Alior Bank wzmacnia swoją pozycję. Drugi kwartał 2025 r. zakończył zyskiem netto o wysokości 640 mln zł, co oznacza wzrost o 9 proc. rok do roku. Przychody osiągnęły 1,52 mld zł, rosnąc 6 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2024 r. W tym czasie wartość aktywów zwiększyła się o 10 proc., sięgając 99,5 mld zł.
– Ten kwartał przyniósł nam kilka znaczących sukcesów. Na szczególną uwagę zasługuje bardzo dobry wynik sprzedaży kredytów hipotecznych, osiągnięty bez udziału programów rządowych, co potwierdza z jednej strony skuteczność naszej oferty a z drugiej zaufanie kredytobiorców. Odnotowaliśmy wzrost liczby klientów, a jednocześnie udało nam się obniżyć koszty finansowania. Konsekwentnie wdrażamy nową strategię, która już zaczyna przynosić pierwsze, konkretne rezultaty. Jesteśmy zdeterminowani, by utrzymać ten kierunek i wzmacniać naszą pozycję rynkową – mówi Piotr Żabski, prezes zarządu Alior Banku.
W II kwartale 2025 r. zysk netto Grupy Alior Bank wyniósł 640 mln i był wyższy o 54 mln zł rok do roku. Przychody ogółem sięgnęły 1,52 mld zł, co oznacza wzrost o 6 proc. względem II kw. 2024 r. W ujęciu rocznym wartość aktywów wzrosła o 10 proc., osiągając 99,5 mld zł na koniec II kw. 2025 r. Wolumen depozytów zwiększył się o 8 proc. rok do roku i wyniósł 79,6 mld zł. Wzrost odnotowano również w zakresie kredytów pracujących, których wartość wyniosła 62,5 mld zł – to o 4 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wskaźnik zwrotu na kapitale (ROE) w II kwartale 2025 r. wyniósł 22 proc.
– Koszty działania Alior Banku po wyłączeniu kosztów BFG wzrosły do poziomu 539 mln zł, co oznacza jedynie 5 proc. więcej w porównaniu z tym samym okresem w 2024 r. Co istotne, mimo wyraźnego wzrostu bazy depozytowej o 8 proc. rok do roku – zobowiązania wobec klientów na koniec II kw. 2025 r. wyniosły 79,6 mld zł – koszty finansowania spadły, co dodatkowo potwierdza efektywność prowadzonej polityki zarządzania pasywami – mówi Zdzisław Wojtera, wiceprezes zarządu Alior Banku.
Ogólny wzrost kosztów działania rok do roku wynika przede wszystkim ze wzrostu kosztów ogólnego zarządu, które wzrosły głównie w efekcie zmian w trzech obszarach: kosztów IT (wyższych o 10 mln zł), kosztów utrzymania budynków (wyższych o 6 mln zł) oraz wydatków marketingowych (wyższych o 5 mln zł).
Klienci indywidualni
Alior Bank kontynuuje wzmacnianie relacji z klientami indywidualnymi. W ciągu ostatniego roku liczba aktywnych użytkowników usług bankowych wzrosła o 81 tys., czyli aż o 5 proc. rok do roku.
Silny trend wzrostowy zauważalny jest również w sprzedaży kredytów hipotecznych, która w II kwartale wyniosła 1,3 mld notując wzrost aż o 93 proc. rok do roku. Na koniec tego okresu wartość kredytów na nieruchomości osiągnęła 21,6 mld zł, a ich udział w portfelu banku (brutto) wyniósł 32,3 proc.
Na koniec II kw. 2025 r. w segmencie detalicznym kredyty brutto wyniosły 42,3 mld zł, co oznacza wzrost o 4 proc. rok do roku. Sprzedaż pożyczek gotówkowych i kredytów ratalnych sięgnęła 3,4 mld zł, czyli o 19 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej, a łączna wartość kredytów konsumpcyjnych na koniec II kw. 2025 r. wyniosła 20,7 mld zł.
Dynamicznie rośnie także aktywność klientów w kanałach cyfrowych. Liczba użytkowników aplikacji mobilnej wzrosła o 13 proc. rok do roku, a ich udział wśród klientów relacyjnych i ratalnych zwiększył się o 4,7 proc. osiągając poziom 45,5 proc.
Klienci biznesowi
II kwartał 2025 r. potwierdził stabilną kondycję segmentu klienta biznesowego. Sprzedaż kredytów osiągnęła poziom 2,6 mld zł, co oznacza wzrost o 13 proc. rok do roku i czyni ten okres drugim najlepszym kwartałem sprzedażowym w ciągu ostatnich dwóch latach.
