5 sposobów na zmniejszenie liczby porzuconych koszyków w e-commerce

4 dni temu
Zdjęcie: 5 sposobów na zmniejszenie liczby porzuconych koszyków w e-commerce


E-commerce to fascynujący świat pełen możliwości – ale także obszarów, które warto nieustannie optymalizować. Jednym z nich są porzucane koszyki, wciąż pozostające wyzwaniem dla wielu sklepów online. Poznaj 5 skutecznych metod, dzięki którym ograniczysz ich liczbę i zwiększysz konwersję.

1. Maksymalne uproszczenie procesu zakupowego

Z założenia zakupy, także te w wersji internetowej, powinny przebiegać sprawnie i bez dodatkowych utrudnień. Uproszczenie całego procesu i pozwolenie klientowi na dokonanie finalizacji w możliwie jak najmniejszej liczbie kroków, może zapobiec porzuceniu koszyka tuż przed zakończeniem zakupu.

Na uproszczenie procesu zakupowego składa się kilka elementów – począwszy od przejrzystej prezentacji każdego produktu (z łatwą możliwością wybrania koloru, rozmiaru, wariantu), aż po wygodne modyfikowanie samego koszyka (proste usuwanie czy dodawanie danego wyrobu). Równie istotne jest zadbanie o responsywność sklepu internetowego, czyli takie zaprojektowanie strony, by dostosowywała się ona zarówno do przeglądarki internetowej na komputerze, jak i na urządzeniach mobilnych.

Na samym końcu należy zaznaczyć, iż także krok „przejścia” bezpośrednio do strony z koszykiem zakupowym powinien być dobrze widoczny – klient nie może szukać go podczas zakupów, ale mieć od razu dostęp do jego zawartości oraz ekranu pozwalającego zakończyć transakcję.

Pamiętaj, iż UX formatki płatniczej odgrywa kluczową rolę w finalnym etapie procesu zakupowego – i to właśnie ten wizualny i funkcjonalny aspekt może przesądzić o powodzeniu transakcji. Przejrzysty, intuicyjny interfejs oraz odpowiednio zaprojektowane ścieżki płatności budują zaufanie użytkownika i minimalizują ryzyko porzucenia koszyka na ostatnim etapie zakupów.

2. Dodanie kilku wariantów wysyłki zakupów

Mogłoby się wydawać, iż kwestia wysyłki zakupionych towarów to już najmniejszy problem – klient jest zdecydowany na zakup, chce zapłacić, zatem dostawa przebiegać powinna już bezproblemowo. Tymczasem wiele osób ma bardzo jasno zdefiniowane oczekiwania względem sposobów wysyłki.

Jedną z najwygodniejszych opcji jest możliwość dostawy zamówionego towaru do automatu wybranej firmy kurierskiej. Taka forma zapewnia swobodę – klient może odebrać paczkę w dogodnym dla siebie momencie. jeżeli takiej opcji nie znajdzie przy wyborze metody dostawy, może porzucić koszyk na rzecz innego sklepu, który zaoferuje mu optymalne rozwiązania.

Oczywiście, najlepszym wyjściem jest wprowadzenie kilku różnych rodzajów dostawy – tak, by klient miał pełną paletę opcji. Obok wysyłki do automatów warto wprowadzić opcję wyboru kuriera czy choćby tradycyjnej drogi pocztowej.

3. Umożliwienie zakupów bez zakładania konta

To rozwiązanie, które swoim klientom oferuje coraz więcej sklepów internetowych. Na czym polega zakup bez zakładania konta i dlaczego jest tak pożądane przez użytkowników? Jak może przełożyć się na ograniczenie liczby porzucanych koszyków?

Zakupy bez logowania można określić transakcją dokonaną przez „gościa” platformy zakupowej (tryb gościnny). W zamyśle jest to opcja niezwykle wygodna i do tego upraszczająca cały proces zakupowy. Po takie rozwiązanie sięgają najchętniej osoby dokonujące w danym sklepie zamówienia po raz pierwszy. Wybierając tryb gościa mogą sprawdzić, jak wygląda cały proces, bez konieczności rejestracji w systemie.

W takim wypadku klient musi jedynie wypełnić pola związane z danymi adresowymi, by zaraz potem przejść do finalizacji transakcji. Nie czuje się zmuszony do zakładania konta, które zwykle należy dodatkowo aktywować poprzez link przesyłany na adres mailowy. Dokonuje zakupu w sposób prosty i szybki.

Wadą takiego rozwiązania, z punktu widzenia użytkownika, jest brak możliwości podglądu kolejnych etapów transakcji (pakowanie, nadanie, wysyłka, w doręczeniu). Warto zatem, w przypadku trybu gościnnego, wprowadzić system informowania klienta drogą mailową o kolejnych podejmowanych krokach związanych z wysyłką.

4. Bezpieczne transakcje

Klient, zwłaszcza taki, który na danej platformie zakupowej chce dokonać pierwszego zamówienia, chce mieć pewność, iż jego płatność zostanie obsłużona bezpiecznie, a konto nie będzie narażone na ewentualne, późniejsze ataki i wyłudzanie pieniędzy.

Z tych względów niezbędne wręcz staje się wprowadzenie płatności obsługiwanych przez znanych dostawców – tj. PayU. Co równie istotne, klient powinien otrzymać kilka różnych opcji – w tym płatności dzięki standardowego przelewu czy płatności przy doręczeniu. Zobacz dostępne formy płatności w PayU – https://poland.payu.com/rozwiazania-platnicze/ .

Standard PCI DSS – co to jest?

PCI DSS to międzynarodowy standard bezpieczeństwa, który reguluje sposób akceptowania i przetwarzania płatności kartami kredytowymi. Został opracowany w 2006 roku przez konsorcjum czołowych organizacji obsługujących karty płatnicze i obejmuje 12 głównych zasad oraz ponad 400 szczegółowych wymagań i procedur weryfikacyjnych.

Aby spełniać ten standard, sklepy internetowe muszą wdrożyć szereg środków bezpieczeństwa, a także regularnie monitorować, dokumentować i – w razie potrzeby – aktualizować swoje systemy i procesy obsługujące dane kartowe. Choć dla wielu firm uzyskanie zgodności z PCI może wydawać się kosztowne i czasochłonne, coraz więcej dostawców płatności, w tym PayU, oferuje rozwiązania, które upraszczają ten proces. PayU pomaga ograniczyć zakres odpowiedzialności, zminimalizować ryzyko oraz zapewnić zgodność z wymaganiami regulacyjnymi.

Jak czytamy na blogu PayU: “[…] Jedną z najlepszych opcji ograniczenia zakresu PCI jest tokenizacja, która zastępuje dane płatnicze klienta „tokenem”, tak iż choćby sprzedawca internetowy nie może zobaczyć oryginalnych danych. Ogranicza to zakres PCI, czyniąc dostawcę płatności odpowiedzialnym za zabezpieczenie danych płatniczych […] Jako certyfikowany procesor płatności PCI Level 1, PayU może zaoferować sprzedawcom internetowym jedno, wieloplatformowe rozwiązanie tokenizacyjne ze scentralizowanym hubem tokenów”.

5. Przypomnienia o niedokończonych zakupach

Opcja przypominania o niedokończonych zakupach może okazać się w wielu przepadkach bardzo pomocna. Oczywiście, nie warto zasypywać klienta codziennymi wiadomościami mailowymi czy SMS, jednak po kilku dniach od przerwania zakupów, o ile użytkownik uzupełniał koszyk jako zalogowany kupujący (zatem sprzedawca ma dostęp, na przykład, do jego adresu e-mail), krótka i sympatyczna wiadomość może skłonić go do powrotu do porzuconego koszyka.

W takich komunikatach warto także zaznaczyć, iż przedmioty dodane do koszyka nie zostają zarezerwowane – można w taki sposób wzbudzić w kliencie delikatną obawę, iż dane produkty, które go interesują, mogą za chwilę zniknąć z oferty, zatem powinien pospieszyć się z ich zakupem.

Taka wiadomość przypominająca może zostać uzupełniona o dodatkową „zachętę” – w postaci, chociażby, propozycji rabatu, jeżeli zakupy zostaną dokończone danego dnia.

Podsumowanie

Zjawisko porzucanych koszyków to jedna z większych trudności, z jakimi mierzą się sklepy internetowe – choć dzięki odpowiednim rozwiązaniom można skutecznie ograniczyć jego skalę. Jednym z kluczowych działań jest uproszczenie ścieżki zakupowej, na przykład poprzez wprowadzenie trybu gościa. Warto również zadbać o różnorodność form płatności i dostawy – elementy, które mogą realnie zwiększyć szanse na szybką i udaną finalizację transakcji.

Treść promocyjna

Idź do oryginalnego materiału