61% firm wybiera wśród technologii analitykę i AI, 58% automatyzację i robotykę

1 dzień temu

Wśród najczęściej wybieranych technologii w przedsiębiorstwach dominują analityka i AI (61%) oraz automatyzacja i robotyka (58%), wynika z badania EY. Zyskuje również 5G – zwłaszcza w sektorze produkcyjnym, gdzie w ciągu roku zanotowano dwukrotny (z 18% do 35%) wzrost odsetka firm inwestujących w to rozwiązanie. Główną przeszkodą we wdrażaniu innowacji pozostaje skomplikowana integracja z istniejącymi systemami (48%).

Jak wskazuje badanie EY „Reimagining Industry Futures Study 2025”, nowoczesne technologie stają się elementem strategicznych decyzji zarządów, wykraczając poza kompetencje dotychczas zarezerwowane dla działów IT. Chociaż CIO (60%) i CTO (50%) wciąż odgrywają kluczową rolę, to już 49% prezesów spółek ma istotny wpływ na wybór technologii i dostawców. Dla firm teleinformatycznych to istotna zmiana, wymagająca dostosowania podejścia w zakresie sprzedaży i współpracy.

„Technologia przestała być tylko domeną działów IT. Dziś to najważniejszy element strategii biznesowej, a decyzje o jej wyborze coraz częściej zapadają na poziomie zarządu. To ogromna zmiana dla dostawców usług, które muszą nie tylko dostarczać innowacyjne rozwiązania, ale też mówić językiem realnych i mierzalnych korzyści. Sukces w tej nowej rzeczywistości zależy od umiejętności budowania wartości technologii oraz zaufania w oczach osób, które często dopiero zdobywają wiedzę w zakresie innowacji” – powiedział partner, technology consulting leader w EY Polska Radosław Frańczak, cytowany w komunikacie.

Przedsiębiorstwa przez cały czas stawiają na rozwiązania dominujące również w poprzednim roku. Najchętniej wybieranym obszarem były analityka i AI (61%), a także robotyka i automatyzacja (58%), chociaż odnotowały spadek (odpowiednio -2 pkt proc. i -5 pkt proc.). Na trzeciej pozycji znalazła się GenAI (47%) ze wzrostem o 4 pkt proc. Względem przeprowadzonej rok wcześniej edycji badania największy skok (+6 pkt proc.) zanotowały inwestycje w 5G (33%). To zjawisko w szczególności widoczne było w sektorze produkcyjnym, gdzie wzrost sięgnął 17 pkt proc. – z 18% do 35%. IoT szczególną popularnością (+11 pkt proc., z 31% do 42%) cieszył się zaś w branży opieki zdrowotnej.

Równocześnie jednym z kluczowych wyzwań pozostaje integracja technologii. 80% badanych uważa, iż narzędzia analityczne i AI powinny współdziałać z IoT i 5G. Przekłada się to na konkretne wymogi od partnerów biznesowych. Już 79% podmiotów oczekuje informacji, jak różne, nowe technologie mogą współpracować, aby uzyskać efekt synergii. Raport wskazuje jednak, iż dostawcy mają problem ze spełnieniem tych oczekiwań. Większość (61%) firm uważa, iż nie zapewniają oni wystarczających możliwości AI w ramach swoich rozwiązań 5G i IoT. Podobny odsetek deklaruje, iż partnerzy biznesowi nie wyjaśniają, w jaki sposób łączność cyfrową można zintegrować ze sztuczną inteligencją (62%) lub przetwarzaniem brzegowym (61%).

„W efekcie ponad jedna trzecia (35%) firm planuje ograniczyć liczbę dostawców usług teleinformatycznych w ciągu najbliższego roku. Decyzja ta wynika z potrzeby zwiększenia bezpieczeństwa, redukcji kosztów i zmniejszenia złożoności stosowanych rozwiązań. Sektory produkcyjny (43%) i finansowy (42%) wykazują szczególne zainteresowanie konsolidacją” – czytamy dalej.

„Firmy oczekują dziś nie tylko wdrożeń technologii, ale kompleksowych rozwiązań dopasowanych do ich strategii. Dostawcy, którzy na tę potrzebę nie odpowiadają, ryzykują utratę klientów. Ponad jedna trzecia (35%) przedsiębiorców planuje konsolidację, by uprościć systemy, zwiększyć bezpieczeństwo i obniżyć koszty. Sukces wymaga więc nie tylko innowacji, ale także skutecznego wdrażania i integracji” – wskazał partner EY, lider obszaru inżynierii cyfrowej Mateusz Mazur.

Wdrożenie innowacji na szeroką skalę wciąż stanowi wyzwanie. 80% firm wskazuje na konieczność lepszego zarządzania danymi (+6 pkt proc.), a 68% walczy z przekształceniem udanych prób w pełnoskalowe wdrożenia. w tej chwili 80% projektów związanych z GenAI pozostaje na etapie testów, podobnie jak większość inwestycji w 5G (51%), IoT (53%), rozszerzoną rzeczywistość (60%) i blockchain (53%). Największym odsetkiem wdrożeń dotyczących całej organizacji, bądź wybranych procesów biznesowych, może pochwalić się analityka i AI (49%), robotyka i automatyzacja (37%) oraz przetwarzanie brzegowe (22%).

Najczęstszymi barierami (próby vs wdrożenia) są skomplikowana integracja z istniejącymi systemami (48%), ograniczenia budżetowe (45%) i niedojrzałość technologii, np. brak standaryzacji (37%). Ponadto 60% firm uważa, iż ma zbyt wiele odrębnych rozwiązań, co utrudnia ich efektywne wykorzystanie, zakończono.

Badanie „Reimagining Industry Futures Study 2025” zostało przeprowadzone w IV kwartale 2024 r. wśród 1635 przedsiębiorstw z 26 państw – w tym Polski – działających w 9 sektorach gospodarki.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału