Akiem inwestuje w polskie lokomotywy – pierwszy Dragon 2 od Newagu zaprezentowany

3 godzin temu

Francuski gigant z branży leasingu taboru kolejowego zaprezentowała pierwszą z trzydziestu zamówionych lokomotyw Dragon 2 wyprodukowanych w zakładach spółki Newag. To największy kontrakt w historii nowosądeckiego przedsiębiorstwa.

Rekordowy kontrakt na dostawę lokomotyw Dragon 2 – szczegóły zamówienia

5 lutego br. w Nowym Sączu zaprezentowano pierwszą lokomotywę Dragon 2 w barwach Akiem. To rezultat wartego blisko 500 mln euro kontraktu zawartego w listopadzie 2023 r. Jego zakres obejmuje dostawę 30 sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych wraz z długoterminowym pakietem usług utrzymaniowych. Co istotne, w umowie uwzględniono również tzw. prawo opcji na kolejne 50 pojazdów.

Zamówienie firmy Akiem podzielono na dwie części, odpowiadające różnym potrzebom operatorów kolejowych w regionie. Pierwsza obejmuje 10 wielosystemowych lokomotyw E6MST, przystosowanych do eksploatacji w Polsce, Czechach i na Słowacji. Druga część zamówienia to 20 lokomotyw w wersji jednosystemowej DC, przeznaczonych do użytku na polskiej sieci kolejowej. Te ostatnie zostaną wyposażone w pomocniczy silnik spalinowy spełniający najnowszą normę emisji spalin Stage V, umożliwiający manewrowanie na niezelektryfikowanych odcinkach torów.

Rynek kolejowy Regionu Centralnego jest bardzo dynamiczny, branża transportowa stoi przed wieloma wyzwaniami, co stwarza jednocześnie szerokie możliwości rozwoju, a my Akiem robimy wszystko, aby nim sprostać. W listopadzie 2023 r., odpowiadając na potrzeby rynku kolejowego Europy Środkowej i przewoźników kolejowych, zawarliśmy pierwszą umowę z Newag na dostawę trzydziestu 6-osiowych lokomotyw elektrycznych Dragon 2 w wersjach MS i DC, a usługi utrzymania wykonywane będą bezpośrednio przez sam Newag. Co najważniejsze – to pierwsza umowa Akiem z polskim producentem taboru kolejowego na dostawę lokomotyw. Jesteśmy z tego niezwykle dumni. Wierzymy, iż ta kombinacja (dostawa produktu wraz z usługą utrzymania) odpowie na potrzeby operacyjne naszych klientów – operatorów kolejowych w regionie – powiedziała Anna Puchałowicz – dyrektor Regionu Centralnego w Akiem.

Akiem umacnia pozycję w Europie Środkowej

Akiem, jako pierwszy europejski podmiot leasingowy, zdecydował się na tak znaczące inwestycje w nowoczesny tabor dla Europy Środkowej. Nie jest to przypadkowy wybór – region ten stanowi już 20% portfela klientów firmy, a prognozy wskazują na dalsze wzrosty w tym zakresie. Spółka posiada w Warszawie zespół 30 specjalistów, którzy w tej chwili nadzorują flotę 160 lokomotyw. Zgodnie z planami rozwojowymi, do 2029 r. liczba ta ma zwiększyć się o ponad 100 jednostek.

Współpraca z Akiem nie tylko poszerza naszą obecność na europejskim rynku leasingowym, ale także wspiera przewoźników kolejowych w modernizacji ich flot przy użyciu najnowocześniejszych, wysokowydajnych lokomotyw – podkreślił Józef Michalik, wiceprezes Newagu, podczas prezentacji pierwszego pojazdu.

Wybór sześcioosiowych lokomotyw Dragon 2 nie jest przypadkowy – odpowiada on wymaganiom rynku środkowoeuropejskiego, gdzie przewoźnicy towarowi potrzebują pojazdów zdolnych do prowadzenia składów o dużej masie. Pierwsza dostarczona jednostka zyskała już w charakterystyczne barwy Akiem. Po zakończeniu niezbędnych procedur dopuszczeniowych zostanie włączona do regularnej eksploatacji.

Flota taborowa Akiem obejmuje 750 lokomotyw i 16 pojazdów pasażerskich, które są użytkowane przez 90 klientów w 22 krajach europejskich.

Autor: Damian Malesza
Fot. Anna Puchałowicz / LinkedIn

Sprawdź również:

Newag dostarczy 30 lokomotyw elektrycznych Dragon 2 dla Akiem
Newag dostarczy 10 nowych lokomotyw elektrycznych dla WBW 2 za ponad 212 mln zł netto
Idź do oryginalnego materiału