Utrzymywany jest również systematyczny wzrost wolumenów depozytów (wzrost o 7 proc. rok do roku) oraz liczby aktywnych kart debetowych (wzrost o 4 proc. rok do roku). W segmencie klientów mikro utrzymuje się wysoki udział sprzedaży on-line, którego udział wzrósł o 6 pp. rok do roku.
Alior Bank konsekwentnie realizuje strategię zrównoważonego finansowania transformacji energetycznej. Aktualnie Bank posiada on kompletną ofertę kredytów dla przedsiębiorców wytwarzających energię z odnawialnych źródeł: wiatru, słońca, wody czy biogazu. Bank nawiązał współpracę z BGK na dystrybucję niskooprocentowanych pożyczek dla przedsiębiorców, wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych oraz jednostek samorządu terytorialnego, współfinansowanych ze środków funduszy europejskich dla województw: wielkopolskiego, podlaskiego, małopolskiego, zachodnio-pomorskiego i łódzkiego na budowę oraz rozbudowę instalacji związanych z OZE lub na poprawę efektywności energetycznej w budynkach wielorodzinnych.
Wyraźny wzrost odnotowano także w Alior Leasing – tu sprzedaż wzrosła o 12 proc. rok do roku, osiągając wartość 819 mln zł. Jednocześnie zarejestrowano ponad 1,3 tys. używanych pojazdów pow. 3,5 t, co pozwoliło bankowi zająć drugą pozycję wśród firm leasingowych, z udziałem rynkowym na poziomie 17 proc.
Zarządzanie ryzykiem kredytowym
Bank z powodzeniem kontynuuje transformację strategii zarządzania ryzykiem kredytowym, co przekłada się na utrzymywanie stabilnej i bezpiecznej pozycji banku oraz zwiększa odporność portfela kredytowego na wymagające warunki makroekonomiczne.
– Wskaźnik kosztów ryzyka (CoR) za I półrocze 2025 r. wyniósł 0,47 proc. najważniejszy wpływ na jego poziom miało rozliczenie transakcji sprzedaży portfela kredytów niepracujących, z której bank rozpoznał znaczący zysk. Po wyłączeniu go CoR osiągnąłby poziom 0,75 proc. Na obecnym etapie nie identyfikujemy ryzyk, które mogłyby istotnie i negatywnie wpłynąć na poziom kosztów ryzyka. Przy założeniu braku istotnych zmian otoczenia makroekonomicznego, oczekiwany poziom CoR w kolejnych latach nie powinien przekroczyć 0,8 proc. – mówi Marcin Ciszewski, wiceprezes Alior Banku.
Bank kontynuuje strategię redukcji udziału kredytów niepracujących w portfelu – na koniec czerwca 2025 r. wskaźnik NPL wyniósł 6,18 proc., co jest zgodne z założonym celem jego obniżenia poniżej 5 proc. do końca 2026 r.
Nagrody dla Alior Banku
Alior Bank przyciąga uwagę rynku – jego rozwój został wyróżniony przez zewnętrznych interesariuszy. W rankingu „Gwiazdy Bankowości”, przygotowanym przez „Dziennik Gazetę Prawną” i Boston Consulting Group, instytucja uplasowała się na 2. miejscu wśród najefektywniejszych banków w Polsce. O wysokiej pozycji zdecydowały wysokie przychody, silne wskaźniki finansowe oraz zaangażowanie w innowacje i zrównoważony rozwój.
W tegorocznej edycji konkursu Polish Contact Center Awards bank zdobył najwyższe wyróżnienie – Złote Grand Prix – przyznane za najlepszą jakość obsługi. Doceniono również pracowników w siedmiu indywidualnych kategoriach, m.in. za wyjątkowe podejście do klienta, obsługę w języku angielskim czy umiejętne zarządzanie zespołem. Wyróżniono także projekt „Strefa Pracownika”.
Alior Bank został uhonorowany przez Polski Związek Firm Deweloperskich, zajmując 3. miejsce w rankingu banków wspierających sektor deweloperski. To prestiżowe wyróżnienie stanowi uznanie za aktywne finansowanie inwestycji i partnerskie podejście do współpracy z branżą.
Kluczowe wskaźniki finansowe Grupy Alior Banku w II kw. 2025 roku:
-
Przychody: 1,52 mld zł
-
Zysk netto: 640 mln zł
-
Bardzo bezpieczna pozycja kapitałowa: Wskaźnik Tier1 oraz TCR na koniec II kw. 2025 r. przekraczają minima regulacyjne, odpowiednio o: 8,46 pp. (4,9 mld zł) oraz 6,46 pp. (3,8 mld zł).
-
NPL (wskaźnik kredytów niepracujących): 6,18 proc.
-
NIM (marża odsetkowa netto): 5,74 proc.
-
ROE (rentowność kapitału własnego): 22 proc.
-
C/I (koszty do dochodów): 36,1 proc.
Źródło: Alior Bank