Agencja Informacyjna: AI – tak zwana sztuczna inteligencja czyli maszynowe liczenie przez komputery rozprzestrzenia się z zawrotną szybkością na nowe obszary. Przykładem jest seminarium „Rewolucja w branży turystycznej: Jak sztuczna inteligencja zmieni oblicze globalnej turystyki”.
Spis treści
Co to jest AI – sztuczna inteligencja?
Seminarium „Rewolucja w branży turystycznej: Jak sztuczna inteligencja zmieni oblicze globalnej turystyki” zgromadziło specjalnych gości ze świata międzynarodowej turystyki. Dyskutanci, obecni osobiście i online, rozmawiali tym jak sztuczna inteligencja wpływa na rozwój globalnej turystyki i co Polska może zrobić, aby przyciągnąć większą liczbę zagranicznych gości, by tchnąć w polski produkt krajowy brutto zdecydowanie więcej, niż dzisiejsze niecałe 4 procent.
Sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence, AI) – inteligencja wykazywana przez urządzenia obliczeniowe (w przeciwieństwie do inteligencji naturalnej). W potocznym rozumieniu jest ona często używana w kontekście ogólnej sztucznej inteligencji. W informatyce i kognitywistyce oznacza także tworzenie modeli i programów symulujących choć częściowo zachowania inteligentne.
Co na temat zmian w turystyce, wywołanych sztuczną inteligencją sądzi Marek Traczyk?
Seminarium „Rewolucja w branży turystycznej: Jak sztuczna inteligencja zmieni oblicze globalnej turystyki” otworzył Marek Traczyk – wydawca TTG Polska, tytułu prasowego emitowanego w Polsce od 1992 – ekspert w dziedzinie turystyki. – „Już nie zapytamy: „czy”, ale „jak” sztuczna inteligencja zmieni oblicze globalnej Turystyki?” – Stwierdził Marek Traczyk. – „Wirtualna rzeczywistość, autonomiczne pojazdy, immersyjne wystawy, awatary zamiast gospodarzy obiektów, rosnąca popularność cyber-podróży – wszystko to dzieje się na naszych oczach i rozwija w coraz szybszym tempie.”
Czy Wei Jiao podała przykłady wdrożeń sztucznej inteligencji w Chinach?
Wei Jiao – Radca Wydziału Kultury, Sztuki, Sportu, Turystyki Ambasady Chińskiej Republiki Ludowej przedstawiła chińskie przykłady wdrożeń sztucznej inteligencji w turystyce, zwracając uwagę na rosnącą rolę technologii, w personalizacji usług i zarządzaniu dużymi danymi. – „Sztuczna inteligencja umożliwia analizę dużych zbiorów danych o preferencjach turystów, co pozwala na tworzenie spersonalizowanych ofert, rekomendacji atrakcji, hoteli czy usług. Chińskie platformy turystyczne coraz częściej korzystają z algorytmów, by dostosować ofertę do indywidualnych potrzeb klientów,” – Ujawniła Wei Jiao – Radca Wydziału Kultury, Sztuki, Sportu, Turystyki Ambasady Chińskiej Republiki Ludowej.
Co Sylwia Staniuk uważa po potencjale sztucznej inteligencji?
„Aby efektywnie wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji, pracownicy branży turystycznej muszą znać podstawy działania tych technologii, ich możliwości i ograniczenia.” – Uważa Sylwia Staniuk – zastępca dyrektora Departamentu Oświaty i Polityki Społecznej w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. – „ Szkolenia pomagają w rozwijaniu kompetencji cyfrowych i technicznych, co jest potrzebne do implementacji nowych rozwiązań.” – Twierdzi Sylwia Staniuk – zastępca dyrektora Departamentu Oświaty i Polityki Społecznej w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Co Chińczyków zachwyca w Polsce według Sun Jianxun?
