Październik to Miesiąc Świadomości Cyberbezpieczeństwa – globalna inicjatywa przypominająca o potrzebie codziennej czujności w sieci. Według Allianz Risk Barometr 2025 oszustwa internetowe są dziś zagrożeniem numer jeden dla biznesu na całym świecie. Ich konsekwencje dotykają także konsumentów. Wraz ze wzrostem liczby oszustw internetowych i coraz bardziej zaawansowanych metod działania cyberprzestępców rośnie także potrzeba rozwiązań, które realnie wspierają użytkowników w ochronie danych, tożsamości i finansów online.

Zgodnie z wynikami globalnego badania Allianz Risk Barometr 2025 coraz częściej oszustwa bazują na sztucznej inteligencji – np. podszywanie się pod znajomych czy współpracowników dzięki generowanych głosów i obrazów wideo. Jednocześnie niezmiennie groźne pozostają phishing, fałszywe połączenia telefoniczne czy kradzież tożsamości. Dane F-Secure pokazują, iż choć 69 proc. osób deklaruje, iż potrafi rozpoznać oszustwo online, to aż 43 proc. z nich i tak padło jego ofiarą w ubiegłym roku. Raport Global Anti Scam Alliance ujawnia, iż w 2023 r. konsumenci stracili 1,026 biliona USD na skutek oszustw online.
W ramach Miesiąca Świadomości Cyberbezpieczeństwa Allianz Partners podkreśla znaczenie budowania tzw. „ludzkiej zapory” (human firewall) – codziennej czujności i odpowiedzialnych nawyków w sieci.
Kompleksowa odpowiedź – Cyber Ochrona
W obliczu rosnącej liczby cyberzagrożeń potrzebne są rozwiązania, które zapewniają użytkownikom wsparcie na wielu poziomach. Cyber Ochrona od Allianz Partners to kompleksowa usługa, która chroni użytkowników przed skutkami cyberzagrożeń i pomaga im odzyskać poczucie bezpieczeństwa po incydencie. Oparta na trzech filarach – pomocy technicznej, wsparciu prawnym i psychologicznym – zapewnia natychmiastową reakcję w sytuacjach kryzysowych. Klienci mogą skorzystać z całodobowej infolinii oraz pomocy ekspertów cyfrowych, którzy diagnozują problemy z urządzeniami, odzyskują dane czy pomagają w przypadku utraty dostępu do konta. Usługa obejmuje także doradztwo prawne i działania naprawcze w razie naruszenia reputacji w sieci, a w sytuacjach stresowych – konsultacje z psychologiem. Dodatkowo Cyber Ochrona gwarantuje zwrot kosztów poniesionych w wyniku sporów przy zakupach online lub strat finansowych spowodowanych kradzieżą danych bankowych, oferując realne wsparcie w obliczu coraz bardziej złożonych zagrożeń cyfrowych.
– Cyberbezpieczeństwo stało się podstawą codziennego funkcjonowania w świecie online. Dzięki usłudze Cyber Ochrona wspieramy użytkowników w bezpiecznym korzystaniu z technologii i reagowaniu na współczesne zagrożenia cyfrowe – mówi Andrzej Łabędzki, dyrektor ds. sprzedaży w Allianz Partners.
Rynek wart miliardy
Według InsightAce Analytic globalny rynek cyberubezpieczeń wart był 11 mld USD w 2024 r., a do 2034 r. jego wartość wzrośnie do 32,3 mld USD. Trend ten pokazuje, iż cyfrowa ochrona staje się jednym z kluczowych filarów współczesnych usług finansowych i ubezpieczeniowych.
Źródło: Allianz Partners