Globalne badanie „AI at Work” przeprowadzone przez Jabra, lidera w dziedzinie rozwiązań audio i wideo dla biznesu, ujawnia najważniejsze różnice w postrzeganiu roli sztucznej inteligencji (AI) przez decydentów i pracowników. Podczas gdy menedżerowie widzą AI jako narzędzie zwiększające produktywność, pracownicy dostrzegają w niej szansę na poprawę równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.
AI a produktywność: Szansa czy wyzwanie?
Jednym z kluczowych wniosków raportu jest fakt, iż wiele zadań, które pracownicy uznają za czasochłonne, jak obsługa e-maili czy udział w spotkaniach, mogłoby być zautomatyzowane dzięki sztucznej inteligencji. Jednak różnice oczekiwań co do wykorzystania zaoszczędzonego czasu są znaczące. Menedżerowie stawiają na wzrost efektywności, podczas gdy pracownicy preferują przeznaczenie tego czasu w życie prywatne.
W Polsce aż 31% respondentów chciałoby wykorzystać wolny czas na spędzanie go z bliskimi. Dla firm zrozumienie tej potrzeby może być najważniejsze w budowaniu zaangażowania i utrzymaniu najlepszych talentów.
Zaufanie i ludzkie aspekty pracy
Mimo potencjału sztucznej inteligencji w usprawnianiu pracy, pracownicy są ostrożni w delegowaniu zadań wymagających kreatywności i ludzkiej perspektywy. Tylko 6% polskich pracowników czuje się komfortowo, polegając na AI w tego typu działaniach. Obawy dotyczące zaufania do technologii oraz satysfakcji z wykonywanych zadań wskazują na konieczność inwestowania w edukację i narzędzia wspierające współpracę między człowiekiem a AI.

Młodsze pokolenia jako rzecznicy AI
Raport zwraca uwagę na różnice pokoleniowe w podejściu do sztucznej inteligencji. Młodsze pokolenia, w tym milenialsi i przedstawiciele generacji Z, wyraźnie przodują w adaptacji nowych technologii – odpowiednio 42% i 37% z nich ma pozytywny stosunek do AI. Firmy mogą wykorzystać ich entuzjazm, stawiając na rozwój młodych talentów i czyniąc ich liderami w integracji AI.
Sztuczna inteligencja w równowadze
Wdrażanie AI powinno uwzględniać zarówno potrzeby biznesowe, jak i indywidualne oczekiwania pracowników. Opracowanie strategii, która łączy automatyzację z troską o zdrowie psychiczne i dobrostan, może stać się kluczem do zrównoważonej pracy zespołowej w erze AI.
„Sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał. Bez wątpienia może poprawić zarówno produktywność, jak i samopoczucie pracowników, ale jej wdrożenie musi być przemyślane. Menedżerowie powinni skupić się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji w obszarach, które poprawiają efektywność zadań administracyjnych, dbając o to, by usprawniało to proces pracy, a nie dodatkowo obciążało pracowników. Podczas gdy technologia może zwiększyć wydajność, menedżerowie nie mogą zapominać o czynniku ludzkim, który przez cały czas jest niezbędny w dzisiejszym biznesie. Stworzenie zrównoważonej kultury, w której sztuczna inteligencja wspiera pracowników, nie powodując przy tym obarczenia ich dodatkowymi zadaniami prowadzącymi do nadmiernej presji, ma najważniejsze znaczenie. A jak najlepsze wykorzystanie pozytywnego nastawienia młodego pokolenia do technologii generatywnej będzie korzystne dla wszystkich użytkowników w dłuższej perspektywie”.
Paul Sephton, Head of Brand Communications w Jabraźródło: Jabra