Zbliża się szczyt zakupowy – Black Friday, Cyber Monday, a potem okres świąteczny, to czas kiedy konsumenci na całym świecie kupują najwięcej i najczęściej odbierają paczki. W 2023 r. 72 proc. ankietowanych Polaków preferowało zakupy online w Czarny Piątek, a przeciętne wydatki na jednego konsumenta w tym czasie wyniosły około 1000 zł.
Jakie trendy zmieniają preferencje zakupowe polskich konsumentów i jak sprzedawcy mogą przygotować się na nadchodzący szczyt paczkowy?
1. Quick-commerce: szybkie zakupy i szybka dostawa
Klienci sklepów internetowych, dokonując wyboru miejsca zakupu w sieci, decydują się przede wszystkim ceną (43 proc.) oraz niskimi kosztami przesyłki i dostawy (39 proc.). Na znaczeniu zyskuje również quick commerce – czyli jak najszybsze dostawy. Analitycy McKinsey już kilka lat temu prognozowali, iż klienci są gotowi zapłacić więcej za dostawę gwarantowaną.
– Prawie dwie trzecie kupujących, zapytanych o swoje oczekiwania dotyczące dostawy zakupów online, spodziewało się otrzymać swoje produkty w ciągu 24 godzin. To generuje wiele wyzwań zarówno po stronie sprzedawców jak i operatorów firm kurierskich. Aby odpowiedzieć na rosnące potrzeby konsumentów, w UPS rozszerzyliśmy opcję dostawy również w sobotę, bez dodatkowych opłat dla kupujących. Dzięki temu, skracamy czas dostawy paczki i wspieramy sprzedawców i konsumentów w gorących okresach zakupowych jakimi są np. Black Friday, czy święta – mówi Marcin Gołębiewski, dyrektor generalny UPS na Europę Środkową.
2. Zmiana nawyków zakupowych: kupujemy wcześniej i w okazje cenowe
Eksperci z Mastercard Economic Institute potwierdzają, iż wśród Polaków coraz większą popularnością cieszą się specjalne okazje cenowe na Black Friday i Cyber Monday (w tym okresie odnotowano drugi w kolejności szczyt wydatków świątecznych). Co również ważne – Polacy zmieniają także swoje nawyki zakupowe i codzienną rutynę zakupów. Dotyczy to m.in. czasu ich planowania i realizacji. Jak pokazują analizy, Polacy robią zakupy świąteczne choćby tydzień wcześniej niż w ubiegłych latach, a zakupy spożywcze przesunęli z soboty na pierwszą połowę tygodnia. Dla sprzedawców może być to cenna wskazówka, która pomoże im wcześniej i bardziej efektywnie zaplanować procesy logistyczne i sprzedażowe oraz promocje dla klientów.
3. Zrównoważony konsumpcjonizm i trend „Go Green”
Konsumenci nie tylko stają się coraz bardziej ekologiczni, ale coraz częściej również są skłonni zapłacić więcej za ekologiczny produkt. Świadomość społeczna na temat zrównoważonego rozwoju rośnie, co wpływa również na oczekiwania klientów względem biznesu, sprzedawców i procesów logistycznych. Badania wskazują, iż już niemal 7 na 10 konsumentów zwraca uwagę na to, czy producenci różnych marek angażują się w ochronę środowiska, a blisko połowa przyznaje, iż stara się wybierać marki, które aktywie angażują się w działania przeciwdziałające zmianom klimatycznym.
4. Re-commerce: czyli zakup z drugiej ręki
Zrównoważony konsumpcjonizm napędza rynek produktów używanych. Z tej formy zakupów online korzysta już co szósty badany. Szacuje się, iż globalny rynek re-commerce każdego roku rośnie o min. 10 proc.. Zakupy „z drugiej ręki” to dla wielu konsumentów okazja na nabycie unikatowej rzeczy w atrakcyjnej cenie, a dla wielu sprzedawców to szansa na rozwinięcie nowej linii biznesowej.
5. Hiperpersonalizacja produktów: szukamy jak najbardziej dopasowanej oferty
Konsumenci na całym świecie oczekują nie tylko maksymalnego dopasowania produktu do swoich potrzeb, ale również spersonalizowanej obsługi klienta, w wielu kanałach komunikacyjnych. Sprzedawcy coraz częściej rozważają inwestycje w rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, które pomogą zapewnić ich klientom jak najlepsze doświadczenia zakupowe online, korzystając z rozwiązań sklepów stacjonarnych. Na znaczeniu zyskują narzędzie do zaawansowanego wyszukiwania produktów w marketplacach, live czaty, asystenci ds. zakupów online, czy wirtualne przymierzalnie.
– Sztuczna inteligencja nie tylko przekształca detaliczną stronę handlu elektronicznego, ale także rewolucjonizuje procesy logistyczne. Na przykład w UPS wykorzystujemy sztuczną inteligencję do ulepszenia procesów handlowych i przyspieszenia odprawy celnej dla transgranicznych handlowców. Cyfryzacja procesów logistycznych jest istotnym elementem usprawniającym przepływ łańcucha dostaw i zwiększającym zadowolenie klientów – mówi Marcin Gołębiewski z UPS.