Sztuczna inteligencja (AI) zwiększy udział e-commerce w całej strukturze handlu i przesunie kolejne kolejne grupy konsumentów do handlu internetowego, ocenił CEO MCI Capital ASI Tomasz Czechowicz w rozmowie z ISBnews.TV.
„Obserwujemy duży wpływ sztucznej inteligencji na zmiany, które będą zachodziły na rynku e-commerce. Przede wszystkim uważamy, iż sztuczna inteligencja przyspieszy rozwój e-commerce, czyli zwiększy udział handlu cyfrowego w ogóle w całej strukturze handlu. Są oczywiście branże, gdzie handel cyfrowy dominuje, ale są też takie, gdzie handel cyfrowy ciągle jeszcze nie ma tak dużego znaczenia. Więc sądzimy, iż sztuczna inteligencja ułatwi ergonomię, przesunie kolejne grupy konsumentów do handlu internetowego” – powiedział Czechowicz w rozmowie z ISBnews.TV.
„Po drugie, AI powinna również mieć wpływ na to, jak dzisiaj ten handel jest zorganizowany. w tej chwili w dużym stopniu dominują duże platformy handlowe. Tu przykładem jest chociażby booking.com, o ile chodzi o rynek hotelowy. Uważamy, iż tutaj AI może prowadzić do tego, iż hotelarz będzie sprzedawał obiekty bezpośrednio w internecie, z pominięciem czy z mniejszym udziałem tych dużych platform” – dodał.
Wskazał też, iż możemy obserwować podobny proces, o ile chodzi o typowych sprzedawców e-commerce’owych, czyli mniejsze sklepy, które będą mogły sprzedawać więcej bezpośrednio z użyciem sztucznej inteligencji, a w mniejszym stopniu – w kanale dużych agregatorów.
„Czyli właściciel contentu będzie wygrywał – ten, kto faktycznie ma towar czy informacje. On się będzie dzięki sztucznej inteligencji łatwiej przebijał do konsumenta” – stwierdził prezes.
Przyznał jednocześnie, iż sztuczna inteligencja „na ten moment nie jest doskonała”, aczkolwiek jej przejście do etapu, na którym zrewolucjonizuje gospodarkę powinno być szybsze niż to było w przypadku internetu.
„Ona się bardzo gwałtownie rozwija i poprawia błędy, natomiast na ten moment rzeczywiście to jeszcze nie jest infrastruktura gotowa do realizacji wszystkich tych procesów. Ale to jest bardzo dynamicznie rozwijający się sektor. Internet potrzebował 10 lat, żeby zmienić dużą część gospodarki światowej. Pewnie 5 lat potrzebował mobilny internet, żeby też istotne zmiany w gospodarce światowej wprowadzić. Myślę, iż w wypadku AI ten proces pozostało szybszy. Ale na ten moment na pewno nie wszystko pozostało gotowe i już na odpowiednim poziomie jakości” – podkreślił Czechowicz.
„Nie wiemy, gdzie będzie ta granica, w jakim stopniu będziemy mogli przerzucić odpowiedzialność na sztuczną inteligencję. Ale ja bym się mniej obawiał aspektów technologicznych; bardziej istotny będzie tu aspekt regulacyjny. Weźmy sobie przykład autonomicznych samochodów – dzisiaj to nie jest problem technologiczny. To jest bardziej problem regulacyjny, czyli chodzi po prostu o przepisy, które by umożliwiały korzystanie z autonomicznych samochodów jako formy transportu. I to jest tym elementem blokującym” – wyjaśnił CEO.
W jego ocenie, dzisiaj przełomowym wydarzeniem jest szybkie wchodzenie generative AI na rynek. Dlatego warto pamiętać, iż tak jak kiedyś firmy, które się nie zaadaptowały do internetu zginęły, tak firmy, które się w tej chwili nie zaadaptują do sztucznej inteligencji, będą prawdopodobnie miały poważne kłopoty biznesowe w przyszłych latach.
„Dlatego bardzo mocno pracujemy, o ile chodzi o nasze portfolio, żeby właśnie w jak największym stopniu zintegrować te wszystkie wartości, które sztuczna inteligencja może dawać biznesowi” – zakończył Czechowicz.
MCI Capital to grupa private equity działająca w Europie Środkowo-Wschodniej, koncentrująca się na transformacji cyfrowej. Strategia MCI bazuje na inwestycjach w gospodarkę cyfrową, w obszarze ekspansji i wykupów.
Źródło: ISBnews