W poniedziałek 7 lipca br. Port Gdański Eksploatacja (PGE) zawarł kontrakt z Premium Quality Care na budowę pierwszego etapu Gdańskiego Agro Terminalu (GAT). Strategiczna inwestycja warta 240 mln zł brutto zwiększy zdolności przeładunkowe terminalu zbożowego z obecnych 0,7 mln do 3 mln ton rocznie.
Pierwszy etap ruszy na Nabrzeżu Szczecińskim
Realizacja GAT składa się z dwóch etapów. W ramach pierwszego z nich (lata 2025-2026) powstanie magazyn płaski na Nabrzeżu Szczecińskim o powierzchni 7 tys. m² i pojemności 30 tys. ton. Wszystkie prace będą kosztowały 13,8 mln zł brutto.
Drugi etap (2026-2028) przewiduje budowę kompleksu stalowych silosów płaskodennych o łącznej pojemności 100 tys. ton na Nabrzeżu Wiślanym oraz nowoczesnej instalacji do załadunku i rozładunku statków o wydajności 1000 ton/h. Całość zostanie zintegrowana z infrastrukturą kolejową, drogową oraz przeładunkową portu.
Aktualnie trwa procedura wyboru wykonawcy studium wykonalności dla drugiego etapu projektu, którego szacowany koszt wynosi 350 tys. zł netto.
Nowoczesne technologie i ochrona środowiska
Terminal będzie wyposażony w zautomatyzowane systemy obsługi zbóż sypkich z wagonów dolnozsypowych, ciężarówek i statków. Magazyn płaski otrzyma technologiczne pomosty, urządzenia transportu ciągłego oraz instalacje ograniczające emisję pyłów. Infrastruktura zostanie przystosowana do obsługi transportu kolejowego i drogowego.
Rynek zbóż cechuje dziś wyjątkowa zmienność – obserwujemy znaczące wahania wolumenów i kierunków eksportowych. Gdański Agro Terminal projektujemy jako infrastrukturę elastyczną, skalowalną i gotową na różne scenariusze rynkowe – podkreśla prezes PGE Andrzej Kuźmicz.
Co równie istotne, GAT to projekt w 100% finansowany ze środków krajowych, ukierunkowany na długofalowe bezpieczeństwo infrastrukturalne Polski i efektywną obsługę eksportu, niezależnie od jego struktury czy skali w danym roku – dodał.
Wzrost o 400% w ciągu trzech lat
Docelowo terminal będzie dysponował 160 tys. ton powierzchni magazynowej – to ponad czterokrotnie więcej niż obecne 35 tys. ton. Największą część kosztów stanowią nakłady na technologię (38%) i prace budowlane (33%). Projekt będzie realizowany ze środków własnych PGE po zatwierdzeniu przez Radę Nadzorczą i WZA Portu Gdańsk.
Gdański Agro Terminal poprawi konkurencyjność Portu Gdańsk, zwiększając możliwości operacyjne, elastyczność logistyki i efektywność załadunku – zapewnia Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
W 2025 r. rozpocznie się kompleksowa przebudowa Nabrzeża Wiślanego, której zakończenie planowane jest na 2028 r., co umożliwi integrację nowej infrastruktury z modernizowaną częścią portu.
Autor: Damian Malesza
Fot. Port Gdańsk
Zobacz również: