Korzystanie z leków na receptę deklaruje 82% Polaków – najczęściej są to osoby starsze, w wieku 60 lat lub więcej, wynika z badań przeprowadzonych przez Centrum Badań Marketingowych Indicator we współpracy ze Stowarzyszeniem Absolwentów Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego (SANP UW). 86% pacjentów twierdzi, iż leki są drogie, przy czym wśród mieszkańców terenów wiejskich ten wskaźnik wynosi 91%.
Apteka znajduje się blisko miejsca zamieszkania 3/4 respondentów, jednak w przypadku terenów wiejskich ten odsetek spada do 34%, z kolei jeżeli chodzi o apteki całodobowe, to 70% pacjentów nie ma dostępu do pobliskiej apteki tego typu. Wśród mieszkańców Polski wschodniej (woj. warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie i podkarpackie) ten wskaźnik wzrasta do 75%, a wśród mieszkańców wsi – do 94%, podano.
„Inspiracją do przeprowadzenia badania były istotne zmiany regulacyjne, które miały miejsce w latach 2017-2023. Wygląda na to, iż apteki stają się coraz ważniejszym tematem politycznym. Dzieje się tak, ponieważ kolejne nowelizacje negatywnie przełożyły się na dostępność do leków oraz postrzeganie cen leków przez pacjentów” – powiedział kierownik Zakładu Socjologii i Psychologii Polityki na Uniwersytecie Warszawskim oraz prezes SANP UW Jan Garlicki, cytowany w komunikacie.
W „Badaniu cenowym aptek online” specjaliści zweryfikowali, jak kształtują się ceny pięciu bardzo popularnych i szeroko dostępnych leków OTC – Allegra, Apap 500 mg, Polocard 75, Stoperan i Magne B6. Badanie objęło dziesięć aptek internetowych, m.in. Gemini.pl, Cefarm24.pl, DOZ.pl, ZIKO czy Melissa.pl.
„Do badania wybraliśmy koszyk pięciu najpopularniejszych leków OTC o dużej dostępności, relatywnie niedrogich i nieregulowanych administracyjnie. Badanie aptek stacjonarnych wyraźnie pokazało, iż różnice cen są bardzo istotne. Najtańszy koszyk online miała apteka internetowa Gemini.pl, a dwa kolejne miejsca zajęła Ziko oraz Melissa.pl. Różnica pomiędzy najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła ponad 25 zł, co daje ponad 40% więcej dla najdroższej. Trzy najdroższe apteki online to I-apteka, Świat Leku oraz Apteline” – wskazała ekspertka ds. badań jakościowych z CBM Indicator Małgorzata Kamińska.
Najniższa wartość koszyka zakupowego to 62,02 zł. Z kolei średnia cena koszyka we wszystkich badanych aptekach internetowych wynosi ok. 76,10 zł.
Badanie obecności magistrów farmacji” zostało przeprowadzone z wykorzystaniem metody Mystery Shopping, czyli tajemniczego klienta, który weryfikował obecność farmaceuty w aptece. Przebadano 50 aptek. Trzeba tutaj zaznaczyć, iż według przepisów Prawa Farmaceutycznego zapewnienie obecności farmaceuty podczas godzin jej otwarcia jest obowiązkiem podmiotu prowadzącego aptekę, który ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa pacjentów.
Spośród ogółu przebadanych aptek w 12 z nich (24%) podczas wizyty klienta nie było magistra farmacji. W kolejnych 4 (8%) najprawdopodobniej go nie było, ale nie udało się tego potwierdzić. Wszystkie 16 aptek należało do grupy tzw. aptek indywidualnych. Jednocześnie magister farmacji był obecny we wszystkich aptekach sieciowych poddanych badaniu, podkreślono.
„Tajemniczy klient weryfikował również opcję uzyskania recepty farmaceutycznej. Spośród 50 badanych aptek w 21 było to możliwe. W 18 z nich wystawienie takiej recepty było płatne. Średnia cena recepty to 32 zł. Głównymi powodami odmowy wystawienia recepty farmaceutycznej były: brak obecności farmaceuty (dla aptek indywidualnych) oraz brak pewności farmaceuty co do zasadności wystawienia recepty będący wynikiem braku możliwości wglądu w IKP danego pacjenta (dla aptek sieciowych)” – zakończono.
Badania zostały przeprowadzone przez CBM Indicator we współpracy z SANP UW zostało sfinansowane przez CBM Indicator w ramach projektu badawczego „Sytuacja pacjentów w Polsce w latach 2024-2025”. Do badania wykorzystano techniki mixed-mode (CATI – wywiady telefoniczne ze wspomaganiem komputerowym; oraz CAWI – ankieta online na panelu selekcyjnym).
Źródło: ISBnews