Sztuczna inteligencja jest gorącym tematem od lat, a u progu 2025 roku jest wykorzystywana coraz intensywniej w branżach takich jak motoryzacja, opieka zdrowotna i nauki przyrodnicze, usługi finansowe, czy transport i sektor publiczny. Jak przekonują eksperci DXC, w tym roku możemy spodziewać się, iż dużo więcej organizacji rozpocznie projekty wykorzystujące AI według recepty: zacznij od małych kroków, ale myśl na dużą skalę i gwałtownie uzyskuj efekty.
Projekty te obejmą wdrażanie małych, dziedzinowych aplikacji, które będą rozwiązywały specyficzne problemy w firmie, zamiast kompleksowych systemów sztucznej inteligencji od razu na wielką skalę. Takie podejście pozwala na wdrażanie stopniowe, łatwiejszą integrację z już działającymi rozwiązaniami oraz daje sposobność uczenia się i zwiększania stopnia wykorzystania AI w miarę postępów prac.
Trend ten ma odzwierciedlenie również w podejściu dostawców technologii do wdrożeń projektów AI. Dla przykładu, DXC nadaje priorytet tym rozwiązaniom, które można wykorzystać gwałtownie i skutecznie, przy pełnym zaangażowaniu w relacje z klientami na platformie technologicznej nazywanej DXC AI Impact.
Adaptacja do wielu różnych zadań
Sztuczna inteligencja staje się potężną siłą pomagającą organizacjom w lepszym podejmowaniu decyzji, świadczeniu usług i wykonywaniu codziennych zadań. Aplikacje zwane agentami AI są wykorzystywane w różnych branżach do analizowania ogromnych zbiorów danych z niewiarygodną szybkością, automatyzowania setek procesów i dostarczania cennych analiz, gotowych do natychmiastowego wykorzystania.
Wkrótce pojawią się systemy składające się z wielu współdziałających ze sobą inteligentnych agentów, które jeszcze bardziej ułatwią ludzką pracę, wykorzystując nowe podejście zwane Agentic AI. Uzyskają ten efekt poprzez zrozumienie i adekwatną interpretację założonych celów, a następnie podejmowanie działań w oparciu o ciągłe uczenie się i analizy obszernych zbiorów danych. Ten model zaczyna być wykorzystywany przez instytucje sektora publicznego zmagające się z ogromną liczbą czasochłonnych zadań, stosami dokumentów krążących w urzędach oraz nieefektywnymi procesami, które wyczerpują zasoby i obniżają produktywność.
Przyszłość opieki nad pacjentem
Innowacje przekształcają dzisiaj wiele sektorów gospodarki, jednak kilka z nich odczuwa transformacyjną moc AI tak intensywnie, jak opieka zdrowotna. Zdolność sztucznej inteligencji do automatyzacji złożonych procesów i kierowania uwagi na nowe sposoby myślenia daje pracownikom służby zdrowia nowe metody diagnozowania i leczenia pacjentów. Na przykład, lekarze będą mogli niedługo wykorzystać sztuczną inteligencję do personalizacji recept na antybiotyki dzięki zaledwie kilku kliknięć, używając innowacyjnego narzędzia opracowanego przez DXC we współpracy z Singapore General Hospital. Rozwiązanie analizuje dane kliniczne pacjentów w celu ustalenia jakie antybiotyki są potrzebne, zaleca odpowiednie modele i schematy dawkowania.
Wspomagamy rozwój transportu
W miarę jak świat staje się coraz bardziej połączony i sterowany cyfrowo, przemysł motoryzacyjny doświadcza radykalnej transformacji, ponieważ nowe technologie (takie jak sztuczna inteligencja), umożliwiają bardziej płynny przepływ danych i informacji pomiędzy pojazdami, kierowcami i otaczającą je infrastrukturą. Narzędzia diagnostyczne oparte na sztucznej inteligencji ułatwiają producentom i dostawcom usług identyfikację potencjalnych problemów, zanim staną się one krytyczne. Narzędzia te analizują dane z czujników pojazdu i wykorzystują algorytmy uczenia maszynowego do przewidywania prawdopodobieństwa awarii podzespołów, ograniczając czas przestojów i koszty konserwacji.
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje również sposób, w jaki pojazdy dostosowują się do indywidualnych potrzeb, umożliwiając producentom personalizację każdego detalu wytwarzanych samochodów w celu zaspokojenia specyficznych preferencji kierowców i pasażerów.
Stymulowanie innowacji AI poprzez współpracę
W epoce sztucznej inteligencji żadna firma nie może działać w pojedynkę – organizacje, które działają w izolacji, ryzykują pozostanie w tyle. Wspólne przedsięwzięcia, partnerstwa strategiczne i nieformalna kooperacja umożliwiają łączenie zasobów i baz specjalistycznej wiedzy, zdobywanie nowych rynków i szybsze przechodzenie od eksperymentowania ze sztuczną inteligencją do etapu, w którym staje się ona podstawowym elementem strategii biznesowej.
Dzięki branżowym ośrodkom innowacji AI i centrom kompetencji (jak w przypadku ogłoszonego niedawno partnerstwa DXC Technology z ServiceNow), firmy mogą przeprowadzać zaawansowane wdrożenia AI, łącząc zasoby, umiejętności i wiedzę na zasadzie swoistego multidyscyplinarnego spotkania umysłów. kooperacja daje podstawy do wykonywania projektów na szerszą skalę oraz coraz bardziej przesuwa granice przyszłych zastosowań sztucznej inteligencji.
Autor: Howard Boville, wiceprezes DXC Technology ds. usług konsultingowych i inżynieryjnych wspomaganych przez AI.