Wartość sprzedanych towarów brutto (GMV) w Grupie Allegro wzrosła o prawie 10 proc. r/r w trzecim kwartale. Skonsolidowany skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 8,6 proc. r/r. Liczba aktywnych kupujących w całym regionie wzrosła do 20,5 mln, z czego ponad 5,5 mln to kupujący na platformach poza Polską.
GMV w Polsce wzrosła o 10,8 proc. r/r, czyli w tempie ponad pięć razy szybszym niż dynamika krajowej sprzedaży detalicznej. Wartość wskaźnika wyniosła 14,7 mld zł w trzecim kwartale. Skorygowany zysk EBITDA z działalności w Polsce wzrósł o 13,5 proc. r/r — nieco lepiej od oczekiwań — do 883 mln zł w trzecim kwartale. Dzięki temu marża sięgnęła 6 proc. GMV, ponownie powyżej średnioterminowych oczekiwań Allegro na poziomie 5,3-5,7 proc..
– W przyszłym miesiącu Allegro skończy 25 lat i cieszę się, iż możemy świętować kolejne kroki na drodze do celu, jakim jest stanie się ulubioną platformą zakupów online. Sukcesywnie wdrażamy nasz model marketplace już w czterech krajach Europy Wschodniej, a to nie koniec. W ciągu osiemnastu miesięcy Allegro uruchomiło platformy na trzech nowych rynkach. Miliony nowych konsumentek i konsumentów już u nas kupują, a tysiące lokalnych sprzedawców rozwijają na Allegro swoje biznesy. To dowodzi elastyczności naszego modelu. Allegro obsługuje w tej chwili 20,5 miliona aktywnych kupujących w całym regionie, udrażniając i ułatwiając e-commerce wszędzie tam, gdzie działamy – komentuje Roy Perticucci, Prezes Allegro.
– W miarę jak Allegro poszerza swój zasięg, koncentruje się na budowaniu solidnych fundamentów pod dalszy wzrost. W naszym biznesie oznacza to przełożenie stale rosnącej selekcji ofert na zwiększoną częstotliwość zakupów. Cel ten leży u podstaw wszystkiego, co robimy: od produktyzacji, przez łatwość wyszukiwania, po wygodę zakupów i zaufanie konsumenckie. Już niedługo będziemy w całej grupie korzystać ze wspólnej platformy technologicznej, co m.in. pomoże jeszcze lepiej skoordynować wszystkie wewnętrzne procesy. Chcemy się rozwijać poprzez usuwanie wszelkich barier w kupowaniu i sprzedawaniu, a nasz model marketplace to najlepszy na to sposób. Dążymy jednocześnie do zapewnienia efektywnej logistyki lokalnie i międzynarodowo oraz rekrutujemy najlepsze talenty wszędzie tam, gdzie jesteśmy obecni. Nie ma lepszego czasu, aby udowodnić naszą siłę i niezrównany wybór, jaki dajemy, niż w okresie bożonarodzeniowym. Jesteśmy na to gotowi z platformami Allegro działającymi w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Przygotowujemy się też do uruchomienia platform w Słowenii i Chorwacji, co powinno nastąpić w nadchodzących kwartałach – dodał Prezes.
Rynek polski: Allegro spełniło oczekiwania, utrzymując marże powyżej celów średnioterminowych
Allegro spełniło wszystkie swoje oczekiwania finansowe dotyczące działalności w Polsce w trzecim kwartale, osiągając wzrost skorygowanego zysku EBITDA nieznacznie powyżej planowanego przedziału. Rosnąca baza prawie 15 milionów aktywnych kupujących w Polsce korzysta na milionach atrakcyjnych ofert od ponad 157 tysięcy sprzedających na Allegro. Średnia wartość GMV na aktywnego kupującego przyspieszyła wzrost rok do roku do 6,8 proc. w trzecim kwartale, co jest najszybszym tempem od roku. Przyczyniło się to znacznie do wzrostu ogólnego GMV platformy o 10,8 proc. rok do roku w Polsce — tempa ponad pięciokrotnie szybszego niż nominalna sprzedaż detaliczna w kraju w tym czasie. Jednocześnie kategorie priorytetowe — Supermarket oraz Zdrowie i Uroda — rozwijały się prawie dwa razy szybciej niż ogólny GMV w trzecim kwartale. Skorygowany zysk EBITDA z działalności w Polsce wzrósł o 13,5 proc. rok do roku, napędzany zmianami w zakresie monetyzacji wprowadzonymi na początku roku. Dzięki temu marża GMV Allegro utrzymała się na wyższym od średnioterminowych oczekiwań poziomie 6 proc., co pomogło obniżyć dźwignię finansową grupy poniżej 1x w porównaniu z 2,2x rok wcześniej.