„Najbardziej atrakcyjne dla chińskich turystów miejsca w Polsce to między innymi Rynek Główny w Krakowie, który od zawsze przypominał europejskie średniowieczne klimaty.” – Ujawnił Sun Jianxun z China Travel Service Zhejiang, jednego z największych biur podróży w prowincji Zhejiang. – „Chińczyków zachwyca Stare Miasto w Gdańsku, Białowieski Park Narodowy, a także Kopalnia Soli w Wieliczce, która jest jedną z najstarszych na świecie. To naprawdę robi wrażenie! Do innych popularnych atrakcji należą Zamek w Malborku, Słowiński Park Narodowy oraz miejsca pamięci i muzea związane z II wojną światową. To także Zamek na Wawelu i wszystkie te monumentalne budowle przy których można sobie zrobić zdjęcie na Instagram. Szczególnie młodzi podróżnicy, w wieku 25-30 lat poszukują unikalnych przeżyć, selfie z zabytkami i instagram-friendly miejsc.” – Twierdzi Sun Jianxun z China Travel Service Zhejiang.
Jakim państwem, zdaniem Wei Chaofeng, jest Rzeczpospolita Polska?
„Rzeczpospolita Polska to państwo o długiej historii i bogatym dziedzictwie kulturowym. Jest to również jeden z pierwszych państw europejskich, który odpowiedział na inicjatywę „Pasa i Szlaku”. – Przypomniała Wei Chaofeng, dyrektor generalna Europejskiego Centrum Podróży w Europejskiej i Amerykańskiej Centrali Lotniczej w Dziale Biznesu Wyjazdowego China Travel Service, obecna online na Seminarium „Rewolucja w branży turystycznej: Jak sztuczna inteligencja zmieni oblicze globalnej turystyki”. – „Rzeczpospolita Polska ma wyjątkowy urok i status w sercach chińskich turystów. Od czasu wznowienia turystyki wyjazdowej w 2023 r., po ograniczeniach sanitarnych, związanych z pandemią koronawirysa SARS-CoV-2, China Travel Service zorganizowało ponad 2.000 chińskich wycieczek do Polski. Jest to również jeden z ważnych rezultatów naszej ciągłej promocji dogłębnej turystyki kulturowej w Europie od 19. lat. Chińscy klienci ze średniej i wyższej półki, mający pewne doświadczenie życiowe i wiedzę kulturową, są szczególnie zainteresowani zabytkami Polski, cechami kulturowymi i krajobrazami naturalnymi. Warto mocniej skupić się na promocji cyfrowej, aby dotrzeć do większej ilości potencjalnych chińskich turystów.” – Oceniła Wei Chaofeng, dyrektor generalna Europejskiego Centrum Podróży w Europejskiej i Amerykańskiej Centrali Lotniczej w Dziale Biznesu Wyjazdowego China Travel Service.
Za co dziękuje Janusz Piechociński Xi Jinping?
„Bardzo dziękuję za wielką inicjatywę Xi Jinping – przewodniczącego Chińskiej Republiki Ludowej i sekretarza generalnego Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Chin, dzięki której Polacy dołączyli do narodów świata, mogących przebywać w Państwie Środka przez 30 dni bez wizy.” – Oświadczył Janusz Piechociński – były wicepremier i minister gospodarki, prezes Izby Przemysłowo Handlowej Polska – Azja. – „To istotny krok w rozwoju turystyki, ponieważ myślenie o przyszłości i poszerzanie obszarów współpracy wymaga wzajemnego poznania.” – Tłumaczył Janusz Piechociński – były wicepremier i minister gospodarki, prezes Izby Przemysłowo Handlowej Polska – Azja. Jego zdaniem Rzeczpospolita Polska mogłaby wyjść z podobną inicjatywą lub innym rozwiązaniem, ułatwiającym procedowanie wiz dla obywateli chińskich.
Jak usprawnić system wizowy do Polski?
„Jeśli chodzi o mechanizmy zarządzania, uważam, iż najważniejszą kwestią w tej chwili jest ułatwienie procesu wizowego.” – Stwierdziła Sun Jianxun z China Travel Service Zhejiang, jednego z największych biur podróży w prowincji Zhejiang. – „Chińscy turyści napotykają na spore trudności podczas ubiegania się o wizę do Unii Europejskiej, co jest bardzo zniechęcające już na samym początku planowania podróży. Gdyby Polska mogła zaoferować specjalny korytarz lub preferencyjne rozwiązania w tej kwestii, byłoby to bardzo korzystne. Na przykład, uruchamiając specjalne zespoły wizowe, czy też zwiększając liczbę okienek do rozpatrywania wiz w okresie turystycznym, lub też oferując Chińczykom, często podróżującym do Polski wizę wieloletnią, z priorytetowym rozpatrywaniem”. – Rozważała Sun Jianxun z China Travel Service Zhejiang, jednego z największych biur podróży w prowincji Zhejiang.
