„Wystarczy krótka podróż, aby odnowić nas i świat”, powiedział pisarz Kurt Tucholsky – a wypady do miasta i weekendowe wycieczki mogą być właśnie takimi podróżami. Oto kilka trendów podróżniczych, które obserwuje również a&o Hostels, największa sieć hosteli w Europie z 41 hostelami w jedenastu krajach.
Trend 1: Solo, nie samotne – kobiety w podróży
Podróżowanie w pojedynkę jest coraz bardziej popularne, i z tego trendu coraz chętniej korzystają również kobiety: w okresie od stycznia do października 2024 r. liczba noclegów w żeńskich pokojach wieloosobowych w a&o znacznie wzrosła: wyniosła około 93 000, stanowi wzrost prawie o 15% rdr (78 000 w 2023 r). w tej chwili w a&o dostępnych jest 57 pokoi wieloosobowych dla kobiet, a oferta jest stale poszerzana. Susanne Repscher, szefowa centrum obsługi a&o: „Średnio nocleg kosztuje około 21 euro, co jest znacznie mniej niż cena pokoju jedno- lub dwuosobowego. W zależności od sezonu cena noclegu może być również niższa”.
a&o oferuje pokoje wieloosobowe dla kobiet od listopada 2015 r. W każdym obiekcie dostępnych jest do czterech pokojów wieloosobowych dla kobiet, każdy z czterema lub sześcioma łóżkami. Pokoje wieloosobowe dla kobiet są i pozostają zarezerwowane wyłącznie przez kobiety — choćby gdy popyt na inne rodzaje pokojów jest duży, nie zmienia się ich .przeznaczenia
Decyzja o podróżowaniu w pojedynkę, nie wynika tylko z ceny, jest wiele powodów: elastyczność i niezależność, pragnienie przygód i wyzwań, więcej czasu dla siebie. „Podróżowanie solo nie oznacza braku innego wyboru, oznacza świadomą decyzję”, mówi Repscher. „We wszystkich przyszłych lokalizacjach a&o lokalizacja i układ pokoi wieloosobowych zostaną dodatkowo zoptymalizowane: Krótkie odległości i optymalna dostępność w naszych hotelach to cel, zwłaszcza w przypadku naszych żeńskich akademików”.
Trend 2: Schody zamiast wind — zrównoważony rozwój, nawiązywanie kontaktów, integracja
Losowa próba gości a&o wykazała, iż zrównoważony rozwój jest istotnym czynnikiem: centralna lokalizacja zakwaterowania oraz dobra dostępność pociągiem i transportem publicznym to jedne z 3 najważniejszych kryteriów obok ceny. Podkreślono również zrównoważoną żywność i chęć oszczędzania energii podczas pobytu (schody zamiast wind, krótsze prysznice, oszczędzanie światła, unikanie marnotrawienia żywności), a także zainteresowanie wymianą pomysłów z innymi gośćmi. „Wspólne działanie odgrywa istotną rolę dla wielu osób” — mówi CMO Phillip Winter, cytując jako przykład kampanię „CopenPay” w Kopenhadze: przyjazne dla klimatu zachowanie turystów jest nagradzane przez miasto — na przykład bezpłatnym wstępem, bezpłatnym transportem, przekąskami i napojami. „Ważne jest, aby angażować ludzi, zabierać ich ze sobą”.
Trend 3: Taylor Swift, piłka nożna, Boże Narodzenie — podróże eventowe zyskują na popularności
Wyjazdy eventowe stają się coraz bardziej popularne: „Podróże są dziś o wiele bardziej związane z wydarzeniami niż kiedyś”, mówi Phillip Winter, „w tym roku na przykład były to koncerty Taylor Swift i Coldplay lub Euro 2024”. Festiwale ludowe, karnawał i — last but not least — Boże Narodzenie należą do najważniejszych wydarzeń roku podróżniczego: „Liczba noclegów w okresie Bożego Narodzenia stale rośnie od lat. Swoją rolę odegrały w tym jarmarki bożonarodzeniowe — w tym roku w samych Niemczech spodziewanych jest ponad 3000 takich miejsc.”
W tym roku berlińska sieć hosteli a&o spodziewa się 74-procentowego wskaźnika obłożenia pokoi w listopadzie i grudniu. W tym samym okresie, od 2019 do 2023 roku, wskaźnik ten wzrósł z 56,5 do 71,9%.