Akcje tej spółki szaleją 'Krociowe zyski. Zdetronizowała Alibabę’. Mimo kryzysu w Chinach

1 rok temu

Według najnowszego raportu analitycy z Wall Street mocno obstawiają wzrosty chińskiego giganta handlu elektronicznego, Pinduoduo, znanego także pod nazwą PDD Holdings. Firmy inwestycyjne Morgan Stanley, JPMorgan i Morningstar podniosły ceny docelowe dla spółki-matki dyskontowych sklepów internetowych Pinduoduo i Temu. Zaledwie w zeszłym tygodniu PDD Holdings wyprzedziło Alibabę. Tym samym stało się najbardziej cenioną firmą e-commerce w Chinach. Obecna kapitalizacja rynkowa PDD wynosi prawie 200 miliardów dolarów w porównaniu z kapitalizacją rynkową Alibaby wynoszącą 185 miliarda dolarów. PDD odnotowało 94% wzrost przychodów w trzecim kwartale w porównaniu z rokiem poprzednim. Tymczasem firma Alibaba odnotowała skromny 9% wzrost, w tym samym okresie. Przychody z transakcji wzrosły w kwartale zakończonym we wrześniu o 315%, do prawie 4 miliardów dolarów.

"The balance of power is shifting in Chinese e-commerce. PDD Holdings has overtaken its far-longer established rival Alibaba in market value." $PDD $BABA@depsebastian pic.twitter.com/jU1KQRO5xE

— Daily Chartbook (@dailychartbook) December 1, 2023

Chińczycy więcej kupują?

Analitycy twierdzą, iż konsumenci coraz częściej szukają okazji w obliczu niepewności gospodarczej i pomogli pobudzić rozwój PDD w kraju, jak i za granicą. Morgan Stanley Morgan Stanley uznał chiński konglomerat e-commerce, za najczęściej wybieraną firmę zajmującą się handlem elektronicznym w Chinach po zeszłotygodniowym raporcie o wynikach za III kw. To właśnie po nim bank inwestycyjny podniósł cenę docelową akcji PDD, na Nasdaq ze 140 do 170 dolarów, co dało wzrost o 19% w porównaniu z poniedziałkowym zamknięciem. Według zespołu badań za sukcesem firmy stoi platforma Temu, dedykowana obsłudze transgranicznych transakcji ze zniżkami. W tym miejscu warto podkreślić, iż gospodarka Chin mierzy się ze spowolnieniem ale ostatni odczyt sprzedaży detalicznej wykazał silny wzrost. Zarówno w ujęciu kwartalnym jak i rocznym. Sytuacja ma miejsce po drastycznych lockdownach w 2022 roku.

Alibaba słabnie?

„Dobre wyniki PDD za trzeci kwartał 2023 r. oznaczają zarówno trwały wzrost udziału w rynku krajowej działalności e-commerce, jak i silną dynamikę wzrost Temu (…) Co więcej, te pozytywne czynniki utrzymają się w IV kwartale 2023 r. i 2024 r.” Akcje PDD wzrosły o około 75% od początku 2023 r. Także inny gigant z USA, JPMorgan nazwał flagową aplikację Temu „drugą krzywą wzrostu, która oddaliła wielu głównych chińskich konkurentów zajmujących się Internetem”. Amerykańska firma inwestycyjna ma zawyżoną rekomendację dla PDD i podniosła cenę docelową ze 120 do 180 dolarów (25% powyżej obecnej ceny). Dzieki analizie danych w czasie rzeczywistym, model Temu zapewnia tańzszy łańcuchu dostaw, w porównaniu z istniejącymi modelami. To umożliwia PDD sprzedaż produktów z dużymi rabatami (obecnie 30–70%), graczom e-commerce w większości krajów.

Wielu konsumentów zastanawiało ostatnio dlaczego towary z Azji potaniały. Według raportu spora część tego trendu, to zasługa PDD. Wkład aplikacji w zysk operacyjny PDD będzie się wahał od straty operacyjnej 3,1 miliarda dolarów w 2023 r. do choćby 3,7 miliardów dolarów zysku w 2027 r., szacuje JPMorgan. Aplikacja stała się pierwszą międzynarodową ekspansją firmy, poza Chiny. gwałtownie awansowała w rankingach aplikacji w ciągu kilku tygodni po premierze w USA we wrześniu 2022 roku. Rozszerzyła swoją działalność na cały świat, w tym do Wielkiej Brytanii, Europy, Australii i Nowej Zelandii.

Oto cena czyni cuda?

Analitycy z Morningstar Asia w dniu 29 listopada również podniosła cenę docelową dla PDD do 213 dolarów ze 117 dolarów, co dałoby wzrost o prawie 50%. Analitycy przypisali ten fakt wyłącznie uwzględnieniu Temu w nowej wycenie. 'Naszym zdaniem akcje są niedowartościowane, a PDD zajmuje najlepszą pozycję wśród trendów konsumpcyjnych pod względem stosunku jakości do ceny w Chinach i będzie czerpać korzyści z silnego długoterminowego wzrostu Temu (…) Nasza preferowana kolejność to PDD, JD.com i Alibaba’ – podsumowali. Kupujący dbający o budżet, są coraz bardziej świadomi kosztów. Wzrost Pinduoduo, kontrastuje ze znacznie wolniejszą ekspansją Alibaba i JD.com, które zwykle sprzedają droższe produkty i pozostają czołowymi graczami w branży.

Wspomniana wcześniej analiza JP Morgan ocenia, iż ekspansja Pinduoduo odzwierciedla to zmianę udziału portfela i zachowań/wyborów wśród chińskich konsumentów, w kierunku platform oferujących stosunek jakości do ceny. Analitycy uważają, iż trend ten, utrzyma się także w 2024 r. w tej chwili Pinduoduo w ich ocenie 'pozostaje wyróżniającym się czynnikiem wzrostu’ w obliczu szerszego spowolnienia gospodarczego w Chinach. Firma badawcza The Benchmark Company podniosła cenę docelową PDD do 190 dolarów ze 140 dolarów. Analitycy przypisali dobre wyniki spółki, jej wyjątkowej platformie oferującej niespotykany stosunek jakości do ceny, która może przyciągać rosnący popyt konsumencki choćby w warunkach ostrożniejszych i słabszych konsumentów.

Idź do oryginalnego materiału