Jak Piotr Dobrzyński widzi możliwości rozwoju sektora turystycznego?
„Polskie projekty rządowe, realizowane we współpracy z sektorem prywatnym, mogą stanowić fundament dla rozwoju innowacyjnego sektora turystycznego.” – Uważa Piotr Dobrzyński z Ministerstwa Sportu i Turystyki. – „Dzięki tym projektom Polska może korzystać z najnowszych technologii, poprawiać jakość usług i zwiększać swoją konkurencyjność na globalnym rynku turystycznym. kooperacja ta jest koniecznym elementem skutecznego wdrażania nowoczesnych rozwiązań, które odpowiadają na rosnące oczekiwania współczesnych turystów i wyzwania branży.” – Stwierdził Piotr Dobrzyński z Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Jak Agnieszka Kukałowicz ocenia możliwości wykorzystania AI w turystyce?
Sztuczna inteligencja może być wykorzystana w promocji regionów i poprawie jakości usług hotelarskich i współpracy branży.” – Stwierdziła Agnieszka Kukałowicz prezes Pomorskiego Oddziału Polskiej Izby Turystyki. – „Wykorzystanie sztucznej inteligencji w promocji regionów i poprawie jakości usług hotelarskich otwiera nowe możliwości, które mogą znacząco wpłynąć na rozwój turystyki i satysfakcję gości. Ważne jest, aby przedsiębiorstwa z sektora turystycznego miały możliwość finansowania nowoczesnych technologii, a także systematycznie szkoliły się, by sprostać konkurencji w innych państwach.” – Uważa Agnieszka Kukałowicz prezes Pomorskiego Oddziału Polskiej Izby Turystyki.
Czy Łukasz M. Mikosz widzi konieczność standaryzacji usług turystycznych?
„Istnieje konieczność standaryzacji i rozwijania kompetencji pracowników branży turystycznej, w zakresie nowych technologii.” – Uważa Łukasz M. Mikosz – prezes Europejskiego Stowarzyszenia Przedsiębiorców Turystycznych. – „Jest to najważniejszy element zapewnienia konkurencyjności i efektywności przedsiębiorstw, w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym. Standaryzacja umożliwia tworzenie jednolitych wymagań, dotyczących wiedzy i umiejętności pracowników, ułatwia ocenę i certyfikację kompetencji, co przekłada się na wyższą jakość usług i produktów, a także wspiera wymianę doświadczeń i najlepszych praktyk w branży.” – Twierdzi Łukasz M. Mikosz – prezes Europejskiego Stowarzyszenia Przedsiębiorców Turystycznych.
Czy AI może wspierać działalność turystyczną?
„W dziedzinie sztucznej inteligencji, technologie takie jak DeepSeek mogą znacznie wspierać działalność turystyczną.” – Twierdzi Sun Jianxun z China Travel Service Zhejiang, jednego z największych biur podróży w prowincji Zhejiang. – „Można wykorzystać DeepSeek do tworzenia współpracy z polskimi przedsiębiorstwami, zajmującymi się turystyką, ponieważ wielu chińskich pracowników branży turystycznej nie miało jeszcze okazji odwiedzić Polski. Dzięki tej technologii można optymalizować trasy i tworzyć produkty dopasowane do potrzeb chińskich klientów, a także generować cyfrowe materiały promocyjne. Warto też wdrożyć inteligentne aplikacje w WeChat, które umożliwią np. tłumaczenia w czasie rzeczywistym z polskiego na chiński lub z angielskiego na chiński, co zapewni większy komfort i brak barier językowych dla chińskich turystów.” – Uważa Sun Jianxun z China Travel Service Zhejiang, jednego z największych biur podróży w prowincji Zhejiang.
Czy rosną możliwości AI w obsłudze klientów?
