Sześciu na dziesięciu Polaków deklaruje, iż świąteczne zakupy zrobi z większym wyprzedzeniem, najczęściej przesuwając je o kilka dni (54%) lub 1-2 tygodnie (33%) względem swoich dotychczasowych nawyków. Najliczniejsza grupa (56%) celuje w dwa pierwsze tygodnie grudnia, a co trzecia ankietowana osoba zakupy zrobi w drugiej połowie miesiąca. Zaledwie 3% odkłada je na chwilę tuż przed 23 grudnia, wynika z badania SW Research dla Allegro.
Według badania, największymi zaletami wcześniejszych zakupów są przede wszystkim: brak przedświątecznego pośpiechu i stresu (45%), możliwość doboru odpowiednich produktów bez presji czasu (43%) oraz uniknięcie opóźnień w dostawach (41%).
„Ten ostatni aspekt jest szczególnie istotny, bo zdecydowana większość ankietowanych w jakimś stopniu swoje zakupy na święta zrobi przez internet. Co więcej, niemal 1 na 5 osób planuje kupić więcej niż przed rokiem właśnie w sieci. Wchodząc na Allegro, nie muszą się martwić, czy prezenty pod choinkę dotrą na czas – w 2024 roku aż 99,85% przesyłek z oznaczeniem 'dostawa przed świętami’ dotarło zgodnie z tą obietnicą. Również w tym roku na platformie będzie działać oznaczenie, które pomoże w podjęciu najtrafniejszych decyzji. Dzięki gotowości platformy do przyjmowania zamówień do 23 grudnia, choćby te nieliczne osoby szukające produktów na ostatnią chwilę, będą mogły liczyć na realizację swoich świątecznych zamówień” – czytamy w komunikacie.
Z badania wynika też, iż przez cały grudzień największą popularnością wśród allegrowiczów w kategorii Dom i ogród cieszą się produkty, które pomagają stworzyć świąteczną atmosferę: choinki, lampki choinkowe, zabawne gadżety, światełka zewnętrzne i bombki. Na lampki wydajemy średnio 49 zł (listopad 2025), a na bombki 33 zł (listopad 2025) – to średnio o kilka złotych więcej niż przed rokiem.
„W grudniu rośnie także średnia wartość kupowanych zabawek. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego ciągu roku wydatki w tej kategorii oscylują między 50 a 300 zł miesięcznie, w grudniu osiągając średnią wartość ok. 500 zł – nic dziwnego, iż rynkowe raporty wskazują, iż blisko 30% obrotów w całej branży zabawkowej generowane jest właśnie w okresie okołoświątecznym. Grudniowe wzrosty średniej wartości koszyka widoczne są również na Allegro” – czytamy dalej w materiale.
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję SW Research na zlecenie Allegro. Ankieta była realizowana metodą wywiadów internetowych (CAWI) w dniach 25-27 listopada 2025 na reprezentatywnej grupie 1051 Polek i Polaków (n=1051).
Źródło: ISBnews

2 godzin temu










