Nasdaq 100 osiąga nowe maksima w 2023 r., zbliżając się do 13500 pkt., gdy Google i Amazon dołączają do rajdu technologicznego oraz AI.
Indeks Nasdaq 100 wzrósł od początku roku o 22,6%., co stanowi największy rajd spośród głównych indeksów świata. Co interesujące indeks spółek technologicznych jest goniony przez japoński Nikkei, który zwyżkuje od początku roku o 17,7%.
Podczas gdy niektóre z największych spółek, takie jak Microsoft Corp., Nvidia Corp. i Apple Inc. nieco odetchnęły, choć MSFT przez cały czas pnie się w górę, po dużych wzrostach w poprzednich tygodniach, inne mocno ważone komponenty, w tym Alphabet Inc. i Amazon Inc. nadrobiły zaległości.
PORADNIK: Jak inwestować w sztuczną inteligencję (AI)?
Reklama jako siła napędowa przychodów Alphabet i Google
Akcje Alphabet podskoczyły po wiadomościach o sztucznej inteligencji z konferencji deweloperów Google I / O 2023. Firma zapewniła inwestorów, iż reklama pozostanie jej motorem przychodów, choćby gdy firma będzie reagować na wyzwania stawiane przez produkt ChatGPT OpenAI.
Z kolei OpenAI zawarło już umowę z Microsoftem, który podobno zainwestował w startup aż 13 miliardów dolarów. Microsoft nie jest jednak tylko spółką finansującą; umowa pozwala Microsoftowi wykorzystać technologię do ulepszania swoich produktów i usług, w tym wyszukiwania.
Akcje Microsoftu wzrosły o 19% w ciągu ostatnich trzech miesięcy i 30% od początku roku, głównie w ramach szerokiego entuzjazmu dla technologii rozwijających inicjatywy AI.
Inwestorzy czekają na nowe wiadomości
Podczas wydarzenia Marketing Live 23 maja Google planuje przedstawić więcej szczegółów na temat swojej strategii reklamowej, ponieważ dotyczy ona rosnącej roli generatywnej sztucznej inteligencji.
Inwestorzy czekali, aż Google bezpośrednio zajmie się kwestią wyszukiwania AI i byli oczywiście zadowoleni z tego, co usłyszeli. Akcje Alphabet wzrosły o 7% w ciągu ostatniego tygodnia. Wolumen obrotu był o 47% wyższy niż średnia. Wzrost ceny akcji od początku roku to 35%.
Podczas gdy Google oferuje linki, aby znaleźć własne odpowiedzi na pytania wyszukiwania, ChatGPT zapewnia bezpośrednie odpowiedzi na pytania. Chociaż prawdą jest, iż dokładność ChatGPT z pewnością można poprawić, jest to część inwestycji Microsoftu.
Wina ChatGPT?
Ponadto ChatGPT zagraża istniejącym modelom biznesowym w sposób, w jaki Google tego nie robi, o czym świadczy firma edukacyjna Chegg Inc. obwiniająca generatywne narzędzie AI za spadek sprzedaży i zysków.
Google już wcześniej zmienił swoje algorytmy wyszukiwania, co spowodowało utratę widoczności dla wielu firm, ale teraz znalazł się na celowniku zmian, których nie zainicjował.
W poście na blogu z 10 maja, „Reklamy w wyszukiwarce dziś i w przyszłości”, Vidhya Srinivasan, wiceprezes i dyrektor generalny w grupie Google Ads, opracowała eksperymenty w laboratoriach wyszukiwania Google, zwane Search Generative Experience.
Dedykowane miejsca na reklamy
„Dzięki SGE reklamy w wyszukiwarce będą przez cały czas wyświetlane w dedykowanych miejscach reklamowych na całej stronie” – podała spółka. „W tym nowym doświadczeniu reklamodawcy przez cały czas będą mieli możliwość dotarcia do potencjalnych klientów podczas ich podróży wyszukiwania. Będziemy testować i rozwijać sposób wyświetlania reklam w miarę zdobywania nowych informacji”.
Być może, aby uspokoić dużą bazę reklamodawców firmy, dodano: „Ponadto SGE, podobnie jak inne doświadczenia związane z wyszukiwaniem, ma na celu podkreślenie i zwrócenie uwagi na treści w sieci”.
Obawy o AWS
Amazon również był motorem napędowym wyników Nasdaq 100 w tym tygodniu. Choć nie było żadnych konkretnych wiadomości od Amazon, ale akcje rosły wraz z Alphabet i szerszym Nasdaq 100 w ostatnich dnia. Właściciel usługi AWS stara się pokazać swoje możliwości w zakresie zwiększania inicjatyw klientów w zakresie sztucznej inteligencji. Cena akcji Amazon w skali tygodnia wzrosła o 3%, miesiąca o 10%, a YTD o 35%.
Zmiana cen CFD akcji Microsoft, Alphabet i Amazon na przestrzeni roku. Platforma NextGeneration CMC Markets.