Wzrost w e-handlu wynika z lojalności klientów, którą Allegro buduje dzięki swoim markom i programom, mającym na celu ułatwianie zakupów online. Allegro Smart! pomogło już swoim użytkownikom zaoszczędzić łącznie ponad 13 miliardów złotych na dostawach, jednocześnie zwiększając sprzedaż, a fintechowe ramię grupy — Allegro Pay — pomogło sfinansować 14,2 proc. całkowitej wartości GMV w samym tylko trzecim kwartale. Marki te stały się już synonimem wygodnych zakupów online wśród milionów beneficjentów. Allegro Smart! jest teraz dostępne już na ponad 220 milionach ofert, a Allegro Pay właśnie zaoferowało swoją pierwszą kartę płatniczą Visa, która umożliwia korzystanie z Allegro Pay poza platformą. Allegro Delivery to kolejny przykład tego, jak Allegro patrzy z perspektywy konsumentki i konsumenta, projektując świetne doświadczenia zakupowe. Ta innowacyjna usługa skupia możliwości różnych partnerów logistycznych Allegro w jednym miejscu dla wygody konsumenta. Decyzja o wyborze przewoźnika sprowadzona jest do jednego interfejsu, w którym klientki i klienci muszą jedynie wybrać między preferowanym automatem lub dostawą do domu. Umożliwia to jeszcze bardziej efektywną współpracę w logistyce, pomagając wszystkim stronom zwiększyć wolumeny. Allegro Delivery obejmuje teraz automaty w ponad 10 tysiącach lokalizacji, w tym maszyny ORLEN Paczki i Allegro One Boksy. Więcej pojawi się w przyszłym roku. Wszyscy przewoźnicy są mile widziani.
Rynki międzynarodowe: start Allegro.hu na Węgrzech to kolejny krok w rozwoju regionalnym grupy
Allegro.cz w Czechach i Allegro.sk na Słowacji zyskały 300 tysięcy nowych aktywnych kupujących w trzecim kwartale, co daje łącznie 2,8 miliona konsumentek i konsumentów aktywnie kupujących na dwóch nowych platformach Allegro. Oferują one najszerszy wybór na każdym z rynków dzięki rosnącej puli ponad 60 tysięcy sprzedających. Przełożyło się to na 96 milionów wizyt i 5,7 sprzedanych przedmiotów na obu tych marketplace’ach w ostatnim kwartale, przy czym sprzedaż czeskich i słowackich sprzedających wzrosła o 40 proc. w ujęciu kwartalnym. W dużej mierze dzięki nowym platformom, operacje międzynarodowe Allegro zaksięgowały w trzecim kwartale wyniki zgodne z oczekiwaniami. Również zgodnie z oczekiwaniami GMV czeskich marek spadło rok do roku, ponieważ Allegro przez cały czas ogranicza niskomarżową sprzedaż w ramach MALL. W tym samym czasie GMV i przychody generowane przez nowe platformy Allegro podwoiły się rok do roku w trzecim kwartale, co spowodowało nieco niższą niż oczekiwano ogólną skorygowaną stratę EBITDA operacji międzynarodowych.
Mając już przyczółki w Czechach i na Słowacji, Allegro chce przyspieszać swój wzrost na rynkach zagranicznych poprzez zwiększenie częstotliwości zakupów. W tym celu grupa sukcesywnie wprowadza swoje marki poza Polską. Liczba płatnych subskrypcji Smart! w Czechach i na Słowacji zbliżyła się do 900 tysięcy, a sieć automatów paczkowych Allegro One Box w Czechach wzrosła do 270. Allegro.cz i Allegro.sk poszerzają rynek docelowy Allegro o 16 milionów osób, a prawie 10 milionów przybyło dzięki uruchomieniu Allegro.hu na Węgrzech w październiku, zaledwie pół roku po platformie słowackiej. Selekcja na węgierskim marketplace’ie nie ma sobie równych na tamtejszym rynku i opiewa na ponad 150 milionów międzynarodowych ofert obejmujących wszystko od elektroniki, przez artykuły gospodarstwa domowego, modę i produkty zdrowotne czy kosmetyki po części samochodowe, książki i przedmioty kolekcjonerskie. Węgierscy konsumenci i konsumentki już mogą korzystać z Allegro Smart!, Gwarancji najniższej ceny lub Allegro Protect, a także z różnych opcji dostawy i płatności. Sprzedający natomiast zyskują nową platformę sprzedaży online, potencjalnie również do regionalnej klienteli. Podobne platformy w Słowenii i Chorwacji są w planach na nadchodzące kwartały.
– Allegro utrzymało w trzecim kwartale doskonałe marże w polskiej części grupy i kontynuowało rozwój swojego modelu marketplace na arenie międzynarodowej”. Rentowność w Polsce i na poziomie grupy okazała się nieznacznie wyższa od oczekiwań, podczas gdy dźwignia finansowa Allegro spadła poniżej 1x skorygowanego zysku EBITDA grupy. To silna pozycja finansowa, która daje nam dużo pewności w ramach dalszej ekspansji w regionie jak i w inwestycjach w nasze silniki wzrostu w reklamie, fintechu i logistyce. Klienci i klientki Allegro w Polsce zwiększali swoje wydatki u nas w najszybszym tempie od roku pomimo słabnącej sprzedaży detalicznej w kraju. W ramach naszych prognoz na czwarty kwartał zamierzamy przyspieszyć wzrost GMV choćby do 13 proc. r/r. Wiemy, iż będzie to kosztować więcej pod względem marketingowym, ale wierzymy również, iż nagrodą za świetne oferty świąteczne będzie rosnąca lojalność wśród klientek i klientów. Choć oczekujemy, iż wzrost naszego skorygowanego zysku EBITDA zwolni w czwartym kwartale, to całoroczna marża skorygowanego zysku EBITDA utrzyma się powyżej naszych średnioterminowych oczekiwań na poziomie 5,3–5,7 proc. GMV – kończy Jon Eastick, CFO Allegro.