„W ostatnich latach technologia sztucznej inteligencji rozwijała się szybko, przynosząc nowe możliwości w zakresie obsługi turystów.” – Uważa Yiu – ming Hsu – zastępca dyrektora Biura Turystyki Rządu Makau. – „Mój zespół zaczął również badać, czy możliwe jest wykorzystanie dużych modeli językowych do opracowania inteligentnego systemu obsługi klienta. W porównaniu z tradycyjną obsługą, taka inteligentna obsługa klienta ma możliwość świadczenia usług przez 24 godzinny na dobę, a także może obsługiwać zapytania, od różnych turystów, w tym samym czasie, zapewniając natychmiastowe i dokładne odpowiedzi informacyjne. Dzięki tym środkom technologicznym można znacznie poprawić wydajność recepcji i jakość usług oraz lepiej sprostać rosnącej liczbie turystów”. – Spodziewa się Yiu – ming Hsu – zastępca dyrektora Biura Turystyki Rządu Makau.
Jak zdaniem Xing Daiqi rozwija się AI?
„Sztuczna inteligencja dopiero zaczyna być wykorzystywana w turystyce, na przykład w odpowiadaniu na zapytania klientów lub pomaganiu touroperatorom, w opracowywaniu programów podróży, w obszarach, z którymi nie są zaznajomieni.” – Stwierdziła, obecna online, Xing Daiqi z przedstawicielstwa Polskiej Organizacji Turystycznej (POT) w Pekinie. – „Jeśli chodzi o to, jak sztuczna inteligencja może pomóc w promocji polskiej turystyki, uważam, iż ważne jest, aby udostępnić więcej informacji o polskiej turystyce w Internecie, zwłaszcza na Wikipedii. W ten sposób sztuczna inteligencja zbiera informacje i przekształca je w programy.” – Uważa, obecna online, Xing Daiqi z przedstawicielstwa Polskiej Organizacji Turystycznej (POT) w Pekinie.
Co Peter Semone uważa za najważniejsze w w turystyce?
„W obliczu rozwijających się w szalonym tempie nowych technologii, przez cały czas najważniejszą rolę pełni człowiek.” – Uważa Peter Semone, prezes PATA (Pacific Asia Travel Association – Stowarzyszenie Podróży Azji i Pacyfiku). – „AI z pewnością może uczynić turystykę mądrzejszą. Jednak jako ludzie, którzy rozumieją złożoność wzorców ruchu i zachowań odwiedzających, naszym obowiązkiem jest kierowanie i nadzorowanie sposobu stosowania AI. Nie możemy po prostu zamknąć oczu i oczekiwać, iż AI będzie działać skutecznie bez udziału człowieka. Ludzki wgląd pozostaje konieczny, aby zapewnić, iż AI będzie lepiej służyć, a nie ślepo zastępować ludzki osąd.” – Stwierdził Peter Semone, prezes PATA (Pacific Asia Travel Association – Stowarzyszenie Podróży Azji i Pacyfiku).
Jakie wnioski płyną z seminarium „Rewolucja w branży turystycznej”?
Seminarium „Rewolucja w branży turystycznej: Jak sztuczna inteligencja zmieni oblicze globalnej turystyki” potwierdziło, iż sztuczna inteligencja jest nieodłącznym elementem nowoczesnej turystyki, przyczyniając się do innowacji, efektywności i zrównoważonego rozwoju branży. Jednakże, najważniejsze pozostaje zachowanie równowagi pomiędzy technologią a człowiekiem, aby odpowiedzialnie zapewnić turystom niezapomniane i wysokiej jakości doświadczenia oraz ciepło i serdeczność, jakich od AI, póki co, nie można się spodziewać.
Kto zorganizował seminarium „Rewolucja w branży turystycznej”?
Seminarium „Rewolucja w branży turystycznej: Jak sztuczna inteligencja zmieni oblicze globalnej turystyki” zostało zorganizowane przez China Media Group i TTG Polska. W spotkaniu wzięło udział blisko 70 przedstawicieli branży turystycznej, właściciele obiektów noclegowych, hoteli, ośrodków wypoczynkowych, biur podróży i agencji turystycznych., przedstawiciele samorządu gospodarczego z całej Polski.
Dziękujemy za przeczytanie tekstu do końca. Polecamy inne wiadomości zamieszczone na stronie internetowej www.agencja-informacyjna.com. Życzymy ciekawej lektury. Agencja Informacyjna
AI, gospodarka /dec/ 22 lipca 2025 zdjęcie Youtube TTG Polska