejscu podium znalazły się Stany Zjednoczone (14%). Wysoko uplasowały się także Wielka Brytania (12%) i Chiny (10%).

Badanie „Polski e-commerce za granicą” zostało zlecone przez Fulfilio i przeprowadzone na panelu Ariadna. Respondentami byli przedstawiciele polskich sklepów internetowych (n=206 osób). Termin realizacji: 25 marca – 6 kwietnia 2025. Metoda: CAWI.

Fulfilio to polski dostawca usług logistycznych, specjalizujący się w obsłudze sektora e-commerce. Firma jest częścią OEX SA.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału