PKP Intercity kontynuuje swoją strategię modernizacji taboru kolejowego. Przewoźnik odebrał właśnie pierwszą transzę zmodernizowanych wagonów, które już wyruszyły w swoje pierwsze trasy, zachwycając wyglądem, wygodą i nowoczesnością. Komfort podróży koleją w Polsce właśnie wskoczył na zupełnie nowy poziom.
Intercity odbiera nowe wagony po modernizacji
Do floty PKP Intercity dołączyły pierwsze zmodernizowane wagony. W ramach kontraktu wartego ponad 150 mln zł przewoźnik odebrał pierwsze 8 bezprzedziałowych 152A, które przeszły kompleksową modernizację. Docelowo umowa Intercity z zakładami PESY Mińsk Mazowiecki obejmuje aż 24 wagony tego typu, które sukcesywnie będą dołączać do floty jeszcze na początku przyszłego roku. Pojazdy są w stanie rozwijać prędkość choćby do 200 km/h, co oznacza szybsze przejazdy między dużymi miastami i bardziej komfortowe podróże.
Zmodernizowane 152A to oferta dla wymagających podróżnych. Każdy z nich został wyposażony w aż 54 miejsca, zapewniając przestrzeń i komfort podróży choćby podczas długich tras. Wśród pozostałych udogodnień, które czekają na pasażerów, są szybkie i bezpłatne Wi-Fi dostępne przez całą podróż oraz nowoczesna klimatyzacja zapewniająca odpowiednią temperaturę bez względu na porę roku. Każde z miejsc posiada indywidualne oświetlenie, które pozwala pasażerom pracować, czytać lub odpoczywać według swoich preferencji. Wagony wyposażone są także w nowe drzwi odskokowo-przesuwne, które zwiększają komfort wsiadania i wysiadania.
To już kolejny duży projekt realizowany przez firmę PESA Mińsk Mazowiecki na rzecz PKP Intercity. Łączna wartość podpisanych umów wynosi aż 378 mln zł, a obejmują one kompleksową modernizację aż 59 wagonów kolejowych. Poza omawianymi wagonami serii 152A, już niedługo przewoźnik odbierze także 35 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy serii 154A. Te pojazdy, których odbiór przewidziano na ostatni kwartał roku, zaoferują aż 72 wygodne miejsca dla podróżujących.
Już niedługo PKP Intercity otrzyma również 8 wagonów przedziałowych 1. klasy typu Z1A, które będą kosztować niemal 58 mln zł. Dzięki temu przewoźnik sukcesywnie odnawia i rozbudowuje swoją flotę wagonów, inwestując łącznie ponad 16,5 mld zł w projekty realizowane z polskimi producentami.
Odbieramy kolejne nowoczesne wagony
8 z 24 nowoczesnych wagonów 1. klasy trafiło do nas z zakładów PESA Mińsk Mazowiecki– kolejne będą sukcesywnie dołączane do floty.
Komfort podróży w nowej odsłonie:
– klimatyzacja
– Wi-Fi
– system informacji pasażerskiej
–… pic.twitter.com/4AJAwYbDTf
— PKP Intercity (@PKPIntercityPDP) July 21, 2025
Kompleksowa modernizacja
Zlecone przez PKP Intercity prace remontowe podzielone są na dwa etapy. Pierwszy obejmuje zaawansowaną naprawę na piątym poziomie utrzymania (P5), co pozwala przywrócić wagonom oryginalne parametry techniczne i eksploatacyjne. Natomiast drugi etap to przegląd techniczny na trzecim poziomie utrzymania, realizowany po 18 miesiącach użytkowania wagonów, gwarantujący, iż jakość i komfort pozostaną na najwyższym poziomie przez kolejne lata.
Pierwsze wagony serii 152A już obsługują popularne trasy krajowe. Możemy je spotkać na liniach:
- IC Pobrzeże: Łódź Fabryczna – Kołobrzeg
- IC Zosia: Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna oraz Łódź Fabryczna – Gdynia Główna
- IC Zatoka: Gdynia Główna – Łódź Kaliska
PKP Intercity chce, aby docelowo wagony pojawiły się również na trasach między największymi miastami:
- Warszawa – Kołobrzeg
- Warszawa – Kraków
- Kraków – Zakopane
- Kraków – Tarnów – Krynica-Zdrój
- Warszawa – Łódź – Kalisz – Wrocław
- Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – Szklarska Poręba
- Wrocław – Opole – Piotrków Trybunalski – Warszawa
- Warszawa – Małkinia – Białystok
Całość prac modernizacyjnych wagonów 152A możliwa jest dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych KPO. Projekt ten znacząco przyczynia się do podniesienia jakości transportu kolejowego w Polsce, wpływając na wygodę, bezpieczeństwo oraz prędkość podróży.
Polskie pociągi podbijają Czechy! PESA ruszyła z produkcją dla RegioJet