Polskie Linie Kolejowe SA otworzyły oferty w postępowaniu przetargowym na zaprojektowanie i budowę linii kolejowej nr 622 (odcinek F – Podłęże R401 – Gdów) oraz łącznicy nr 627 (odcinek J – Podłęże R301 – Podłęże Balachówka). Krajowy zarządca infrastruktury zamierza przeznaczyć na realizację tej inwestycji 2,89 mld zł brutto (zakres podstawowy). W przetargu zgłosiło się 6 podmiotów, jednak żadna ze złożonych ofert nie zmieściła się w budżecie zamawiającego.
Lp. | Nazwa podmiotu | Oferowana cena brutto [zł] |
1. | Konsorcjum firm: – PORR SA (lider) – PORR BAU GmbH (partner) – Trakcja System sp. z o.o. (partner) | Całkowita cena: 3 650 627 700,00 Zakres podstawowy: 3 645 008 481,90 Opcja na interfejs: 5 619 218,10 |
2. | Konsorcjum firm: – STRABAG sp. z o.o. (lider) – Züblin AG (partner) | Całkowita cena: 4 556 290 394,76 Zakres podstawowy: 4 550 038 114,11 Opcja na interfejs: 6 252 280,65 |
3. | Konsorcjum firm: – Budimex SA (lider) – Budimex Kolejnictwo SA (partner) – Ferrovial Construction (UK) Ltd. (partner) | Całkowita cena: 3 189 389 055,36 Zakres podstawowy: 3 183 300 555,36 Opcja na interfejs: 6 088 500,00 |
4. | Konsorcjum firm: – Gülermak SA (lider) – INTOP Warszawa sp. z o.o. (partner) | Całkowita cena: 3 265 061 739,13 Zakres podstawowy: 3 261 237 300,13 Opcja na interfejs: 3 824 439,00 |
5. | Konsorcjum firm: – Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor sp. z o.o. (lider) – DOGUS INSAAT VE TICARET A.S. (partner) – DOGUS CONSTRUCTION POLAND sp. z o.o. (partner) | Całkowita cena: 4 393 304 069,08 Zakres podstawowy: 4 387 215 569,08 Opcja na interfejs: 6 088 500,00 |
6. | TMA s. c. w składzie: – TORPOL SA (lider) – Mostostal Warszawa SA (partner) – ACCIONA CONSTRUCCION SA (partner) | Całkowita cena: 3 870 065 301,97 Zakres podstawowy: 3 863 976 801,97 Opcja na interfejs: 6 088 500,00 |
W gronie oferentów znalazło się sporo zagranicznych podmiotów – podobnie, jak w przypadku rywalizacji o inne lukratywne kontrakty. Najbardziej atrakcyjną cenowo propozycję złożyło konsorcjum w składzie Budimex, Budimex Kolejnictwo i Ferrovial Construction (3,189 mld zł brutto). W kolejnym etapie PLK oceni oferty pod kątem zgodności z wymaganiami formalno-prawnymi.
Zakres prac w ramach inwestycji PLK
Zwycięski oferent będzie odpowiedzialny za budowę 17,5 km nowej linii kolejowej nr 622 Podłęże R401 – Gdów oraz 1,9 km łącznicy kolejowej nr 627. Inwestycja obejmuje również modernizację fragmentów istniejących tras nr 91 i nr 95.
Zakres prac wykracza daleko poza roboty torowe – przewiduje budowę tunelu kolejowego, obiektów inżynieryjnych, systemów sterowania ruchem kolejowym (SRK), sieci trakcyjnej oraz kompletnej infrastruktury kolejowej. Realizacja inwestycji ma potrwać 46 miesięcy od momentu zawarcia kontraktu.
Przedsięwzięcie jest częścią większego projektu pn. Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap II.
O projekcie Podłęże-Piekiełko
Największa inwestycja kolejowa na południu Polski – czyli projekt Podłęże-Piekiełko obejmuje kompleksową modernizację połączeń kolejowych w Małopolsce. Jego zakres przewiduje modernizację i elektryfikację 75 km istniejącej trasy Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej linii kolejowej, która docelowo połączy Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
Po zakończeniu wszystkich prac w ramach projektu Podłęże-Piekiełko najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w blisko 60 min., a podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego skróci się do ok. 90 min.
Autor: Damian Malesza
Zobacz również: