5 kroków, jak przygotować sklep internetowy na czas świątecznej gorączki

1 rok temu

O ile podobnie jak w poprzednich latach możliwości do znalezienia atrakcyjnych okazji cenowych podczas Black Friday nie powinno zabraknąć, Polacy prawdopodobnie wykażą się w tym roku większą ostrożnością w kwestii wydawania pieniędzy. Jak wynika z badania platformy edukacyjnej Tutore Poland, aż 83 proc. z nas oszczędza z uwagi na wysoką inflację oraz trudną sytuację gospodarczą.

Sama ostrożność w zarządzaniu domowym budżetem może się również przełożyć się na bardziej czujne podejście do bezpieczeństwa zakupów – zwłaszcza w okresie wyprzedaży, w którym wysoki poziom transakcji online sprzyja działaniom oszustów podszywających się pod popularne sklepy internetowe.

To także istotny sygnał dla sprzedawców, którzy muszą być dobrze przygotowani, chcąc chronić bezpieczeństwo danych swoich i swoich klientów. Firmy, które o tym zapomną, ryzykują mniejszymi dochodami. Jak podaje portal Statista, straty w e-handlu w wyniku wyłudzeń online na całym świecie mogą wynieść aż 48 miliardów dolarów.

W poprzednim sezonie w Polsce zaledwie 56 proc. konsumentów zamierzało dokonać zakupów podczas Black Friday i Cyber Monday. W tym roku Polacy ponownie wyruszą na świąteczne zakupy, choć można spodziewać się, iż do planowanych wydatków podejdą z większą ostrożnością. Taka postawa wzmacnia z kolei znaczenie bezpieczeństwa płatności i ochrony przed wyłudzaniem wrażliwych danych klientów przez internet. Jest to szczególnie ważne, jeżeli spojrzymy na zwyczaje klientów na naszym rynku. Jak wynika z raportu PayPal e-Commerce Index, aż 67 proc. konsumentów w Polsce dokonuje co najmniej jednej, a średnio aż czterech transakcji online tygodniowo.

Internetowi oszuści nie śpią – zwłaszcza przed świętami

Okres przedświąteczny to nie tylko święto okazji i wyprzedaży, ale także czas wzrostu zagrożeń związanych z wyłudzaniem danych osobowych i płatniczych w sieci. Wraz z popularyzacją kanałów i komunikacji online wśród konsumentów, cyberprzestępcy nie próżnują, stale zwiększając skalę oszustw, , których ofiarą padają nie tylko klienci, ale także sprzedawcy.

Według Statista i Juniper Research, firmy na całym świecie odnotowały w ubiegłym roku średnie straty w wysokości 41 miliardów dolarów właśnie z powodu nieuczciwych transakcji. Autorzy tego samego raportu prognozują, iż w tym roku suma ta wyniesie 48 miliardów dolarów, co wskazuje na silną tendencję wzrostową. Na internetowe oszustwa szczególnie narażone są firmy prowadzące sprzedaż międzynarodową. Z ich perspektywy kwestie bezpieczeństwa i ochrony swoich sklepów i kupujących w nich klientów muszą być absolutnym priorytetem,

– W erze cyfrowej firmy muszą zachować czujność, zdając sobie sprawę, iż krajobraz cyberzagrożeń stale się zmienia. Każdy sprzedawca wie, iż pojedyncze naruszenie może zagrozić wieloletniemu zaufaniu i ciężkiej pracy. Nie chodzi tylko o straty finansowe, ale także o utratę reputacji marki, którą trudno naprawić. Priorytetowe traktowanie bezpieczeństwa nie jest wyborem – to odpowiedzialność, jaką sprzedawcy są winni swoim klientom. Na szczęście nie muszą tego robić sami, ponieważ na rynku są partnerzy, którzy chętnie ich w tym wesprą– mówi Efi Dahan, wiceprezydent i dyrektor generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią i Izrael.

Oto kilka wskazówek, które warto rozważyć, aby ochronić siebie i konsumentów przed oszustwami i innymi cyberzagrożeniami:

1. Bądź czujny: monitoruj nietypowe zachowania. Wielokrotne zamówienia tego samego produktu lub różne zamówienia wysyłane na jeden adres mogą być sygnałem ostrzegawczym. Nietypowe działania klientów, takie jak wielokrotne próby odzyskania hasła lub logowanie z innych lokalizacji, również powinny zwrócić Twoją uwagę.

2. Używaj tylko bezpiecznego oprogramowania: aktualizuj zapory sieciowe, systemy zarządzania treścią (CMS) i inne elementy oprogramowania. Korzystanie z jego najnowszych wersji wzmocnionych aktualnymi łatkami bezpieczeństwa, to Twoja pierwsza linia obrony przed cyberzagrożeniami. jeżeli działasz na popularnej platformie e-commerce, upewnij się, iż stale aktualizujesz oprogramowanie, ponieważ każda luka wykryta przez hakerów w jednym sklepie internetowym zostanie prawdopodobnie wykorzystana do ataku na inne sklepy działające na tej platformie.

3. Postaw na zaufane metody płatności: naturalnym wyborem zarówno krajowych, jak i międzynarodowych klientów, jest korzystanie ze znanych i zaufanych metod płatności, rzadziej zaś sięganie po podejrzane lub nieznane rozwiązania. Takie zachowanie może często wpływać na ich decyzje zakupowe w konkretnych sklepach internetowych. W przypadku zagranicznych kupujących pomocne może być włączenie powszechnie uznanych rozwiązań płatniczych. W czasach coraz częstszych wyłudzeń i kradzieży danych dają one poczucie bezpieczeństwa i wiarygodności, ponieważ klienci mogą spać spokojnie, wiedząc, iż w razie jakichkolwiek problemów, dostawca sprawdzonej metody płatności wkroczy do akcji. Dla sprzedawców kooperacja z zaufanym i doświadczonym globalnym partnerem w tym obszarze to szansa na skuteczną ochronę przed potencjalnymi oszustami.

4. Edukuj swoich klientów: upewnij się, iż Twoi konsumenci są świadomi najlepszych praktyk w zakresie bezpiecznych zakupów online, takich jak używanie unikalnych i złożonych haseł, korzystanie z zaufanych metod płatności, uwierzytelnianie dwuskładnikowe i inne sposoby zachowania bezpieczeństwa i czujności w coraz bardziej złożonym cyfrowym świecie.

5. Zapobiegaj oszustwom związanym z obciążeniami zwrotnymi (ang. chargeback frauds): dochodzi do nich, gdy kwestionowana transakcja jest rozstrzygana na korzyść posiadacza karty (klienta). jeżeli instytucja finansowa posiadacza karty uzna niezgodność, cofnie transakcję, odzyskując pieniądze od sprzedawcy i zwracając je klientowi. Jest to powszechny koszt operacji biznesowych. Podczas gdy wiele obciążeń zwrotnych jest uzasadnionych, inne mogą być wynikiem oszustw. Rozwiązania ochronne mogą pomóc sprzedawcom automatycznie zarządzać obciążeniami zwrotnymi, odzyskując czas i pieniądze. Firmy powinny wdrożyć silne metody weryfikacji, które mogą sprawdzić, czy informacje rozliczeniowe wprowadzone przez klienta są zgodne z informacjami rozliczeniowymi zapisanymi w pliku u wystawcy.

Idź do oryginalnego materiału