AB: Polska ma ogromny potencjał dla Apple; kraj jest dla bigtechu na początku rozwoju

2 tygodni temu

Warszawa, 28.08.2025 (ISBnews) – Polska jest przez cały czas rynkiem w początkowej fazie rozwoju w percepcji Apple i Grupa AB ocenia, iż duże akceleratory wzrostu sprzedaży Apple w Polsce są jeszcze przed spółką, jako największym regionalnym dystrybutorem marki, poinformował prezes Grupy AB Andrzej Przybyło.

“Odniesienie do średniej zachodniej Europy – nie mówiąc o liderach, gdzie przepaść byłaby jeszcze większa – pokazuje, iż potencjał wzrostu [na polskim rynku] jest ogromny. Rynek Apple charakteryzuje się tym, iż ma bardzo wysoką lojalność użytkowników. 92% pozostaje przy Apple lub przy kolejnej wymianie, więc rośnie tutaj gwałtownie rynek odtworzeniowy. Każdy kolejny rok buduje nam masę odtworzeniową, gdzie sam proces wymiany sprzętu będzie prowadził do dynamicznego wzrostu rynku. Ciągle powstaje ekosystem Apple, pojawiają się nowe produkty. Ważnym przekazem jest, iż Polska jest ciągle rynkiem w początkowej fazie rozwoju w percepcji Apple” – powiedział Przybyło podczas wideokonferencji.

Jak zaznaczył, widać to po bardzo ograniczonej dostępnościwielu usług i produktów typu HomePod, Fitness, News, Apple Care, a przede wszystkim Siri w języku polskim.

“Nie mamy też kampanii reklamowych. Dla Apple ciągle jeszcze nie jest to rynek, w który on sam inwestuje swoimi reklamami, działalnością marketingową, a to oznacza, iż potencjał jest ciągle przed nami. Dynamiczne wzrosty, jakie mieliśmy, mogą być jeszcze szybsze w przyszłości, kiedy Apple sam zacznie tutaj inwestować. Do tego dołożymy jeszcze nowości w ekosystemie Apple, czyli to co jest na horyzoncie, Google Vision Pro okulary AR czy AI, nowy budżetowy Macbook” – wymienił prezes.

W jego ocenie, budżetowy Macbook to bardzo ważna informacja, bo będzie skierowany do nowego rodzaju klienta, czyli dzięki temu Apple zdobędzie kolejny rynek, który był do tej pory nie zaadresowany.

“Na horyzoncie jest iPhone Fold. No i – co jest ważne – nowe własne chipsety, które mają jedną cechę: najwyższą wydajność branży. Uurządzenia oparte o te chipsety, czyli PC, laptopy czy telefony będą miały najwyższą wydajność, o ile chodzi o daną kategorię urządzeń. To wszystko powoduje, iż patrzymy na przyszłość z dużym optymizmem, bo jest są duże akceleratory wzrostu sprzedaży Apple w Polsce jeszcze przed nami” – stwierdził Przybyło.

Niemniej w minionym okresie Grupa AB zanotowała niekorzystny trend, jeżeli chodzi o Apple.

“Cenniki produktów Apple są wyrażone w walutach lokalnych, czyli w złotówce w koronie czeskiej. Umacniająca się złotówka jak i korona czeska sprawiły, iż do Polski i Czech, zaczął napływać towar z tzw. eksportu prywatnego. Całe otoczenie związane z cłami spowodowało, iż Apple bardzo dużo importował produktów do USA. To też spowodowało braki w dostępności niektórych wybranych modeli w Polsce. I na to jak nałożymy jeszcze efekt braku wsparcia sprzedaży przy umacniającej się złotówce i koronach czeskich oraz z racji tego, iż rynki jak Polska, Czechy, są rynkami drugiej fali, czyli nie zawsze otrzymują pełne wolumeny zamówień, to jakby dopełnia takiego słabszego obrazu sprzedaży tych produktów na tych rynkach” – tłumaczył sytuację z I półrocza wiceprezes ds. finansowych Grzegorz Ochędzan.

“Sytuacja z Apple powoli się już wyprostowała, bo wsparcie w końcu nadeszło i mamy już lepsze wolumeny w obecnym kwartale” – podsumował prezes.

Grupa AB jest jednym z największych podmiotów prowadzących działalność dystrybucyjną w branży IT w regionie Środkowej Europy obejmującym Polskę, Czechy i Słowację. AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW od 2006 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40 W roku obrotowym 2023/2024 (październik 2023 – wrzesień 2024) miała 14,66 mld zł skonsolidowanych przychodów.

(ISBnews)

Idź do oryginalnego materiału