Ostatnio w amerykańskim systemie bankowym zrobiło się podejrzanie spokojnie. Po pierwszym kwartale roku, który obfitował w liczne upadki banków, wreszcie nastała pewna stabilizacja. Nie trwało to długo. Organy regulacyjne w USA właśnie nałożyły wielomilionową karę na Bank of America, jeden z największych podmiotów w branży, za naciąganie i oszukiwanie klientów. Na czym polegały oszukańcze sztuczki?
Dotkliwa kara za oszukiwanie klientów
Bank of America to jedna z największych tego typu placówek na świecie. Pod względem wielkości aktywów plasuje się na pierwszym miejscu w Stanach Zjednoczonych. Mogłoby się wydawać, iż pewniejszej instytucji na ulokowanie swoich oszczędności nie da się znaleźć. Niestety okazało się inaczej. Organy regulacyjne wykrył szereg nieprawidłowości i nielegalnych praktyk wobec klientów banku. Regulator poinformował, iż Bank of America nielegalnie składał wnioski i rejestrował konsumentów na rachunkach kart kredytowych bez ich wiedzy lub upoważnienia. Pracownicy banku zakładali masę fałśzywych kont, by osiągnąć cele sprzedażowe. Bank of America jest również oskarżany o podwójne opłaty, które były pobierane, gdy klient miał niewystarczające środki na swoim koncie. Ludzie zostali obciążeni opłatą w wysokości 35 USD, gdy transakcja została odrzucona. Mimo to Bank of America pobierał wielokrotnie opłatę za tę samą transakcję.
Reakcja Bank of America na zarzuty
Jak przekazał regulator, naruszenia w drugim co do wielkości banku w USA dotyczą setek tysięcy klientów i realizowane są choćby od 2012 r. Bankowi nakazano zwrot pieniędzy klientom i zapłacenie łącznie 150 mln USD kar na rzecz Biura Ochrony Finansowej Konsumentów (CFPB) i Biura Kontrolera Waluty (OCC). Jak przekazało CVPB, oczekuje się, iż zwroty dla klientów będą warte ponad 80 milionów dolarów. Na ten moment Bank of America nie przyznał się, ani nie zaprzeczył wnioskom dochodzenia. Pożyczkodawca przekazał, iż zaprzestał pobierania opłaty w wysokości 35 USD za niewystarczające środki i obniżone opłaty za debet. Bank of America zadeklarował również, iż wyeliminował cele sprzedażowe dla swoich pracowników w styczniu 2023 r. Bank zgodził się utrzymać tę zmianę przez co najmniej trzy lata.