Allegro CERT: Tylko 1% internautów korzysta z uwierzytelniania wieloskładnikowego

2 dni temu

Warszawa, 08.05.2025 (ISBnews) – Choć 69% polskich internautów deklaruje, iż wie, czym jest uwierzytelnianie wieloskładnikowe (MFA), tylko 1% faktycznie korzysta z tej metody, wynika z raportu Allegro CERT – interdyscyplinarnego zespołu powołanego w celu podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w Allegro. Wciąż dominuje tradycyjne wpisywanie wyłącznie hasła – często współdzielonego, powtarzanego i zapisywanego w przeglądarkach. Nowoczesne rozwiązania, takie jak biometria czy logowanie bez hasła, pozostają niszą, mimo iż oferują wyższy poziom bezpieczeństwa.

Według raportu, przyszłość logowania musi łączyć bezpieczeństwo z wygodą i prostotą, bo użytkownicy nie chcą zmagać się z trudnymi zabezpieczeniami ani zapamiętywać dziesiątek haseł. To dlatego biometria i rozwiązania bezhasłowe wyznaczają dziś adekwatny kierunek i najważniejsze staje się nie tylko wdrażanie tych technologii, ale także budowanie świadomości, iż są one bezpieczne i warto z nich korzystać.

“Dziś wiedza to nie problem – problemem jest to, iż z niej nie korzystamy. Przyzwyczajenia i brak zaufania do nowych technologii wciąż są silne. Co czwarty internauta dzieli się hasłami z bliskimi, często nie zdając sobie sprawy z ryzyka. Mam nadzieję, iż z naszego badania wypłynie jeden prosty wniosek: włącz dwustopniowe uwierzytelnianie wszędzie, gdzie to możliwe. To bardzo łatwe rozwiązanie, które nie obciąża codziennego logowania, a znacząco podnosi bezpieczeństwo naszych danych” – powiedziała Senior Manager Group Information Security w Allegro Joanna Jakubowska, cytowana w komunikacie.

“Użytkownicy internetu mają świadomość, iż menedżer haseł czy aplikacja uwierzytelniająca są bezpieczne, ale nie zawsze stosują je w praktyce. Dlatego warto ich wspierać i pokazywać krok po kroku, jak wdrożyć te rozwiązania w codziennym życiu” – skomentowała IT Project Managerka strategii antyfraud w mBanku Magdalena Korona.

Z raportu wynika też, iż 6% Polaków korzysta z menedżerów haseł, choć większość uznaje je za najwygodniejszy sposób logowania, a 1% faktycznie używa aplikacji do MFA, mimo iż 69% uważa ją za najbezpieczniejszą metodę. Hasła wciąż królują, choć 36% badanych ufa im bardziej niż rozwiązaniom biometrycznym, mimo iż te ostatnie są szybkie, bezpieczne i już obecne w ich telefonach.

W raporcie wskazano też, iż młodsze pokolenia są bardziej świadome i gotowe na “passwordless”, jednak połowa Polaków przez cały czas nie wie, czym w ogóle jest logowanie bez hasła. Logowanie bez hasła (tzw. passwordless) to rozwiązanie, które według ekspertów może być przyszłością. Choć połowa badanych nie zna jeszcze tego pojęcia, młodsze pokolenia wykazują większą otwartość na biometrię czy klucze sprzętowe.

Badanie zrealizowane przez agencję DANAE na zlecenie Allegro, przeprowadzone metodą CAWI w dniach 11-15 kwietnia 2025 roku na ogólnopolskiej próbie 1006 dorosłych internautów.

(ISBnews)

Idź do oryginalnego materiału